Redaksjonen. Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Elon Musk deler flere detaljer om den kommende trekkvogna.Teslas lastebil bruker Model 3-motor 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 En ny rakett i r... Denne gang for lastebilprodusentene 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Motoriseringen burde ikke være noe problem. En vanlig Mercedes trekkvogn har dreiemoment på 1700-1800nm. Den minste Model S-motoren har 440 nm, og en Model S P100D har i underkant av 1000. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Motoriseringen burde ikke være noe problem. En vanlig Mercedes trekkvogn har dreiemoment på 1700-1800nm. Den minste Model S-motoren har 440 nm, og en Model S P100D har i underkant av 1000. Det er kun effekt i form av KW ved en gitt hastighet som teller, nm tar gearkassen seg av. Diesel eller batteri elektrisk er ett fett. https://www.oshkoshcorp.com/about/tech_innovations%7Epropulse.html 1 Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Effekt og moment har elektromotorer så det holder, men spørsmålet er om batteripakken blir for stor og tung til at dette lønner seg for de fleste lastebiloperatører med det første. 7 Lenke til kommentar
Ravenhill Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Motoriseringen burde ikke være noe problem. En vanlig Mercedes trekkvogn har dreiemoment på 1700-1800nm. Den minste Model S-motoren har 440 nm, og en Model S P100D har i underkant av 1000. Må være en litt slapp Mercedes trekkvogn det vel. De sterkeste trekkvognene fra Volvo og Scania har vel godt over 3000 Nm i dag. Men med flere elmotorer så kan nok det lett slås. 3 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Siden en dieselmotor ikke akkurat består utelukkende av hveteboller og gode tanker så kan man vel putte inn ganske mye batterier og beholde samme vekt. Om noen har tall på slikt er jeg meget interessert i å se de. 1 Lenke til kommentar
Ravenhill Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Motoriseringen burde ikke være noe problem. En vanlig Mercedes trekkvogn har dreiemoment på 1700-1800nm. Den minste Model S-motoren har 440 nm, og en Model S P100D har i underkant av 1000. Det er kun effekt i form av KW ved en gitt hastighet som teller, nm tar gearkassen seg av. Diesel eller batteri elektrisk er ett fett.https://www.oshkoshcorp.com/about/tech_innovations%7Epropulse.html Girkassa ganger da vel bare opp dreiemomentet motoren leverer? Går ikke fort framover hvis utvekslingen må vær sinnssykt høy vel? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Om utvekslingen er høy må motoren gå fortere rundt for å levere samme effekt. Elektromotorer kan bygges for langt høyere turtall enn tilsvarende forbrenningsmotorer. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) Siden en dieselmotor ikke akkurat består utelukkende av hveteboller og gode tanker så kan man vel putte inn ganske mye batterier og beholde samme vekt. Om noen har tall på slikt er jeg meget interessert i å se de. Skal man eletrifisere 30-35 fots fritidsbåter vil man måtte ta transportetapper på land, noe som også gir anvendelse som bobil.Ved 7,5 tonn totalvekt vil batteriene utgjøre 250 kg pr kjørte time på land, altså ca 2000 kg batteri for 8 timers kjøring på land. Som båt vil man ved 35 kW også kunne kjøre i 8 timer, men farten og distansen blir jo der etter. En toakslet 18 tonns bil er muligens 9 tonn tørr og vil da ved 3 tonn med batterier miste vertfall 2 tonn nyttelast da el-motor veg litt også. Da blir man kjørendes med 7 tonn gods i steden for 9 tonn, og må okke som slepe på 2 tonn batteri tilbake. Resultatet blir 22-38 % mer banking av asfalt. Endret 4. mai 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Motoriseringen burde ikke være noe problem. En vanlig Mercedes trekkvogn har dreiemoment på 1700-1800nm. Den minste Model S-motoren har 440 nm, og en Model S P100D har i underkant av 1000. Hva slags trekkvogn er det. Det er jo i området 3000 nm på Actros 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) Ikke i følge Mercedes sin hjemmeside. Den største er der, men de "vanlige" er på 17-1800. Men si opptil 3k da. Fortsatt bare én av Tesla minste motorer pr hjul. Endret 4. mai 2017 av Audun_K Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Med elektromotorer er det en smal sak å montere flere på samme aksling å styre de vha torque follower-prinsippet. Kan også benytte droop (om de ikke får til førstnevnte - det krever god inverterkontroll og kjapp kommunikasjon mellom prosessorene). Girkassen har ingenting med produsert moment å gjøre, den er kun en utveksling. Nominelt turtall på en firepolt induksjonsmaskin (som tesla foretrekker å benytte) ligger på 1500 rpm, så ca det samme som en vanlig dieselmotor. Likevel vil de fleste motordrifter i bilsammenheng kjøres i "overturtall" (feltsvekking) for å kunne optimalisere turtall og moment i det lave området. Når kjøretøyet er oppe i fart (>60-70kmt) trenger man ikke samme moment som ved lavere turtall Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) I artikkelen:"I fjor sommer introduserte de lastebilen Mercedes-Benz Urban eTruck, som er en ren batterielektrisk bil med rekkevidde på 200 kilometer, og en totalvekt på inntil 26 tonn."Under bildet: "Daimler utvikler sin første tunge lastebil på batteridrift. Den skal ha en rekkevidde på 200 mil."Så hva er det? Edit: eller er det to forskjellige lastebiler? Når jeg søker på Mercedes-Benz Urban eTruck på Google så kommer nemlig samme truck som under bildet. Endret 4. mai 2017 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Vil de ikke muligens få problemer med kjøling? Tung last + lav fart og bratte bakker byr vel på noen utfordringer? 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Man kan vel sikkert sette på en vifte eller to? Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Vil de ikke muligens få problemer med kjøling? Tung last + lav fart og bratte bakker byr vel på noen utfordringer? Hvorfor skal man kjøre sakte, med elmotor så kan en holde bra sig også i motbakker Blir nok aktiv kjøling på både motorer, batteripakke og sikkert også kontrollerne. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Hvis du noengang har sett en vei ut av et grustak feks så skjønner du hva jeg mener, der er det å kjøre fort ikke et alternativ. Å når man såvidt kommer opp med 500hk og 2.5k NM + 52 tonn totalvekt så vil jeg tro det går trått selv med elmotor Endret 5. mai 2017 av daruu 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Hvis du noengang har sett en vei ut av et grustak feks så skjønner du hva jeg mener, der er det å kjøre fort ikke et alternativ. Å når man såvidt kommer opp med 500hk og 2.5k NM + 52 tonn totalvekt så vil jeg tro det går trått selv med elmotor Kjører vel stort sett dieselelektrisk alt med litt vekt, + 100 tonn....Og med 20 tonn batteri kunne du sikkert kjørt en økt om Du reduserte lasset tilsvarendes. Endret 5. mai 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå