Gå til innhold

IKT-Norge mener det ikke er mer risikofullt å outsource sykehusene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Waterhouse har her misset flere hovedpoeng i kritikken. Kritikken er ikke primært mot outsourcing - men at man outsourcer til en aktør som skal drifte avtalen med personell i andre land. Man mister da faktisk en lang rekke av de verktøyene (juridisk etc) som er viktige for å ivareta sikkerhet.

 

Man bruker driftspersonell i land som f.eks er på 55 og 75 plass på Transparency International sin index, https://www.transparency.org/, med en score på 49 og 41. Norge er på 6 plass med score på 85. Altså land der uten tvil kultur og lovverk ikke er up to date i forhold til dette.

 

Et annen moment som misses er at oppdragsgiver må være kompetent nok til å outsource. En organisasjon som går på blemmer av dette kaliber er ikke kompetent nok, og burde av eier vært pålagt å bygge opp intern kompetanse først. Kompetente oppdragsgivere vil også være en fordel for IKT-Norge sine medlemmer.

 

Ellers er det mye korrekt i Waterhouse sine kommentarer - særlig det siste med "havarikommisjon" for alvorlige hendelser av denne type er en ide som bør vurderes videre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Et annet aspekt er jo sikkerheten ift krig ( og den kommer før eller siden). Satser man 100% på at alle internett-linjer fungerer eller er det kanskje best å ha server på ca. samme sted som sykehuset....

 

Og hva hjelper "avtaler" mot at en ansatt selger hele databasen? Ingenting - og det blir sikkert umulig å bevise hvem som har gjort det uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kryptering av innholdet i databasen er vel ikke alltid en god løsning. Riktignok vil det hindre innsyn, men hvordan lager man effektive søk i store krypterte datavolum? Kryptering vil fungere greit nok dersom mekanismene er sterke og effektive nok om en bare har svært begrensede behov av typen en om gangen oppslag, men for generelle søk i informasjonen vil kryptering umuliggjøre effektive løsninger. Et eller annet sted må informasjonen være tilgjengelig for databasemotoren.

 

Et annet aspekt er jurisdiksjon. Har Norge råderett over informasjonen og gjelder norsk lov på data lagret i et annet land med en annen lovgiving? Avtaler med bedrifter er ikke tilstrekkelig, da de vil overstyres av bedriftens eget lands lover og regimer. Kanskje er det til og med krav om hemmelige innsyn. Kort sagt, uten holdbare internasjonale avtaler om datavern mellom involverte land, vil outsourcing, ut av norsk jurisdiksjon, alltid være mere risikofylt enn å ha det lagret innenlands.

 

Mvh Bent

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

står for min egen regning og ikke nåværende arbeidsgiver.

 

Mvh

Anders Jensen

Infrastruktur arkitekt

Norsk Tipping AS

Kanskje ikke skrive under med arbeidsgiver hvis du ønsker å skrive det privat?

Jeg ønsket å gjøre et poeng ut av at det finnes andre organisasjoner i offentlig sektor som har andre tilnærminger enn den valgt i Sykehuspartner, da mente jeg det var relevant å deklarere mine avhengigheter samtidig som jeg gjør det klart at dette er min personlige mening. Jeg foretrekker å spille med åpne kort, spesielt når jeg må kritisere.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det som er ille er at det er sikkert svært mange som har jobbet med dette, som har sett galskapen i det, men som ikke har hatt baller nok til å si opp jobben. Og gå til avisen og si at dette ville de ikke være med på.

 

-Hva skal vi gjøre etter oljen? Jo da skal vi satse på IT!

Å Kjøpe tjenester er ikke det samme som å satse på. Og vi klarer ikke engang å kjøpe tjenestene, uten å rote det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn teoretisk Waterhouse - hva er problemet med å outsource forsvaret til India?

 

Kan man ikke sørge for at sikkerheten til f.eks. cyberkommandoen blir like godt ivaretatt av profesjonelle i India som i Norge?

 

Hva er det egentlig cyberkommandoen har som innleide indere ikke har? Hvis f.eks. cyberkommandoen analyserer kryptert trafikk så spiller det vel ingen rolle om de sitter her eller der?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn teoretisk Waterhouse - hva er problemet med å outsource forsvaret til India?

 

Kan man ikke sørge for at sikkerheten til f.eks. cyberkommandoen blir like godt ivaretatt av profesjonelle i India som i Norge?

 

Hva er det egentlig cyberkommandoen har som innleide indere ikke har? Hvis f.eks. cyberkommandoen analyserer kryptert trafikk så spiller det vel ingen rolle om de sitter her eller der?

 

Dette er ingen spøk. Hvis vi ikke kan tjenesteutsette cyberkommandoen - hvorfor skal vi kunne tjenesteutsette de funksjonene cyberkommandoen beskytter?

 

Jeg forventer en grundig redegjørelse for hvordan sikkerhetsgruppen i forsvaret skiller seg fra sikkerhetsgruppen i helse-Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er ille er at det er sikkert svært mange som har jobbet med dette, som har sett galskapen i det, men som ikke har hatt baller nok til å si opp jobben. Og gå til avisen og si at dette ville de ikke være med på.

 

-Hva skal vi gjøre etter oljen? Jo da skal vi satse på IT!

Å Kjøpe tjenester er ikke det samme som å satse på. Og vi klarer ikke engang å kjøpe tjenestene, uten å rote det til.

 

lol, for noe våss, Norge er og kommer til og bli avhengig av olje, vi hopper over it industrien og satser på noe anna.

Lenke til kommentar

"ansattes lojalitet"

Turnover i veldig mange outsourcing-bedrifter er normalt skyhøy, og årsak til lav timepris er fordi dette er juniorer. De som blir på samme plass i en slik organisasjon er normalt ikke spesielt flinke eller har en helt annen timepris.

Lojalitet til kunde eller eget selskap?

 

"en slik avtale må følges opp av den som setter ut arbeidsoppgavene."

Behov for oppfølging kan gjøre hele outsourcingen meningsløs.

Mer morsomt og effektivt å faktisk utføre IT selv enn å bare holde på med powerpoint, eposter, opplæring av ressurser som stadig forsvinner, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"IKT-Norge mener det ikke er mer risikofullt å outsource sykehusene"

 

Det har ikke så mye å si... Poenget er at de gir penger til og støtter utenlandske privatfirma istedenfor å støtte private norske firma.

Nå blir det altså vanskeligere for norske bedrifter å konkurrere mot de som fikk jobben og pengene i både internasjonale og nasjonale sammenhenger.

 

Jeg kunne gjort den jobben ganske mye bedre enn de som ble ansatt til å gjøre det.

Hadde jeg vært sjefen ville systemet blitt uhackelig og mer effektivt, pluss at jeg hadde betalt skatt som ville gått til norske statsborgere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...