Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstart problemer Win10

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Har en maskin med Windows 10, maskinvare er Gigabyte hovedkort med i7 4790K 4.0Ghz prosessor. 16GB ram. Samsung SSD disk, EVGA FTW 1080 skjermkort.

Maskinen har aldri vært clocket eller noe sånt.. Men har fått en ganske irriterende og rar feil, etter hva jeg kan huske så kom den nå etter siste store Windows 10 oppdateringa..

Bruker Microsoft konto med pin-kode når jeg skal logge på maskinen.

Feilen er at, når jeg slår av maskinen, og hvis jeg skrur den på igjen neste dag så starter den opp som vanlig, men akkurat når den skjermen hvor man skal logge inn, og taste pin-kode, den skjermen kommer ikke opp, isteden så blir hele skjermen svart med en blå/svart/hvit stripe tvers over skjermen, ikke midt på, men litt opp.

Der står den bare, maskinen verken jobber eller noe når den står der. Og det ender med at jeg må trykke på "start på nytt" knappen. Og da starter den på nytt og alt funker normalt..

Når jeg skal skru av maskinen også så slår den seg av på normal måte, men akkurat idet den skal skru seg av så står den lenge og går etter å ha avsluttet Windows og sånn, føre den tilslutt slår seg av..

​Hva kan dette være, og hva skal jeg gjøre? Føler jeg har prøvd mye, alt fra clean install til å oppdatert alle drivere og sånt. Trenger sårt et tips =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder dette logge inn problemet er jeg ikke sikkker. Men dette med at det tar en stund før PC'en slår seg av, er sikkert på grunn av at Windows slår seg egentlig ikke av, men går i "Hibernation" modus. Det er slik denne Fast-Boot opplegget til Windows 10 funker, PC'en er egentlig i "dvale" kan man vel kalle det.

Så hver gang du "slår av" PC'en tar det en stund pga at Windows 10 må lagre en fil som kalles hiberfil.sys mener jeg det er. Jeg slo av hele "Fast Boot" opplegget, liker det ikke. Har det også satt Fast boot til "Disabled" i BIOS.

Kanskje dette logg inn problemet har med nettopp dette Fast boot opplegget å gjøre, mener å huske at jeg hadde noe det lignende problemer tidligere med oppstarten.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Hmm, da skal jeg sjekke om det står noe om dette i bios. Hvordan slår jeg det av i selve windows da? Er forresten dette noe microsoft har dytta inn i windows nå ved siste store oppdatering? For da kan det være problemet mitt, men har det vært siden win10 kom så kan det vel ikke være det, ettersom maskinen har virket ordentlig tidligere. Mener fælt at det begynte etter siste store oppdatering som dem rulla ut.

Aldri hatt noe problem med maskinen tidligere, er en pc jeg bygde i sommer, 2016.

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Okay, tydelig jeg leste litt for fort gjennom posten din. Hvis dette kom med Creator oppdateringen, så kan det være den som skaper problemer. Jeg har selv ikke Creator oppdateringen, så jeg vet ikke om det er den som er årsaken i ditt tilfelle.

Det jeg vanligvis gjør ved slike store oppdateringer, er å laste ned Media Creation Tool og så legge oppdatering på en USB stikke. Deretter starter jeg oppdatering via USB stikken mens jeg er i Windows (via setup.exe på USB stikken), PC'en vil da restarte og når jeg kommer inn i installasjonsprogrammet, velger jeg å beholde alle personlige filer og programmer. Dette blir nesten som en ren installasjon, men man mister ikke noen personlige filer eller programmer.

Lenke til kommentar

Okay. Prøvd å belaste gpu på max. Kjør 3d mark, er det jeg bruker om jeg misstenker grafikk kort feil.

Men, nå det er sakt satte jeg opp den ene maskinen her med feil jeg ikke skjønte. Bra så langt.

Kjørte sett opp på nytt uten å slette filene dine: ps, kjører win 10 home 1703: 15063.13.

Glemte en ting, hvilken psu har du.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Installer en windows 10 på en minnepenn og ta en rolig reset av maskinen.

Altså...

Start - > instillinger > Oppdatering / sikkerhet > Gjennomretting -> Tilbakestill PC.

Mener du kan tilbakestille uten å miste noen filer, har ikke prøvd men det skal være det.

Reinstall av maskin er som (for oss gutta) som å ta en *sensurert* om kvelden.

Lenke til kommentar

Har prøvd clean install, det er det eneste. Og det må vel være bedre enn å ta ny install men beholde filene?

Skjermkort jeg bruker er: EVGA FTW 1080

Strømforskyning er også EVGA 850 eller noe mener jeg det var.

Bygde maskinen i sommer, har aldri hatt problemer før nå, eller etter den store creation update, mulig det begynte litt føre jeg la inn den å, det husker jeg ikke helt i farta

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Data kan være noen jekla krangle fanter gitt, har installer siste win på mine 9 og på mor og far sine 3 + min svoger.

Ingen har sakt noe om problemer med data enda. Er kvikke å kontakte meg om de har, 70år + er de raske med det.

Så skjønner ikke hva som er ditt problem.

Kjørt gpu test? PS: har evga sc 1080.

Lenke til kommentar

Det kan være at du har et EVGA kort uten riktig kjøling på GPU. Sjekk dette på sidene til EVGA og se om du kanskje skal ha en bios oppdatering på kortet eller få tilsendt noen thermal pads. Det kan være at dette forårsaker "rare" feil når den skal prøve å laste litt grafikk. Har EVGA 1070 sjøl, og noen ganger virker det som skjermkortet hindrer maskinen i å boote. Aldri hatt det problemet før jeg satte inn EVGA kortet.

Lenke til kommentar

Her ser dere en video av en normal oppstart av maskinen.. Ofte står maskinen der bare med den "stripa" rett over skjermen, andre ganger så forsvinner stripa og skjermen blir svart.. Kan ikke trykke på noe, og det ender med at jeg må trykke på restart knappen på maskinen, og da starter alt som normalt..

Ved kun reboot så går det helt greit, da kommer den aldri. Er kun når maskinen har vært helt skrudd av..

Noen ide?

IMG_1442.MOV

Lenke til kommentar

Her ser dere en video av en normal oppstart av maskinen.. Ofte står maskinen der bare med den "stripa" rett over skjermen, andre ganger så forsvinner stripa og skjermen blir svart.. Kan ikke trykke på noe, og det ender med at jeg må trykke på restart knappen på maskinen, og da starter alt som normalt..

Ved kun reboot så går det helt greit, da kommer den aldri. Er kun når maskinen har vært helt skrudd av..

Noen ide?

Pga artefakten på skjermen er jeg mest tilbøyelig til å si at feilen er relatert til skjermkort/-drivere, men det er langt ifra en 100% dette.

Har for øvrig opplevd en del tilsvarende problem selv etter en av de siste oppdateringene av Win10. Rett før innloggingsbildet blir den stående, med det blå vinduet (win-logoen) og den rundingen som viser at den laster/jobber, står og snurrer og snurrer. Holder på ca 30-40 sek, det skjer annenhver/hver tredje oppstart.

Lenke til kommentar

hmm, har prøvd forskjellige drivere fra nvidia, kjører nå siste driver. Og problemet er der uansett.. Dog ikke hver gang, men som oftest når maskinen har vært skrudd av så skjer dette ved oppstart..

Aldri opplevd at det med blå vinduet står å henger/laster..

Jeg sendte nettopp EVGA en mail, før høre med dem. Virker ikke som noen andre her inne opplever det samme med den streken på skjermen og at man MÅ restarte maskinen med knappen på "kassa" for at den skal starte på nytt uten problemer.

Lenke til kommentar

Ser man kan laste ned både iso fil av Creators Update og Anniversary Update. Altså to forskjellige filer. Hva er forskjellen? Brukte mediacreation tool til å installere win10 med den store oppdateringa nå sist. Tenkte nå å lage en usb med windows 10 slik den var føre den store oppdateringa for å se, noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Tenkte å se om det er den nye windows oppdateringa som forårsaker feilen.

Men hvordan få laget en usb med "forrige" windows, altså før den store oppdateringa.

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...