Gå til innhold

Rimelig scanner for bilder og negativer

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en rimelig scanner til min far. Han har et ønske om å digatilisere relativt store mengder bilder og negativer (35mm, 120-film, annet?) fra sin far som var ivrig hobbyfotograf. Det er sikkert 70-80% sort-hvitt av ymse "fysisk" og teknisk kvalitet. Både pga alder, oppbevaring og muligens at mye er framkalt på min bestefars eget mørkerom. Det mest interessante er nok disse sort-hvitt-bildene og -negativene.

Så, vi snakker nok om en A4 flatbed-scanner. Etter et raskt søk ser det ut til at de vanligste anbefalingene for halvseriøse hobby-brukere (hvor jeg personlig stort sett bruker å legge meg uansett hva jeg skal kjøpe meg) er scannere fra rundt 5500,- og oppover. Type Epson V800 og 850. Dette er for mye, min far er ikke "der". Budsjettet vil ligge på rundt 2000,-, muligens opp mot 2500,-.

Så hva er alternativene her. Noen tips?

Har sett på Epson V550 og V600. Erfaringer? Sistnevnte er fra 2009 og selges fremdeles til samme pris som da den ble sluppet (ca 2500,-). Har det virkelig ikke skjedd mer på dette feltet siste tiår? Hva er forskjellen på V550 og V600?

Har også sett på Canon CANOSCAN 9000F MARK II, som på papiret ser grei ut. Inspill på denne?

Andre tips?

Verdt å nevne at dette like mye er et "pensjonistprosjekt" for min far, så det å gjøre dette selv er hovedpoenget. Han er også en person som ikke har noe forhold til tid, så det at dette kan bli omstendelig er ingen hindring. Tvert i mot, nesten. Noe å fylle dagene med. Så det å heller sende det inn en plass, for økt kvalitet er ikke aktuelt. Om noen spesielle bilder skulle dukke op, så kan man jo evt velge å gjøre det med akkurat disse. Og det er heller ikke aktuelt å bruke vesentlig mer penger på scanner - alternativet er nok å la materialet ligge og bli enda dårligere til jeg en dag finner lysten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville fulgt med på finn, stadig noen der.

Har selv brukt Canon scanneren du nevner på jobb og var fornøyd med den, eneste jeg savnet var skikkelig støvfjerning, ville valgt en type med DigitalICE, Canon sin variant var iallefall mye dårligere

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det pleide og følge med Silverfast "LaserSoft Imaging" programvare til Canon, om de nyeste scannere fortsatt har dette nå vet jeg ikke. Det gir ihvertfall bedre resultater på scannede bilder/negativer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har en Epson V500, og har prøvd den litt. Ble ikke så veldig imponert av resultatet, men jeg mistenker at det var jeg som ikke gjorde ting riktig. Jeg har sett andre få til helt greie resultater fra samme scanner.

Det finnes et program som heter VueScan som får mye skryt. Det kan det være verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar

Jeg har en Epson V500, og har prøvd den litt. Ble ikke så veldig imponert av resultatet, men jeg mistenker at det var jeg som ikke gjorde ting riktig. Jeg har sett andre få til helt greie resultater fra samme scanner.

Det finnes et program som heter VueScan som får mye skryt. Det kan det være verdt å prøve ut.

VueScan er uten tvil bransjeledende. Støtter omtrent alt som er laget av scannere gjør det også.

Lenke til kommentar

Har bare en eldre Epson-scanner selv og den fungerer fortsatt rimelig greit selv om den er rundt 13 år nå. Har tenkt litt på oppgradering, men som TS spør om har det ikke skjedd noe revolusjonerende på veldig lenge. Det eneste jeg har fått med meg er overgang fra lysrør til dioder som lyskilde og det betyr lite i praksis, men gir muligens en litt mer stabil lyskilde over tid. Scannetid har nok gått litt med også, og programvaren har blitt litt bedre på auto.

Når det gjelder oppløsning på scanningen er det lenge siden det var sensoren som var begrensingen, sannsynligvis opp mot 20 år tilbake i tid. Problemet (i den grad det er et problem) med flatbedscannere og negativscanning er at det er mange glassplater, unøyaktig focus (fiksfokus) og sikkert slark i mekansimen som begrenser reell oppløsning. I praksis er det ingen flatbedscanner som klarer å gjengi noe særlig over 2000 dpi uansett hvor høyt man setter oppløsingen - og det har ligget på same nivå i minst ti år.

For mellomformat er dette neppe noe problem, men for 35mm film kan ca 2000 dpi være i minste laget for å få maksimalt ut av negativet. Er det imidlertid snakk om gamle negative tatt med rimelig 35mm kameraer og linser er oppløsnignen på negativene ofte ennå lavere. 2000 dpi er uansett nok for små og middels store utskrifter så for et "prosjekt" som beskrevet bør en flatbedscanner fungere utmerket. 

Så noen nevnte automatisk støvfjerning lenger oppe i tråden og det kan være ekstremt nyttig. Det heter FARE hos Canon og ICE hos andre. Dessverre fungerer det ikke på eldre svart/hvit film, men både Epson V600 og Canon 9000F har slik funksjon som kan brukes på farge-negative og dias-film (unntatt Kodachrome).

Oppfatter disse to scannerene som ganske likeverdige, men det finnes bra med tester (og noen seriøse) på nettet for den som vil ha detaljer. Viktigst er det vel at det følger med negativholdere for alle aktuelle format.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare en eldre Epson-scanner selv og den fungerer fortsatt rimelig greit selv om den er rundt 13 år nå. Har tenkt litt på oppgradering, men som TS spør om har det ikke skjedd noe revolusjonerende på veldig lenge. Det eneste jeg har fått med meg er overgang fra lysrør til dioder som lyskilde og det betyr lite i praksis, men gir muligens en litt mer stabil lyskilde over tid. Scannetid har nok gått litt med også, og programvaren har blitt litt bedre på auto.

Når det gjelder oppløsning på scanningen er det lenge siden det var sensoren som var begrensingen, sannsynligvis opp mot 20 år tilbake i tid. Problemet (i den grad det er et problem) med flatbedscannere og negativscanning er at det er mange glassplater, unøyaktig focus (fiksfokus) og sikkert slark i mekansimen som begrenser reell oppløsning. I praksis er det ingen flatbedscanner som klarer å gjengi noe særlig over 2000 dpi uansett hvor høyt man setter oppløsingen - og det har ligget på same nivå i minst ti år.

For mellomformat er dette neppe noe problem, men for 35mm film kan ca 2000 dpi være i minste laget for å få maksimalt ut av negativet. Er det imidlertid snakk om gamle negative tatt med rimelig 35mm kameraer og linser er oppløsnignen på negativene ofte ennå lavere. 2000 dpi er uansett nok for små og middels store utskrifter så for et "prosjekt" som beskrevet bør en flatbedscanner fungere utmerket. 

Så noen nevnte automatisk støvfjerning lenger oppe i tråden og det kan være ekstremt nyttig. Det heter FARE hos Canon og ICE hos andre. Dessverre fungerer det ikke på eldre svart/hvit film, men både Epson V600 og Canon 9000F har slik funksjon som kan brukes på farge-negative og dias-film (unntatt Kodachrome).

Oppfatter disse to scannerene som ganske likeverdige, men det finnes bra med tester (og noen seriøse) på nettet for den som vil ha detaljer. Viktigst er det vel at det følger med negativholdere for alle aktuelle format.

Takk for informativt svar! Skal få pløyd gjennom litt tester.

Da det i all hovedsak (i alle fall det mest interessante) er snakk om sort/hvitt-negativer fra 30-tallet og fram til 70-tallet så er vel da neppe oppløsningen ikke flaskehalsen her. Min bestefar var kvalitetsbevisst, men ingen rik mann så så optikken begrenser nok en del. Men viktigere er vel filmteknologien, det var vel relativt store korn i det meste av dette tidsrommet.

Veldig synd automatisk støvfjerning ikke fungerer på s/h da!

Får også sjekke litt om hvilke filmformater som egentlig ble brukt - 35mm kom vel relativt sent? Og det var vel andre enn 120-film tilgjengelig i perioder også. Når jeg tenker meg om så var det vel noen glassplater i materialet også. Er det mulig å scanne negativer uten disse rammene? Skjønner at det vel evt blir mer tungvindt, men er det teknisk mulig?

Lenke til kommentar

.....  35mm kom vel relativt sent? ....

Kamerahistorie er ikke min sterke side, i hvert fall ikke før 80-tallet, men 35mm eller 135-film kom ganske tidlig. Tror imidlertid ikke at det ikke tok skikkelig av før 60-tallet da enøyd speilrefleks tok over entusiastmarkedet. Det fantes - og finnes - mange formater. Bare 120-film ble brukt til både 6*4.5, 6*6, 6*7, 6*9 og muligens ennå flere.  

Hvordan det er å scanne uten holdere har jeg ikke prøvd, men du vil i hvert fall få litt feilhøyde på filmen i forhold til fokusplan. Vet det finnes tredjeparts filmholdere for noen scannere, men har ikke oversikt over hvilke.

Lenke til kommentar

.....  35mm kom vel relativt sent? ....

Kamerahistorie er ikke min sterke side, i hvert fall ikke før 80-tallet, men 35mm eller 135-film kom ganske tidlig. Tror imidlertid ikke at det ikke tok skikkelig av før 60-tallet da enøyd speilrefleks tok over entusiastmarkedet. Det fantes - og finnes - mange formater. Bare 120-film ble brukt til både 6*4.5, 6*6, 6*7, 6*9 og muligens ennå flere.  

Hvordan det er å scanne uten holdere har jeg ikke prøvd, men du vil i hvert fall få litt feilhøyde på filmen i forhold til fokusplan. Vet det finnes tredjeparts filmholdere for noen scannere, men har ikke oversikt over hvilke.

http://f32.no/fotoabc/0-9/135-film

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...