Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må slå i rattet for at bilen skal starte

Anbefalte innlegg

Har en Toyota Carina 94 mod.

Har et veldig snodig problem med Toytotaen min. Noen mener det er ledningsbrudd eller jordingsfeil. Tror kanskje det siste.

Problemet er at hvis jeg vrir om tenninga er alle lysene i displayet svart, og ingenting skjer når jeg vrir helt om. Motor starter ikke.

Hvis jeg åpner døra slår plutselig lyset om "åpen dør" i displayet seg på, hvis jeg deretter vrir om tenninga så kommer alle lysene i displayet på men motor vil ikke starte.

Slår jeg i rattet så hender det at alle lysene kommer opp + at bilen starter.

Prøver jeg å skru av motoren og vri om tenninga på nytt så kan det hende at alt er dødt igjen.

Prøver jeg å slå i rattet igjen så funker ikke dèt lenger heller. Da må jeg frem til batteriet og rikle på ting på pluss-polen, og plutselig får jeg start.

Trodde først jeg hadde fikset problemet etter å ha skrudd til den dingsen som henger over pluss-polen på batteriet. Har også fått start etter å ha løsnet den "dingsen" og skrudd den fast igjen. Slik at klokka og alt har resettet. Trodde kanskje det var ukontakt i en av ledningene som går til pluss-polen, men tror ikke det er det lenger, siden jeg har kappa ledningen og ordnet ny kabelsko til en av de ledningene. Har også rengjort den ringen/dingsen som henger over plusspolen siden det var fett og skitt inni ringen.

Det er veldig sporadisk når man faktisk får start og ikke. Senest igår var alt svart, og i frustrasjon slo jeg i rattet med tenninga på og da slo lysene i displayet seg på, vrei så om tenninga helt og da starta plutselig motoren på første forsøk.

Hadde en dag i forrige uke hvor jeg lå langt over fartsgrensa langs ei strekning, og der var det en hump hvor bilen fikk ett hardt nedslag. Lurer på om det kan ha forårsaket et ledningsbrudd eller at noe har løsnet inni der. Kan det være ei ledning inni tenninga som er skadet elns? Må jo være noe som er nært rattet/tenninga siden jeg plutselig fikk lys i displayet av å slå i rattet.

Noen som har peiling?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser du skriver at du må "rigle" på plusspolen.. hva legger du i det? både pluss og minus kabelen skal være skrudd skikkelig fast og skal ikke være råd å flytte på. Det er første bud her ihvertfall

Lenke til kommentar

5 minutter etter jeg posta tråden gikk jeg ut, åpnet panseret og riklet på ledningene til batteriet mens min far vred om tenninga flere gang. 

Viste seg at skruen til MINUS-polen var løs. Kom gnister av skruen og ledningen (jordingskabelen) når han vred om tenninga. Skrudde skruen skikkelig til og nå starter bilen hver gang. :D Er ikke noe geni når det gjelder biler akkurat.. Var så opphengt i pluss-polen og sikker på det var noe der at jeg ikke engang hadde sjekket om skruen til minusen faktisk var skrudd fast skikkelig.

Føler meg rimelig dum nå ja. :p Og Bennyy, du har jo selvfølgelig rett! Det første jeg skulle gjort var jo å sjekke at alt var skrudd til skikkelig, men men.. :p

Var såvidt jeg sendte bilen på verksted, men der sparte man seg jo de pengene..!

Lenke til kommentar

5 minutter etter jeg posta tråden gikk jeg ut, åpnet panseret og riklet på ledningene til batteriet mens min far vred om tenninga flere gang. 

Viste seg at skruen til MINUS-polen var løs. Kom gnister av skruen og ledningen (jordingskabelen) når han vred om tenninga. Skrudde skruen skikkelig til og nå starter bilen hver gang. :D Er ikke noe geni når det gjelder biler akkurat.. Var så opphengt i pluss-polen og sikker på det var noe der at jeg ikke engang hadde sjekket om skruen til minusen faktisk var skrudd fast skikkelig.

Føler meg rimelig dum nå ja. :p Og Bennyy, du har jo selvfølgelig rett! Det første jeg skulle gjort var jo å sjekke at alt var skrudd til skikkelig, men men.. :p

Var såvidt jeg sendte bilen på verksted, men der sparte man seg jo de pengene..!

Så bra at det ordnet seg :) Når det kommer til bil er det vanlig å tro at feilene er mye mer kompliserte enn de faktisk er, som regel er det enkle ting som løser problemene.

Og penger spart er penger tjent!

Lenke til kommentar

Har ikke hatt det problemet med bil, men med mye annet. Finner det man antar er problemet, slutter å feilsøke andre ting og henger seg helt opp. Rimelig flaut etterpå :p

Tenk om du hadde sendt bilen til verksted og de ikke hadde sjekka polen med en gang, et par timer så er du brått oppe i et par tusen. Hadde du fortalt det til noen hvis det skjedde? :D

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Har ikke hatt det problemet med bil, men med mye annet. Finner det man antar er problemet, slutter å feilsøke andre ting og henger seg helt opp. Rimelig flaut etterpå :p

Tenk om du hadde sendt bilen til verksted og de ikke hadde sjekka polen med en gang, et par timer så er du brått oppe i et par tusen. Hadde du fortalt det til noen hvis det skjedde? :D

Dette slår aldri feil når man jobber på verksted. Ikke akkurat så enkle ting som en løs minuspol, men tidvis har jeg stått og grublet, tenkt, bannet, svettet og slitt med et problem i lang tid, så kommer nabomannen; "Har du prøvd å ....?" eller "Det er bare å gjøre slik.." 

Så viser det noe veldig enkelt som var galt.

Man kan fort låse seg fullstendig fast. Så kommer man til dagen etterpå og da er visa snudd og det er han som får hjelp av meg eller noen andre.. Det skal så utrolig lite til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...