Gå til innhold

Disse 12 tiltakene skal redusere bruken av salt på norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Da vi lagde modellen var tanken at det skal lønne seg å jobbe fremfor ikke å jobbe. Vi trodde vi satt prisen for mengde salt og sand såpass lav at det ikke ga incentiver til å salte eller strø unødvendig, men det kan se ut som om beløpet var for høyt i mange kontrakter, sier han."

 

Det skulle lønne seg å jobbe, men ikke så mye at man jobbet mer? Merkelig logikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det presses priser så hardt også i brøytebransjen at det helt klart går utover kvaliteten på det som blir gjort. Det nye systemet tror jeg slettes ikke er noen forbedring!

 

 

Som et konkret eksempel så har jeg en bekjent som brøyter og strør avkjøringer/påkjøringer(ramper) og tilhørende rundkjøringer/broer på E6. Etter de innførte det nye systemet får han kun betalt for akkurat de meterne han brøyter/strør og lite(ingenting?) for kjøringen i mellom. For han er det 85% transport og 15% brøyting, å da blir det veldig dårlig butikk...

I tillegg går det noen arbeidsdager hver sesong kun på kontroller av strøutstyr - dvs man må inn å kontrollere og justere strøapparater så de ikke strør og salter for mye per meter. Dette istedet for at han som tross alt jobber med det kan justere mengden til det aktuelle vær og føret. Bare for å spare noen få kroner(noe de sikkert ikke gjør uansett, for de nye systemene må være dyre i drift). Også klager folk på at det er dårlig strødd fordi det er bestemt av en som aldri har sittet i en brøytebil hvor mye salt og grus han har lov til å bruke...

 

Om jeg ikke tar feil så var det tidligere vanlig at man når man la inn anbud hadde feks 500k i sesongen for å holde veistrekningen åpen. Da var det entreprenørens ansvar å "ta i" nok så de greide å holde veiene åpne etter gjeldende krav(snødybde, når det skal saltes osv), samtidig som de også helst skal tjene på det. Da har jo de den risikoen at om det blir mye å gjøre et år så kan de tjene mindre - er det motsatt kan de tjene mer. Jeg tror kvaliteten på arbeidet var bedre da, selv om det i noen tilfeller kanskje ble litt dyrere (men ikke alltid)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

> Vegvesenet tar selvkritikk for økt veisalting.

 

Det var på tide, men hvis de skal lykkes må de nok revurdere endel myter og fordommer som veiverket fremdeles sliter med.

 

http://verdenogvi.blogspot.no/2014/08/salting-skaper-ulykker.html

 

Vegverket gjør samme feilen som mange andre etater, de lager konklusjonen først og så forsker de seg frem til begrunnelsen.

 

http://vigdisogverden.blogspot.no/2013/05/vegverket-veguvesenet-og-norske-veier.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den deilige ironien i dette er jo at alle disse "kontrolltiltakene" og tilhørende kontoransatte antageligvis koster staten mer enn det ville gjort å ta tilbake jobben under egen drift. Da kunne man også ha en sjanse for at det var korrekt utførelse som var i fokus, og ikke maksimal profitt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For ti femten år siden var det en periode snakk om bruk av sukker fremfor salt, og svenskene startet blant annet testing av sukker fremfor salt flere steder. Er det gjort noe mer rundt dette i Norge eller bare kokte dette vekk i kålen? I Canada bruker de sukkervann av sukkerroe Hjemme er vi vant til at store deler av vinteren kjøres det i "saltvann" fordi salt smelter isen og saltlaken trenger inn i alle bilens hulrom. Sukkerløsningen de bruker i Canada tørker ut veiene og hindrer isdannelse. Denne sukkerløsningen kan de strø med helt ned til minus 20-30 grader.Løsningen hindrer is, og en slipper miljøproblemer forårsaket av salt samt rust på bilparken. 

 

Og kan en sukker/salt løsning brukes fremfor rent salt om det blir vanskelig å bruke sukker? Her må det skje noe, tester må utføres og det må undersøkes hvor mye en kan redusere saltbruken ved bruk av sukker/salt løsning eller om det kan være mulig å helt kutte salt bruken. Besparelsen vil være enorm for bilparken, og miljøaspektet må vi heller ikke glemme. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen i ledelsen i dette selskapet burde fått straff så det holder.

Uvettig salting av veiene har påført bilistene milliarder av korner som følge av rustskader på bilene.

Hver gang noen har tatt opp omfanget av saltingen, har det alltid vært en leder som har stått fram og lovet at det vil bli mer salting, ikke mindre.

Saltingen ødelegger biler og fottøy. Det ødelegger naturen. Det ødelegger grunnvann.

I tillegg ødelegger saltingen gode vinterveier som blir bortimot umulig å kjøre på fordi man mister veigrepet, saltet legger seg på frontlykter og vinduer og reduserer sikten. Man mister også styreegenskapene da hjulene ikke får feste.

På toppen av dette øker drivstofforbruket dramatisk.

I samfunnsregnskapet er ikke utgiftene til privatbilistene tatt med fordi regnskapet ville fått et annet sluttresultat. Dessuten er slike utgifter ikke statens problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har blitt skrevet om bruk av sukker så sent som for et par år siden, lurer på om det ikke var i TU jeg leste det. Rent teknisk er det visstnok fullstendig overlegent salt på omtrent alle områder. Om det er pris, GGG-syndrom eller lobbyvirksomhet som stikker kjepper i hjulene får vi antagelig aldri vite...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fra linken

 

 

In icy Wisconsin, where salt is liberally dumped on roads, the Menomonee and the Kinnickinnic have chloride levels in late winter and early spring 10 to 15 times higher than a federal level set to protect fish, amphibians and tiny crustaceans. Toxic concentrations also have been found in rivers, streams and lakes in New York, Maryland, Minnesota, Missouri and several other states.

“It’s likely that many of the organisms in rivers that are sensitive to chloride are simply no longer there,” said Steve Corsi, a research hydrologist with the U.S. Geological Survey.

 

 

Ja nå er det kanskje på tide å tenke fremover fremfor å tenke kroner og ører eller hva det nå er som gjør at det på 15 år ikke har vært progresjon på sukker fremfor salt. 

Lenke til kommentar

Prosjektet Vegvesenet startet for noen år siden, er "Salt smart". At de forsøker å få ned saltbruken i flere år uten å lykkes, er ikke tillitsvekkende. Bilene ødelegges i rekordfart, uten at de tar problemet på alvor ved å forske på og bruke annet enn salt. Skulle tro at de spiller på lag med bilbransjen, her er det mye å tjene...

Vi skulle sende regning for alle nødvendige reparasjoner i retur til dem!

Lenke til kommentar

Ja her var det mye tullprat. NÅ sier lederne i SVV at de skal lære av Sverige? NÅ? På midten av nittitallet hadde Sverige et enormt saltforbruk, faktisk tilsvarende det vi har hatt i Norge de siste vintrene, regnet i antall tonn pr km offentlig vei. Den gang sa Riksdagen stopp og det ble satt som mål å mer enn halvere forbruket innen år 2000. De nådde målet. Et av resultatene var naturlig nok at langt flere veier fikk være hvite vinterveier i langt større deler av vinteren. I tillegg har Sverige påbud om bruk av vinterdekk, en absolutt nedre grense for å salte pålydende -6 grader og langt mer bruk av lavere vinterfartsgrenser. Den gang var det selvsagt flere "saltstøtter" som kom med falske spådommer om både flere ulykker og flere drepte, men disse ble fort stille når det motsatte skjedde.

Det ligner litt på SVV sjefens skremselspropaganda med overskriften "Livsfarlig å slutte å salte", som kom for noen år siden. Det faller selvsagt på sin egen urimelighet, for se hva som skjedde når svenskene mer enn halverte sitt forbruk på noen få år. Norske veimyndigheter kunne vært av svenskene for 20 år siden, men i motsetning til Sverige har SVV dessverre alltid fått lov til å styre saltforbruket helt selv. Det har IKKE gått så bra....

 

Siden midten av nittitallet har det gått motsatt vei i Norge, saltforbruket er blitt mer enn firedoblet! Hver gang folkevalgte har forsøkt å si ifra at dette ikke er ønskelig, har de blitt møtt med skremselspropaganda og løgn om at saltet redder liv og at redusert salting betyr flere drepte og alvorlige skadde. Lite hjalp det at Transportøkonomisk Institutt (TØI) avslørte de gamle løgnene i sin rapport TØI-1171/2011 og i stedet konkluderte med at veisalting verken redder liv eller reduserer alvorlige vinterulykker. Grunnen var at SVV valgte å tie hele rapporten i hjel og nekte å opplyse om den til folkevalgte i fylkesting når de behandlet saker hvor veisalting var tema. Dette til tross for at SVV selv uttalte at rapporten skulle bli en "oppdatert kunnskapsbase" om veisalting. Men dette ble sagt før den ble utgitt og når konklusjonen ble en helt annen enn det SVVs veisaltpropaganda hadde påstått i så mange år måtte den selvsagt ties i hjel.

 

Det finnes kun en eneste løsning på problemet:

SVV kan ikke få styre saltforbruket selv lengre, dette har de bevist at de ikke kan. Nå må våre folkevalgte ta ansvar med politiske vedtak, slik deres svenske kollegaer gjorde på midten av nittitallet.

 

Våre fylkesting må komme med klare vedtak med klare krav til betydelige reduksjoner av saltforbruket på våre fylkesveier. Her snakker vi minst en halvering av forbruket, gjerne mer. Noen forslag til tiltak:

En absolutt nedre grense for å salte pålydende -6 grader. Fylkesveier med DkB får saltbruk tilsvarende DkC, men kan gjerne beholde brøytesekvensene tilsvarende DKB.

Fylkesveier med DkC får saltbruk tilsvarende DkD, men kan gjerne beholde brøytesekvensene tilsvarende DkC.

Stortinget må, som den svenske Riksdagen på nittitallet, komme på banen og fatte klare vedtak med klare krav og mål. Det må være et klart krav om MINST en halvering av Norges saltforbruk, innen noen få år.

Noen forslag til konkrete nasjonale tiltak, i tillegg til ovennevnte krav:

-Økt bruk av vinterfartsgrenser (som i Sverige)

-Påbud om bruk av vinterdekk (tilsvarende den svenske "Vinterdekkloven")

-Absolutt nedre grense for å salte pålydende -6 grader (som i Sverige)

-Trafikanter må i langt større grad godta at vi bor i et vinterland, med hvite veier i vinterhalvåret (som i Sverige)

-Økt bruk av finkornet strøsand (som i Sverige)

-Veier med DkA og DkB får saltbruk tilsvarende DkC, men kan gjerne beholde brøytesekvensene tilsvarende DkA/ DkB.

Lenke til kommentar

Dette har vi i Stopp veisaltingen fortalt Statens vegvesen i utallige innlegg, seminarer, konferanser og kurs, og disse 2 herrene har vært til stede på svært mange av dem. Lysbakken har selv skrevet en doktoravhandling der han har påvist at salting må gjentas hver 2. time for å opprettholde saltkonsentrasjonen Salting skjer preventivt, dvs det saltes for "sikkerhets skyld" selv om det ikke er nødvendig.

Sandstrøing skjer alltid etter at det har blitt glatt, aldri før. Det vil si at for hver gang det strøs sand, har det vært saltet utallige ganger. Og likevel kommer altså nå disse herrer og påstår at det kommer like mye salt på veien gjennom sand som ved ren salting! Hvor har de lært å regne? For øvrig har de aldri forsket på reduksjon av sandbruken eller på nye metoder for å strø varmsand. De må bare komme med spørsmål, så skal de få løsningene.

Og så skal de "forske" fram det optimale saltet for kaldt kima i Norge! Ærlig talt, hvorfor skal man på liv og død omforme snø og is fra fast til flytende form? Skjønner man ikke at det er glattere, spesielt i kulde? Man må i stedet søke å bli venn med snø/is-sålen, bearbeide den mekanisk til en mindre glatt overflate og få den til å forsvinne UTEN å gå veien via flytende form. Maskinfaget har vært totalt fraværende i Vegvesenets "forskning", men det er der man vil finne de beste løsningene.

Alt det Statens vegvesen har gjort for å prioritere veisalting gjennom 30-40 år og måten de fortsatt takler det på gjennom sine løgner, latterlige tiltak, kursing og "forskning", taler bare i én retning - det er korrupsjon og bare korrupsjon som ligger bak saltingen. Hadde trafikksikkerhet og fremkommelighet vært drivkraften, ville man ha tenkt annerledes.

Trafikktetthet er definitivt ingen begrunnelse for å salte hovedveiene i kulde. Hvorfor saltes ikke flystripene da?

Lenke til kommentar

Flystriper saltes ikke grunnet stor frykt for korrosjon, og at korroderte bremser som skal stoppe 250 tonn som reiser i 300 km/t er overhodet ikke ønsket for eksempel, eller at et korrodert hull forårsaker tap av en flymaskin med eller uten passasjerer.

SAS dumpet DC-10'en de hadde ett uhell med etter at nesa havnet i saltvannet ved JFK, FedEx fikset den riktignok opp og bruker den fortsatt som en fraktmaskin den dag idag.

Kort og greit, etter turen i saltvannet, så ville ikke SAS ha maskin lengere, derfor kjøpte FedEx denne.

 

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19840228-0

Lenke til kommentar

Jeg har kjempet mot veisalting siden 1993 da den startet i Vestfold. Den første forskningsrapporten som jeg leste er den svenske Minsalt-rapporten fra 1991 som konkluderer med en reduksjon av ulykker på inntil 5 prosent på høytrafikkerte veier. Vegvesenet brukte rapporten som et argument for å starte saltingen på E18, selv om rapportens konklusjon er at den lille forskjellen kan skyldes tilfeldigheter, slik at ingen sammenheng mellom trafikksikkerhet og salting ble påvist. Så kom SINTEF-rapporten i 1994, betalt av Statens vegvesen, der konklusjonen er 20 prosent reduksjon av ulykker på saltet vei. Tolv år senere ble reduksjonen "oppjustert" til hele 40 prosent. Hva kan forklare den store forskjellen mellom Norge og Sverige - forskningssvindel?

 

Det kan aldri bli mangel på salt, havene inneholder enorme mengder, og det er enkelt å utvinne. Det er bare å fylle basseng med sjøvann og la sola fordampe vannet. Med tanke på økonomisk gevinst er forbruk begrensningen. På det området har saltkompaniene, Statens vegvesen, entreprenører og saltebilsjåfører funnet hverandre. Jeg for min del anser veisalting for å være en kriminell virksomhet som er godkjent av norske myndigheter. Veisalting er f.eks. unntatt fra Forurensningsloven.

Lenke til kommentar

 

 

Fra linken

 

 

In icy Wisconsin, where salt is liberally dumped on roads, the Menomonee and the Kinnickinnic have chloride levels in late winter and early spring 10 to 15 times higher than a federal level set to protect fish, amphibians and tiny crustaceans. Toxic concentrations also have been found in rivers, streams and lakes in New York, Maryland, Minnesota, Missouri and several other states.

“It’s likely that many of the organisms in rivers that are sensitive to chloride are simply no longer there,” said Steve Corsi, a research hydrologist with the U.S. Geological Survey.

 

 

Ja nå er det kanskje på tide å tenke fremover fremfor å tenke kroner og ører eller hva det nå er som gjør at det på 15 år ikke har vært progresjon på sukker fremfor salt. 

Salt kan produseres i ubegrenset mengde, det kan ikke sukker. Dersom alt veisaltet i verden skal erstattes av sukker, vil sukkerprisen bli så høy at det blir for dyrt.

Lenke til kommentar

 

 

Salt kan produseres i ubegrenset mengde, det kan ikke sukker. Dersom alt veisaltet i verden skal erstattes av sukker, vil sukkerprisen bli så høy at det blir for dyrt. 

 

 

Det er jo ikke farin de bruker i andre land. Det er sukkerstoffer fra diverse rotgrønnsaker, som feks beter. En kunne sikkert brukt andre ting også som gulrøtter og poteter som ikke er innafor mtp form, størrelse, sår fra høsting etc. 

 

Nei prisene på denne formen for karbohydrater ville nok ikke steget nevneverdig om vi gikk over til sukker fremfor salt. Vi kunne brukt noen av alle de tonnene med rotgrønnsaker som årlig kastes fordi de ikke passer inn i "EU formen". 

 

Å produsere til veg-sukring kunne faktisk blitt en ok attåtnæring for mange bønder i distriktene som idag sliter økonomisk. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...