Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart problemer Win10

Anbefalte innlegg

Takk for tipset, Skal teste dette i morgen?? Så hvis alt er normalt når jeg kjører grafikk test i 3d mark så er skjermkortet ok?

Hvis det da er ok, så er det mest sannsynlig den nyeste store windows 10 oppdateringa da?

Noen som vet åssen jeg får laget install USB av windows, altså at jeg kan starte opp maskinen fra usb og installere ren installasjon av win10, uten den store nye oppdateringa. Brukte creation tool men da ble den nye oppdateringa med. Ser på microsoft siden at mannkan laste ned iso fil av to forskjellige, Creators Update og en Anniversary Update. Hva er dette? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anniversary update er den siste oppdateringen før Creators Update dukket opp, man kan si den er litt mer utprøvd, men stort sett er min erfaring med Creators update at den er helt grei om man gjør en "ren install".

Når det gjelder usb bør du bruke en god minnepen og du kan prøve å laste inn direkte via usb 2.0 tilkobling om du har det, er det et nyere bygg bør det gå bra fra en vanlig usb 3 port eller det kan være du må endre noen kompabilitets innstillinger der i bios. Har litt varierende erfaring der.

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet etter at jeg oppgraderte til de nyeste driverne (samtidig som jeg byttet fra 1080 til 1080TI skjermkort).

Dette er et kjent problem med NVIDIA driverene.

Jeg skrudde av "Fast boot" i Windows (ikke BIOS) og da forsvant feilen!

Min maskin tar nå kun rundt 3-4 sekunder ekstra å komme til login skjermen.

Lenke til kommentar

Er det flere her inne som har den samme "streken" over skjermen og at man må restarte maskinen ved knappen? Hvorfor har den brått begynt sånn nå? Slår nye windows oppdaterings på fast boot tru? Hvor i windows kan jeg slå av dette? Fant ut nå at du slang ut hvordanan skrur det av ??? Mener at jeg har det avslått i bios ihvertfall. Ikke helt sikker. Men lønner det seg å skru av fast boot både i bios og windows?

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Søk på system, da finner du strømstyringen. Nede til venstre ser du ett forstørrelse glass. Trykke på den.

Jeg bruker engelsk på mine maskiner, du bruker norsk.

Dette er 3 gangen jeg spør om du har testet gpu på full guffe :hmm:  Poenget med mitt gnål om det er å få vekk gpu problemer.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Nå så har jeg nettopp slått av fast boot i windows. Og jeg har kjørt 3D mark, kjørte firestrike og Time Spy testene. Legger ved resultatet her, opplevde ingen feil i grafikk eller noe ved testene. Alt gikk bra.

Så nå som jeg har slått av fast boot, da gjenstår det kanskje bare å se om det kan ha hjulpet? Eller har dere noen andre forslag til hva det kan være??

post-23120-0-00663500-1494263816_thumb.jpg

post-23120-0-73881700-1494263822_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Prøvde å skrive msconfig i KJØR ruta på startmenyen, der sto den markert under fanen "oppstart" der sto den på selektiv oppstart, og huket av på dem to øverste i ruta under.

Satt den istad til Normal oppstart.. 
​Hva er standard?

Skrudde av pcèn istad, og på nå, uten feil.

Skal skru den av straks igjen, og slå den på seinere ikveld/natt for å sjekke også. Kan dette være noe tru?

Lenke til kommentar

Meget mulig. Selektiv oppstart skal vel gi deg noen valg i starten for hvordan du vil starte Windows (safe mode med ulike drivere osv).

Så det er sikkert mulig at denne menyen feiler hos deg, av en eller annen grunn. Dessverre kan ikke Win10 starte til safe mode med bare et trykk på F5, F8 eller tilsvarende (som jeg har fått med meg). Dermed er du avhengig av den menyen når du skal feilsøke.

Men kan ikke si jeg har noen god formening om hvorfor oppstartsmenyen ikke skal fungere.

Lenke til kommentar

Meget mulig. Selektiv oppstart skal vel gi deg noen valg i starten for hvordan du vil starte Windows (safe mode med ulike drivere osv).

Så det er sikkert mulig at denne menyen feiler hos deg, av en eller annen grunn. Dessverre kan ikke Win10 starte til safe mode med bare et trykk på F5, F8 eller tilsvarende (som jeg har fått med meg). Dermed er du avhengig av den menyen når du skal feilsøke.

Men kan ikke si jeg har noen god formening om hvorfor oppstartsmenyen ikke skal fungere.

Det stemmer selvsagt ikke helt...

Legg inn litt arbeid i det og man kan fint starte med F8 / Safe modus : http://pureinfotech.com/safe-mode-windows-10/

Det er derimot en liten "men" med dette og det er at man får opp en meny ved oppstart, men bruker man alternativ 3 så fjerner man dette når man ikke lenger har behov for F8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...