Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Partikkelfilter/ turbo skifte garanti? HJELP!


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en antispinn lampe med feilmeldingen " nedsatt/redusert motoreffekt" dette gjelder en Volvo c30 2007 1,6 D.

Lampen har kommet og gått etter jeg slår av motoren.

Jeg fikk sjekket dette i dag!

Feilindikatoren viser:

 

Fuel pressure, pressure to low

Turbo control pressure to high

Partide trap overloaded.

 

Fikk forklart at partikkel filteret er tett.

Bilen har gått 159.000 nå. Altså byttet for 15.000 km siden.

Turboen er byttet for 10.000 km.

Har noen erfaring fra dette, eller hvor lang garanti det er på dette?

Det kan ikke være meningen at dette skal ryke så fort?

 

Takk for svar

post-363667-1350795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turbo control pressure too high høres ut som en typisk feil man får på vvt turboer hvor den ikke greier å regulere, grunnet sot. Ender som regel i å bytte turbo. Men klart der er flere komponenter som spiller inn her. trolig en vakuum aktuator samt vakuumslanger som må kontrolleres.

 

Ser også at du var på verksted for under 1 år siden ifølge kvitteringen. Snakk med verkstedet du. Dette må da gå på garanti mener jeg. 

 

Jeg nekter å tro at turboen din og partikkelfilter er defekt etter så kort tid.

 

Ser du har inne en feilkode på for lavt drivstofftrykk. Det er så klart mulig at de andre feilene har blitt lagret på grunn av denne feilen. Lenge siden du har skiftet dieselfilter?

 

På mange bilmerker må man også "fortelle" bilen at man har skiftet DPF. Mulig dette ikke har blitt gjort etter de skiftet det?


Jeg ville ihvertfall snakket med verkstedet som utførte jobben.


Du sier at antispinnlampen din lyser.. har du merket at den har blinket under vanlig kjøring eller ved svinging, samt mangel på motorkraft?

Lenke til kommentar

Dpf ventilen skal iallfall være byttet! Skal kontakte verkstedet i morgen!

Mener jo at dette skal holde ett år uten problem!

Antispinn lyser som regel på E6. Veldig variert når den kommer! I starten mente jeg det var når jeg gasset på lavt gir. Nå kommer den stort sett på motorvei! Den blikket sldri, og meldingen om redusert/ nedsatt motoreffekt kommer opp! 0 drag i bilen når dette skjer!

Litt usikker på når dieselfilteret var byttet sist! Hvor ofte skal det byttes?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Dpf ventilen skal iallfall være byttet! Skal kontakte verkstedet i morgen!

Mener jo at dette skal holde ett år uten problem!

Antispinn lyser som regel på E6. Veldig variert når den kommer! I starten mente jeg det var når jeg gasset på lavt gir. Nå kommer den stort sett på motorvei! Den blikket sldri, og meldingen om redusert/ nedsatt motoreffekt kommer opp! 0 drag i bilen når dette skjer!

Litt usikker på når dieselfilteret var byttet sist! Hvor ofte skal det byttes?

Tusen takk for svar!

 

 

Hei. Jeg antar det er filteret du mener og ikke ventil? 

 

Et partikkelfilter har hos noen bilmerker skiftintervall på rundt 180-200 tusen.

 

 

 

Jeg synst bare det er litt rart at du får opp antispinn-lampe med disse feilkodene. Det burde heller være en motorlampe evt blinkende glødelampe, men nå er jeg ikke ekspert på Volvo!

 

Jeg litt fristet til å snike meg vekk fra tanken om at det har noe med turbo eller dpf å gjøre og tenke litt utenfor boksen her

 

Det blir jo bare litt gjetting med meg nå, men er de sikker på at de feilkodene der ikke er gamle?

 

Jeg har nemlig opplevd at visst rattvinkelsensor kommer litt i ulaget og ikke vet hvilken stilling rattet har, så kan den finne på å aktivere antispinn og få den lampen til å lyse ganske ofte og man vil oppleve redusert motorkraft.

 

 

Tenker egentlig bare litt høyt her og det er umulig å si uten å være inne med en tester å lese ut verdier og se posisjon på rattet. 

 

Men som sagt det beste er her å prøve å få dette på garanti, men du kan jo også lufte tanken om rattvinkelsensor den personen som leser ut feilkoder og be han sjekke "parameter/ER-verdier/data-liste" alt ettersom hva de er kalt på testeren..

 

 

Dieselfilter anbefales byttes enten hvert 2 år eller hvert 3 år. Skiftintervall bør ikke være over 60.000 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lenge siden jeg hadde en bekjent med nokså mye samme problem. Dessverre er ikke problemstillingen ukjent. Bytte av turbo, uten å gjøre så mye mer, har ikke mye for seg. Disse motorene er, som dessverre endel andre diesler, følsom for endel småkjøring, fuktig klima, lite motorbelastning, evt også i kombinasjon med lange skiftintervall på oljen, type olje, miljødiesel hvor svovelet er for det meste fjernet, m.m. Det som skjer er at oljekanaler tetter seg, turbo får ikke nok smøring/kjøling, motor går med feile verdier og soter ned partikkelfilteret, så har du karusellen gående.
Normalt er det en omstendelig affære å fjerne problemet til at turboer ryker på disse. Motor skal åpnes i både topp og bunn, det skal skrapes ut gammel gørr, oljesump/sil skal byttes til oppgradert variant, bunnpanne byttes, oljepumpe må noenganger byttes og da må man også ta registerreimen, ventilløftere må noen ganger byttes, og kanskje aller viktigst så skal oljetrykk på retur fra turbo kontrolleres. Om intet av dette er gjort, men bare byttet selve turboen, så kommer den nye til å dø innen kort tid. 10.000KM høres logisk ut.
Partikkelfilteret vil også feile pga dette.
Å rette på feilen slik at du ikke må bytte DPF og turbo hvert eneste år, er en jobb som raskt overstiger 50.000,- på et ordinært verksted.
For meg virker det litt rart at ikke verkstedet forlengst har foreslått å rette opp i årsaken. Jeg vil tro at også de har tilgang til servicebulletiner?
Her har du litt lesestoff. Her er deleliste for bytte av turbo, om man også skal fjerne årsaken.

Neste gang du kjøper bil, kjøp deg en bensiner uten turbo. Så slipper du dette tullet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den sila som oftest tetter seg er mitt inntrykk.

Den koster ikke mange kronene å rense, men det går fort noen timer.

 

HVar slags verksted ble dette byttet på? Hvis det var på merkeverksted så mener jeg dette er noe de burde ha vist om.

 

Vet om flere som har byttet 2-3 turboer på ett år på " ikke merkeverksted" på Peugeot, og endt med å bruke masse tusener unødvendig pga at det ikke ble gjort skikkelig første gang...

En kompis av meg kjøpte en slik en som eieren hadde gitt opp. En ny (brukt) turbo og en liten kveld med skruing(rensing av sil) senere så var bilen "god som gull" igjen, å har vel gått mellom 50-100k km etter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ser ut til å være veldig opptatt av å velge andre verksteder enn de fører merket sitt, "fordi merkeverksted er for dyrt".

Problemet er at de jobbene som gjøres ofte har store forskjeller i omfang og grundighet. Tar de vesentlig mer for en viss jobb er det ikke usannsynlig at de har flere punkter på jobben heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...