Gå til innhold

Kroatia, beste steder å reise til?

Anbefalte innlegg

Har 3 uker til rådighet i august. Noen som vet om noen virkelige fine byer eller steder i Kroatia?

Vil gjerne få med meg litt strandliv, men ønsker også å få inn litt kultur og gjerne litt gjemte perler.

Anbefalinger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært en god del der nede, stort sett langs kysten mellom Dubrovnik og Zadar. Hvordan skal dere reise? Bus, bil eller med en leid båt? Jeg har kun reist med båt og har mest kjennskap til kystbyene, men det er de som er de fineste også. Det er uansett veldig gode fergeforbindelser til øyene med Jadrolinija. Hvar, Brac, Korcula, Vis og Mljet er alle fine øyer, men de fineste er Vis, Mljet og Korcula etter min mening da det bla. er minst turister der. Vis city, Korcula city og Hvar city er alle verdt å se om man skal til en av øyene. Dersom du skal reise med båt har jeg mange andre anbefalinger rundt øyene også. 

Jeg har ikke reist så mye langs fastlandet, men jeg vet at Rijeka og Pula er fine byer. Lenger syd har man Zadar, Primosten og Trogir. Split er helt ok, gamlebyen er kanskje verdt å se, men jeg hadde nok holdt meg unna da det kan bli veldig varmt og tett med alle menneskene. Split er hovedhavnen der alle ankommer med fly, tog og buss og som skal videre med ferge til øyene. Etter Split kommer Markarska rivieraen. Her har jeg kun vært en gang. Relativt fint men også litt kjedelig. Mer turistpreg med resorter osv. Det er sannsynligvis her du vil finne strandlivet du er ute etter, men igjen så er ikke strandliv i Kroatia noe spesielt å lengte etter da de fleste strendene er skitne og vonde med mye rullesten. 

Helt syd i landet ligger Dubrovnik som er en helt fantastisk by. Veldig vakker med mye historie og vakker arkitektur. Det kan dog være veldig tettpakket så man burde reise dit litt utenfor sesongen om mulig.

3 uker er lang tid så du rekker å se mye forskjellig. Om du har tid og lyst kan du også vurdere å reise til Bosnia eller Montenegro også. Montenegro ligger kun en kort tur syd for Dubrovnik.

Edit: Glemte å nevne nasjonalparkene Kornati og Krka. Kornati er en gold øygruppe utenfor Sibenik. Ligner nesten et slags månelandskap. Krka er en elv som går igjennom landet. Et frodig og eksotisk sted med flere bademuligheter langs elven, men det kan være svært mange turister i høysesongen. 

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...