Åsmund Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg fant desverre ingen steder med design gennerelt så jeg måtte poste det her. Jeg skal i morgen fremføre dette bokomslaget Jeg skal si hvorfor jeg har gjort det jeg har gjort. Dette har jeg skrivd så langt(kan ta med en A4 side) Lagde skisser, valgte skisse nr2. å bygge videre på. Jeg la bilde av appelsina inn i photoshop og redigerte det, og satte på skrift. Appelsina la jeg i det gylne snitt. Bakgrunnen er gradert oransje, for å skape harmoni, men gradert for at det ikke skal bli for blast. Jeg valgte å plassere SGFO der fordi med den plassering veier opp for appelsina og skaper balanse. Forfatterteksten: Er plassert nederst i midten, Det hadde vert mer ryddig å plassere den over ”sunne gode” men da vil motakeren se på det som en del av overskriften, og ikke forfatteren. Sunne osv har en versal fantasi forbokstav i kursiv, og de etter er minuskler og ikke kursiv og grotesk. Det var for å skape en kontrast, av hensyn til det visuelle utrykket. Kursiv for å skape linjer med appelsina, gi bevegelse, kontrast for å skape spenning. Teksten på ryggen er stor, antikva og er i den retning som er mest lesbar. Teksten bak er i antikva, og er på høyde med ryggtittelen, for å gi linjer som gir bevegelse. Appelsina bak er på motsatt side av den forran for å ramme inn de andre komponentene. Jeg har luft mellom teksten og ytterkanten fordi den kan bli beskjert når du sender den til trykk. Kan noen komme på noe jeg ikke har forklart? Spør meg om alt mellom himmel og jord. Er evig takknemelig for svar. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Fin den, men synest teksten var litt utydelig, spesielt "Sunne, gode, friske Oppskrifter" burde vert litt meir tydelig, litt blurry slik det er no.... Fine, matchende farger Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 takker for god kritikk. Teksten blei litt ekstra utydelig når jeg gjorde den om til jpg. Men er det noen som har noen spørsmål til hvorfor jeg har gjort det jeg har gjort? Jeg skal snakke om dette i 15 min. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 kan jo spørre "dumt" da, korfor oransje, og korfor appelsin? Korfor ikkje den typiske "frukt/grønnsaksblandinga" som er frampå "Sunn-mat-oppskriftsbøker" ? Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 appelsin var det bilde jeg skulle bruke og fargen skulle passe til den Men det var ikke dumt spørsmål egentlig. ingen spørsål er dumme. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 sant, fins ikkje dumme spørsmål - berre dumme svar Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Er det Times jeg ser bak på bokomslaget? Ellers litt blurra som Arve sier, og litt vondt å lese fonta på forsida. Anyways, er god karakter! God Jul! Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Beklager, Dunestar, men akkurat i dette tilfellet melder jeg meg som Opposing Force til UFC. Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Beklager, Dunestar, men akkurat i dette tilfellet melder jeg meg som Opposing Force til UFC. Jeg skal innrømme, det står sammen med VG.no som to av de plassene det faktisk går ann. Ville satt pris på en annen font, uansett, da. Myriad? Lenke til kommentar
designerus Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg forstår ikke hvorfor enkelte liker ikke Times-skriften... Den er jo så pen. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg forstår ikke hvorfor enkelte liker ikke Times-skriften... Den er jo så pen. Skjelden den passer på websider, synes jeg. Men du kan samtidig ikke si at Times New ikke passer NOEN steder! Den tar seg faktisk bra ut på VG, og her også. Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor enkelte liker ikke Times-skriften... Den er jo så pen. Skjelden den passer på websider, synes jeg. Men du kan samtidig ikke si at Times New ikke passer NOEN steder! Den tar seg faktisk bra ut på VG, og her også. Tja ... Det bokomslaget blir penere og penere hver gang jeg ser det! Innbringende farger, ihvertfall. Appelsinene, er de litt ovale? Er det manipulering eller bare skal det være slik? - - - Korfor ikkje den typiske "frukt/grønnsaksblandinga" som er frampå "Sunn-mat-oppskriftsbøker" ? Nettopp derfor, arve87. Vil ikke bli sammenlignet med det sunne kjøkken på kanal 7, ikke sant? Tar jeg helt feil nå? Endret 4. desember 2003 av Dunestar Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 slik jeg har forstått dette er det et bokomslag det er snakk om her ikke webside.. synes times gjør seg bedre på trykk enn på nettet.. ellers bra omslag. litt utydig skrift på baksiden, men flott arbeid. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Takker igjen for god kritikk:) Antikva=skrift med føtter(seriffer) Grotesk=uten seriffer Grunnen til at jeg har valgt times er fordi i følge forskning er det beste lesbare. Det er da pga seriffene(føttene) Grunnen til at en bruker grotesk skrifttype til web er fordi oppløsningen ikke er stor nok til å takle seriffer ved 12 pkt, og 12 pkt er foresten også den mest lesbare størrelsen. Noen syns den er finere og, men det er opphavet. Men nå for tiden strides de lærde om ungdom i dag leser bedre grotesk en antikva skrift. Nettop fordi grotesk er så mye brukt på web, og der er ungdomen. Jeg føler meg nesten proffesjonell Edit: korrekt at apelsinene ikke er perfekte. de er manipulert og jeg har ikke gjort en god jobb med de. Men det er ikke så farlig på skolen. her er det prosessen som er viktigast, slik at når jeg skal jobbe vet jeg hvordan lage det perfekt. Endret 4. desember 2003 av Åsmund Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Går du reklame VK2? Jeg har tentamen nu.. ble ferdig med DVD-cover på onsdag.. vi fikk 2 dager til det praktiske, og i morgo skal vi ha skriftlig del. Kan sikkert poste det jeg endte opp med(= ble ganske kult det jeg lagde.. *selvskryt* Endret 4. desember 2003 av Strupstad Lenke til kommentar
Sigmoideus Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Ikke for å være pirkete, men jeg syns det ble litt rart med "Sunne, Gode, Friske Oppskrifter". Det ser litt feil ut når du bruker store bokstaver etter komma. Men det var kanskje ikke rettskrivning du skulle ha kritikk på, men design? Ser og at du ikke trenger å bruke "-tegnet på mat. Dessuten stor bokstav etter punktum. Og tre ganger punktum, ikke to. Nå ble jeg veldig pirkete her Retter sikkert opp helhetsinntrykket, som ellers er veldig bra. Endret 4. desember 2003 av EndeligFerie Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Ikke for å være pirkete, men jeg syns det ble litt rart med "Sunne, Gode, Friske Oppskrifter". Det ser litt feil ut når du bruker store bokstaver etter komma. Men det var kanskje ikke rettskrivning du skulle ha kritikk på, men design? Det samme tenkte jeg(= Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Jeg forstår ikke hvorfor enkelte liker ikke Times-skriften... Den er jo så pen. Garamond er tingen. Med tanke på at så og si alle leser mye times, blir man fort lei. Skriftsnitt som er groteske er så mye penere og mer stilfullt enn oppbrukte snitt med seriffer (overgangsformer, ny- el. gammelantikva osv.). "Fremføringen" ser bra ut. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 Om det skulle herske noen som helst tvil (som jeg ser det gjør); Times New Roman passer ikke til noe som helst og skulle vært fjernet fra et hvert papir, operativsystem, cd og alle andre plasser den ligger å lusker og venter på å gjøre skade på hornhinna til gud og hver mann. Det er uten tvil den mest grusomme og styggeste fonten som finnes. End of story! Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 5. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2003 Jeg går på media og kommunikasjon vk2 Takk for påmindelsen angående teksten og teinsetting. Post i vei Strupstad Kan noen si hvorfor de ikke liker times? Jeg kan ikke si på en presentasjon at jeg gjorde det og det fordi jeg syns eller følte...Jeg må vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå