ozone Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Det har i alle år, så lenge jeg kan huske, vært test av "flyalarmen" et par ganger i året i Norge. Men alle bare ser på klokken og konstaterer at den er 12, og fortsetter med det de holdt på med. Men hva hvis Norge våkner en natt av en flyalarm som ikke stopper! Og alle radiostasjoner sier: "Gå til nærmeste tilfluktsrom!" Jeg tenker: KAOS! Ingen vet noe som helst. Ikke jeg heller. Hvorfor holder ikke landets myndigheter slike øvelser av og til? Fordi det rett og slett er for stort skadepotensiale involvert? Eller økonomi? Sikkerhetsmessig hadde det iallefall vært lurt. Ikke bare med tanke på krig, men også terror. Jeg synes ikke det skal være slik at spesielt interesserte skal måtte ta kontakt med noen for å få vite hvor nærmeste tilfluktsrom er. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Det har ikke "aldri" vært tilfluktsrom-øvelser i Norge. Jeg har selv vært gjennom endel slike, kan jeg huske. Det er bare ganske mange år siden trusselnivået var slik at det var ansett som nødvendig å organisere øvelser for det bredt i samfunnet. Omtrent slik det heller ikke har vært "Duck and cover"-øvelser i USA på endel år, men går man et stykke tilbake var det en del av hverdagen. Trusselnivået er ikke på løp-til-nærmeste-tilfl.rom-nivå, og har ikke vært der på mange år. Er en stort yngre enn ca. 40 i dag så har en trolig aldri sett slike øvelser. De fleste over har vært igjennom dem, og savnet er ikke stort. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Det er rimelig begrenset hvor mye man får ut av å surre seg til nærmeste tilfluktsrom ved en terrorhandling eller hvis vi brått blir invadert. Det er vel heller ikke mange nok og innenfor en fornuftig radius de fleste steder. Tror det blir mer kaos og skade av å forte seg til et tilfluktsrom der alle har panikk og bare halvparten får plass. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Mulig dette er opp til den enkelte kommune. Men jeg vokste opp på 70-tallet i Norges nest største by, og har aldri vært med på eller hørt om slike øvelser. Jeg er enig i at trusselnivået ikke er faretruende, men er det ikke da man øver? Det hadde iallefall ikke skadet med god informasjon til alle, minst en gang i året om hvor man finner alle tilfluktsrom i sin by/bygd, og hvor ditt nærmeste er... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Med tanke på terrorhandlingar så har heller ikkje tilfluktsrom nokon effekt. Tilfluktsrom vil kun fungere ved ordinær krigføring der byane blir bomba regelmessig, i forbindelse med terror så er det berre ein stor ulempe å samle heile byen i eit lite rom der ein terrorist lett kan drepe mange mennesker. Ellers så er eg av oppfattninga av at kva enkelt har eit personleg ansvar for å gjere seg kjent med kvar nærmaste tilfluktsrom befinner seg, alle tilfluktsrom er skilta og ein kan hente ut oversikt hos sivilforsvaret. Så mesteparten av grunnen til at det ikkje blir øvd på dette nå er at risikoen tilseier ikkje at det er hensiktsmessig å øve på å bruke bomberom. I dag tilseier trusselsituasjonen at vi er mest utsatt for einslige terroristar som prøver å angripe områder med stor folketettheit i det formål å påføre skade på personar, ikkje at vi blir bomba i langt mindre målretta angrep. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Det virker noe meningsløst å bruke tid på tilfluktsrom-øvelser. Når det ikke har vært bruk for det på over 50 år, og det ikke er noe som tyder på at det skal bli bruk for det i overskuelig fremtid, så er det bare bortkastet tid og ressurser. Og, som andre peker på, eneste grunn til å løpe til et tilfluktsrom er under et bombeangrep - sjansen for at det skal skje helt utav det blå er minimal. Terrorangrep, invasjon etc vil det jo være noe meningsløst å samle seg på en plass - det kan tvert om virke sterkt mot sin hensikt. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Tenk litt tilbake til tiden disse tilfluktsrommene ble bygget.... Hva var trusselen mot Norge da? Det var som nå diverse hobbyterror fra div. nynazister og RAF-kloninger og sånn som var farlig nok men ikke akkurat sivilisasjonsutslettende, men også MAD, og hva gjør tilflukstrom i ti-tusenvis i ett MAD-senario? Det gjør at "mange" av "oss" overlever, noe som "tvinger" fienden til å spandere mange flere atombomber på ubetydelige lille Norge og dermed også forskyver maktbalansen i "vår" favør. Nå er ikke MAD en dagsaktuell greie, og sivilforsvars-sirene-restene er kun en funksjons-test uten noe egentlig formål utover å vise at vi har en beredskap ((de fleste)Tilfluktsrommene er også stengt og/eller avviklet) 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Jeg har tenkt akkurat det samme som trådstarter siden jeg gikk i barneskolen. Vi har offentlige tilfluktsrom. Men kan du med hånda på hjertet si hvor ditt nærmeste er? Jeg veit om kun to av de her i Bergen (veit det er mange flere), men veit ikke om noen i nærheten av meg. Vi burde hatt jevnlige katastrofeøvelser, som det var frivillig å delta på selvsagt. Om ikke hvert eneste år, så burde det vært minst hvert femte år. Ja, trusselsituasjonen har endra seg veldig de siste 20, 30, 40 årene, men hvem veit hva fremtiden bringer? Om ikke annet så opprettholder vi kompetansen til å organisere større sivile sikkerhetsoperasjoner. Hvis kommunene kjørte en slik katastrofeøvelse, med alt fra å få folk til tilfluktsrom, andre simulerte hendelser osv., la oss si hvert fjerde år (siden det er så lenge en politiker normalt sitter i kommunestyre eller nånne ting), vil vi være bedre rustet til å håndtere reelle situasjoner. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Det har i alle år, så lenge jeg kan huske, vært test av "flyalarmen" et par ganger i året i Norge. Men alle bare ser på klokken og konstaterer at den er 12, og fortsetter med det de holdt på med. Men hva hvis Norge våkner en natt av en flyalarm som ikke stopper! Og alle radiostasjoner sier: "Gå til nærmeste tilfluktsrom!" Jeg tenker: KAOS! Ingen vet noe som helst. Ikke jeg heller. Hvorfor holder ikke landets myndigheter slike øvelser av og til? Fordi det rett og slett er for stort skadepotensiale involvert? Eller økonomi? Sikkerhetsmessig hadde det iallefall vært lurt. Ikke bare med tanke på krig, men også terror. Jeg synes ikke det skal være slik at spesielt interesserte skal måtte ta kontakt med noen for å få vite hvor nærmeste tilfluktsrom er. Husker øvelse fra usa på 60-70 tallet som jeg så, hehe. Alarmen gikk og alle under pulten. Norge er ett lite land som alle kan ta om de vil, hjelper lite med øvelse. ikke nato heller kan hjelpe oss mot det, før det er for sent. En atom bombe eller 3 så er 50% døde. Kanskje myndighetene tenker som meg Lenke til kommentar
Zork Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Jeg har tenkt akkurat det samme som trådstarter siden jeg gikk i barneskolen. Vi har offentlige tilfluktsrom. Men kan du med hånda på hjertet si hvor ditt nærmeste er? Jeg veit om kun to av de her i Bergen (veit det er mange flere), men veit ikke om noen i nærheten av meg. Vi burde hatt jevnlige katastrofeøvelser, som det var frivillig å delta på selvsagt. Om ikke hvert eneste år, så burde det vært minst hvert femte år. Ja, trusselsituasjonen har endra seg veldig de siste 20, 30, 40 årene, men hvem veit hva fremtiden bringer? Om ikke annet så opprettholder vi kompetansen til å organisere større sivile sikkerhetsoperasjoner. Hvis kommunene kjørte en slik katastrofeøvelse, med alt fra å få folk til tilfluktsrom, andre simulerte hendelser osv., la oss si hvert fjerde år (siden det er så lenge en politiker normalt sitter i kommunestyre eller nånne ting), vil vi være bedre rustet til å håndtere reelle situasjoner. Ja, jeg vet hvor mitt nærmeste tilfluktsrom er. Det er kunnskap jeg aldri har hatt bruk for i mitt liv, og med all sannsynlighet aldri vil få bruk for. Hvorfor skal vi bruke tid og ressurser på øvelser hver fjerde år på noe som har en mindre sannsynlighet for å skje enn at en dør av å bli truffet i hodet av en meteor? Skulle vi få ett trusselbilde hvor det å storme til et tilfluktsrom ga en statistisk fordel, så for all del - men det bildet har vi ikke i dag og det er veldig lite sannsynlig at vi får det i overskuelig fremtid. Endret 5. mai 2017 av Zork Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Jeg ville ikke rikket meg en plass om jeg fikk vite det var en evakuering øvelse. Og nei, i mine 51 år jeg har levd har jeg aldri tenkt på det ts lurer på. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 ((de fleste)Tilfluktsrommene er også stengt og/eller avviklet) Kilde? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Det finnes et underjordisk tilfluktsrom mindre enn 100 meter unna meg, komplett med filtrert luftanlegg, tunge ståldører osv, med plass til 100+ personer, klart til bruk. Så de kan da ikke være helt avviklet. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Ja, det var litt interessant. Har ikke snøring på hvor det er her i byen. Jeg har dog planen klar om vi blir angrepet. Har bua hengende på veggen ^^ Kan jeg ta én soldat fra motparten, så har jeg gjort mitt. Kan jeg ta flere, så er det bonus points ^^ Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Hvorfor holder ikke landets myndigheter slike øvelser av og til? Fordi det rett og slett er for stort skadepotensiale involvert? Eller økonomi? For mange ville dette blitt opp mot en halv dag tapt produksjon. Det regnes typisk 230 arbeidsdager i året. For å dra det ekstremt langt snakker vi da om 1/460 av bruttonasjonalproduktet, som var 2 620 milliarder i 2015, som ville gitt et tall på 5.7 milliarder norske kroner. Det virkelige tallet ville vært mye, mye lavere fordi ikke alle ville tatt seg råd til å delta, fordi man kan ikke oversette direkte fra tapt arbeidstid til produksjon og ikke tapt produksjon til bnp, og fordi det er mye elastisitet som gjør at man hadde tatt igjen mye av det tapte. Men dette tåpelige regnestykket mitt gir uansett et inntrykk av at det ville kostet ganske mye. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) ((de fleste)Tilfluktsrommene er også stengt og/eller avviklet) Kilde? Etter ett rask søk, fant jeg at det er plass til ca 2,5mill. Fant og annen info. Poenget, du kan og gjøre det og gjøre bruker klar over det. Husker selv da jeg kom inn her og viste alt. Endret 5. mai 2017 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 ((de fleste)Tilfluktsrommene er også stengt og/eller avviklet) Kilde? De vedlikeholdes ikke, og det er ingen oppfølging eller inspeksjon av tilstand: http://www.aftenposten.no/osloby/Oslo-er-full-av-ubrukelige-tilfluktsrom-599640b.html https://www.budstikka.no/tilfluktsrom/holmen/sivilforsvaret/de-glemte-rommene/s/5-55-76097 Og etter 1998 var det (midlertidig) slutt på plikten til å bygge nye (DSB rundskriv av 06.07.1998) Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Bergen har en egen inspektør som sjekker de offentlige flere ganger i året, i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå