Gå til innhold

[Løst] Biler med "skjulte" lykter - hva er reglene?


Anbefalte innlegg

Hei folkens, er det noen som har oversikt over hva slags reglement som gjelder for biler som har såkalte "skjulte" lykter/lys (finnes det ikke noe bedre ord på norsk for dette?). På engelsk er de vel bedre kjent som pop-up headlights. Tenker da på lyktene på biler som (førstegenerasjons) MX-5, MR2, Ferrari F40 o.l.

187775_557148bc0a697243947285.jpeg

 

Statens vegvesen har denne siden, men jeg føler den ikke gir tilstrekkelig med informasjon. Betyr dette at det er påbudt å alltid å slike lykter skrudd på? Jeg har sett et par biler kjøre med slike lykter nede, men bilene har jo da praktisk talt ingen synlige lys. Så hva er det egentlig som gjelder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har eid MX-5 selv for et par år tilbake. Uten å ha lest meg opp på regelverket var det en selvfølge at man anså pop-up lyktene som nærlys. Dermed skal de alltid være oppe når du ellers skulle hatt på nærlys på en "normal" bil. De under er blinklys og park eller dagskjørelys.

Lenke til kommentar

Hva som gjelder kommer an på om de synlige lyktene er godkjent som særskilte kjørelys eller kurve/tåkelys (som kan brukes som kjørelys). Jeg mistenker (uten å være sikker) at de synlige hvite er kun parklys, og nærlys må da brukes (som kjørelys) bestandig.

Lenke til kommentar

Jeg har sett et par biler kjøre med slike lykter nede, men bilene har jo da praktisk talt ingen synlige lys. Så hva er det egentlig som gjelder?

Det har utrolig nok blitt lov å kjøre uten lys om dagen på grunn av __-tilpasninger. Du vet hva du skal sette inn på streken.

 

Edit: feil.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Svar til trådstarter:
Med mindre bilen har separate godkjente kjørelys må man benytte nærlys på dagtid, hvilket betyr at lyktene må vippes opp og tennes. Jeg skriver både vippes opp OG tennes, fordi dette ofte er to stillinger på lyktebryteren på disse bilene, den første stillingen vipper bare lyktene opp uten at de lyser, og først på neste trinn lyser de. Jeg har ofte sett folk som kjører biler med vippelykter der lyktene er vippet opp, men de lyser ikke.

 

Årsakene til at ingen biler lengre har vippelykter er flere. For det første kom det krav om kjørelys på dagtid, dermed forsvant hele hovedpoenget med vippelykter, en lavere og mer strømlinjet front. For det andre kom kraftigere lyskilder og tilhørende krav til at disse skulle være festet i bærende konstruksjon, hvilket gjorde vippekonstruksjoner ulovlige. Og til slutt kom krav for fotgjengersikkerhet ved påkjørsel, da utgjorde slike utstikkende lykter en åpenbar ekstrafare.

 

Når selve lyktene dessuten ble mindre, og avanserte reflektorer overtok spredningsjobben som linserillene i lykteglassene tidligere hadde, så betydde dette at man kunne utforme svært lave og aerodynamiske lykter, med klare glass som kun hindret inntrenging av skitt og støv. Dermed var vippelyktenes æra over for godt.

 

Men for oss som vokste opp på 60- 70- og 80-tallet er vippelykter fortsatt knalltøft. Og det å kunne "blunke" til flotte damer med vippelyktene er ikke en øvelse som er mulig med dagens automatiske kjørelys i faste lykter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svar til trådstarter:

Med mindre bilen har separate godkjente kjørelys må man benytte nærlys på dagtid, hvilket betyr at lyktene må vippes opp og tennes. Jeg skriver både vippes opp OG tennes, fordi dette ofte er to stillinger på lyktebryteren på disse bilene, den første stillingen vipper bare lyktene opp uten at de lyser, og først på neste trinn lyser de. Jeg har ofte sett folk som kjører biler med vippelykter der lyktene er vippet opp, men de lyser ikke.

 

Årsakene til at ingen biler lengre har vippelykter er flere. For det første kom det krav om kjørelys på dagtid, dermed forsvant hele hovedpoenget med vippelykter, en lavere og mer strømlinjet front. For det andre kom kraftigere lyskilder og tilhørende krav til at disse skulle være festet i bærende konstruksjon, hvilket gjorde vippekonstruksjoner ulovlige. Og til slutt kom krav for fotgjengersikkerhet ved påkjørsel, da utgjorde slike utstikkende lykter en åpenbar ekstrafare.

 

Når selve lyktene dessuten ble mindre, og avanserte reflektorer overtok spredningsjobben som linserillene i lykteglassene tidligere hadde, så betydde dette at man kunne utforme svært lave og aerodynamiske lykter, med klare glass som kun hindret inntrenging av skitt og støv. Dermed var vippelyktenes æra over for godt.

 

Men for oss som vokste opp på 60- 70- og 80-tallet er vippelykter fortsatt knalltøft. Og det å kunne "blunke" til flotte damer med vippelyktene er ikke en øvelse som er mulig med dagens automatiske kjørelys i faste lykter.

Takk for bra svar! Enig i at slike lys er tøffe, bare synd at de er så himla upraktiske nå om dagen  :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...