Stangeland90 Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Hei, Er helt fresh innen kamera verden og vill begynne i det småe og innta denne verden. Har sett en del på systemkameraer da det virker som en fin begynnelse, da jeg kan drasse med det lett og er alminnelig i forskjell til speilreflex. Bruksområdet: Veldig forskjellig, fra tur til naturbilder, bilder av folk etc ett litt allround bruksområdet. Wifi er og en ting jeg syntes virker utrolig greit. Størrelse så syntes jeg a6000 er i grenseland til for stort men går. Da er spørsmålet som de aller fleste rookies har spørt om: Hva skal jeg gå for? er jo utallige forskjellige meninger og tester om vært enkelt kamera så klarer liksom ikke helt og finne roen. Prisklasse mest for pengene for en Rookie. Har sitt en del på disse til nå: Sony a6000 Sony Nex-7 Olympus E-PL8 Olympus E-M10 Samsung NX500 Panasonic GX8 Håper noen avanserte brukere kan hjelpe litt på denne sinnsykt usikre personen Endret 5. mai 2017 av Stangeland90 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Har du holdt i disse kameraene selv? Jeg var i utgangspunktet bestemt på å kjøpe a6000, men synes også det var noe stort og det ble i hvert fall det med objektiver. Etter å ha prøvd ulike varianter av typen m4/3 (epl-7, gx7, gm1, gm5, em10, em5)endte jeg da opp med E-M10 mark 2 siden jeg følte at det var et greit kompromiss med størrelse og ytelse i tillegg til at jeg likte følelsen i hånda samt at den hadde (elektronisk) søker. Menyene synes jeg fremdeles er litt så som så, men de gjør jobben. Savner kanskje flere fysiske justeringsmuligheter for skjermen, men synes ikke det var verdt mellomlegget til EM-5. Kameraet er som regel med på tur og det har blitt mange bilder. Et knippe overføres videre til iPad over WiFi for evt. framvising seinere. Føler at jeg får tatt mer bilder før folk oppfatter hva jeg holder på med i motsetning til da jeg drassa rundt på Canon 600D selv om 40/2.8 (pannekaka) var montert på. E-M10 mk1 og evt. E-M5 mk1 kan du få rimelig på bruktmarkedet for øvrig. TLDR: Finn deg en fotobutikk med greit utvalg og test litt. Endret 5. mai 2017 av Xmir Lenke til kommentar
Stangeland90 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Har du holdt i disse kameraene selv? Jeg var i utgangspunktet bestemt på å kjøpe a6000, men synes også det var noe stort og det ble i hvert fall det med objektiver. Etter å ha prøvd ulike varianter av typen m4/3 (epl-7, gx7, gm1, gm5, em10, em5)endte jeg da opp med E-M10 mark 2 siden jeg følte at det var et greit kompromiss med størrelse og ytelse i tillegg til at jeg likte følelsen i hånda samt at den hadde (elektronisk) søker. Menyene synes jeg fremdeles er litt så som så, men de gjør jobben. Savner kanskje flere fysiske justeringsmuligheter for skjermen, men synes ikke det var verdt mellomlegget til EM-5. Kameraet er som regel med på tur og det har blitt mange bilder. Et knippe overføres videre til iPad over WiFi for evt. framvising seinere. Føler at jeg får tatt mer bilder før folk oppfatter hva jeg holder på med i motsetning til da jeg drassa rundt på Canon 600D selv om 40/2.8 (pannekaka) var montert på. E-M10 mk1 og evt. E-M5 mk1 kan du få rimelig på bruktmarkedet for øvrig. TLDR: Finn deg en fotobutikk med greit utvalg og test litt. Takker for svar Har kun holdt Sony`s 6000 og 5100 der jeg likte størrelsen på 5100 bedre pga litt mindre og lettere å holde, men der mangler optisk søker igjen. Skal ta meg en tur ned til den Lokale foto butikken som du sier å føle meg mer frem Men "utstyrsmessig" og bilde kvalitet så ligger de mye på det samme, mer en smak og behag ting? Samt riktig linse etter som jeg har forstått. Da jeg prøver å lese disse testene så blir jeg veldig forvirret da noen er en drøm mens andre er best osv. Har falt litt mot E-M10 som du også, men har ikke sitt det i virkeligheten og burde kanskje gjøre det før jeg bare hopper ut i det med alle 4 nå Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Høres ut som du har noe innteresse for fotografering i utgangspunktet og kan hende du ønsker å utforske dette utover og bare handle et kamera med et objektiv, m4/3 "olympus/panasonic" har desidert størst utbud av brukt utstyr til overkommelige priser og objektivene passer om hverandre. Hvis du får større interesse er det fort gjort og ønske seg flere objektiver for å utforske, det å kjøpe/selge brukt for og holde kostnadene nede er en fin ting da. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 God ide å gå til en butikk og kjenne på kameraene. Jeg ville gått for noe litt rimelig. Etterhvert som du lærer mer vet du også bedre hva du trenger/ønsker deg. En del av disse testene på nett har veldig fokus på marginale forskjeller i bildekvalitet og kan nok tas med en klype salt. Det viktigste er å ha et kamera du har lyst til å bruke, alle moderne kameraer kan gi gode bilder. Henning Lenke til kommentar
Stangeland90 Skrevet 6. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2017 Høres ut som du har noe innteresse for fotografering i utgangspunktet og kan hende du ønsker å utforske dette utover og bare handle et kamera med et objektiv, m4/3 "olympus/panasonic" har desidert størst utbud av brukt utstyr til overkommelige priser og objektivene passer om hverandre. Hvis du får større interesse er det fort gjort og ønske seg flere objektiver for å utforske, det å kjøpe/selge brukt for og holde kostnadene nede er en fin ting da. Ja, er ikke så dumt det. Greit å ha muligheten om jeg skulle bli super gira. Update på kjøp fronten er det ble ett Olympus E-10 Mark ll etter å ha vært en tur i butikken å kikket på de forskjellige kameraene så da blir det bilder i fin været Lenke til kommentar
Stangeland90 Skrevet 6. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2017 God ide å gå til en butikk og kjenne på kameraene. Jeg ville gått for noe litt rimelig. Etterhvert som du lærer mer vet du også bedre hva du trenger/ønsker deg. En del av disse testene på nett har veldig fokus på marginale forskjeller i bildekvalitet og kan nok tas med en klype salt. Det viktigste er å ha et kamera du har lyst til å bruke, alle moderne kameraer kan gi gode bilder. Henning Var i butikken og følte meg frem, endte opp med Olympus E-M10 som anbefalt. Gleder meg til å få en mer forståelse for kameraet osv Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Ta og les guiden "blende, lukker, iso og sånt", det gir deg en lettfattelig innføring i det viktigste. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) . Endret 6. mai 2017 av Maxopp Lenke til kommentar
flinx Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Samsung har lagt ned kameraproduksjonen, så da står det egentlig mellom Sony og m4/3. Siden du nevner størrelse som et kriterium, faller da Sony bort, siden objektivene naturligvis vil være noe større og tyngre for tilsvarende brennvidder. Jeg har selv Olympus, men kommer til å anbefale GX8 i stedet, fordi Panasonic er mer brukervennlig, spesielt for nybegynnere. Det har også bedre videoopptak, hvis du noensinne kommer til å bruke det. Du kan jo uansett bruke objektiver fra både Olympus og Panasonic, så du slipper å tenke på begrensninger der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå