Gå til innhold

Krever at sykehusdirektør går etter outsourcing-blemme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om det ligger noen politiske føringer her i tillegg. Høyre er jo veldig interessert i å redusere statens størrelse. Hvis man samtidig kan fylle lommene til private aktører med fellesskapets midler så er det to fluer i et smekk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må få konsekvenser. Katrine ble advart av de ansatte i Sykehuspartner, men valgte å trosse advarselen. Det samme gjelder teknologi direktør Bagley, som i hvertfall burde visst bedre. Tydelig at man ikke trenger noen innsikt i IT og IT drift for å bli teknologi direktør i HSØ.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det ligger noen politiske føringer her i tillegg. Høyre er jo veldig interessert i å redusere statens størrelse. Hvis man samtidig kan fylle lommene til private aktører med fellesskapets midler så er det to fluer i et smekk. 

Ut fra historikken i denne saken så kan det faktisk tyde på at det er overordna politiske føringer. Om jeg ikke husjer feil (referert til her på digi.no når outsourcingen var til behandling i styret i Helse Sør-Øst), så ble det lagt fram en alternativ løsning som fagmiljøer mente var bedre, med marginal merkostnad (kunne faktisk bli rimeligere) - og som betydde intern kontroll etc. Styret nektet vel å realitetsbehandle dette alternativet.

Når det gjelder NSM. Personlig er jeg ikke i tvil om at helseinformasjon knyttet til Kongehus, Statsråder, ledende ansatte i departementer etc er relevant for sikkerhetsloven. For alle personer som i kraft av sin stilling må ha sikkerhetsklarering og håndterer gradert informasjon - bør all personlig informasjon av sensistiv art behandles på samme måte. Slik informasjon kan brukes til å "presse/betale" nøkkelpersoner til å gir fra seg gradert info. Brukt i historien, f.eks knyttet til mange "spionskandaler" i et land kjent for MI5 og MI6. Så vil mange si at slik info får man tak i uansett, noe som sikkert er korrekt - men vi trenger ikke å gjøre det ekstra lettvint.

Personlig mener jeg denne saken er så alvorlig at hele styret i Helse Sør-Øst, store deler av ledelsen (dvs både Lofthus og Bagley), samt helseministeren bør gå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg forstår ikke hvordan de kan se for seg at drifting skal kunne unnlate å gi tilgang til folket som skal utføre jobben. Det blir som å be noen om å rydde på et rom uten at de får lov til å røre noe.

Eller er dette en ny slik underleverandør av underleverandøren historie, altså at "feil" folk til slutt ender opp med ryddejobben ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis hele ideen bak dette er at drifterene ikke skal ha tilgang til data...

Jaha. Det blir jo omtrent som å drive skogsdrift uten å tilgang til skauen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Innen seks måneder dukker første sak opp i media hvor folk ikke får helseforsikring pga informasjon på avveie. DET ville VG og Dagbladet skrevet om!

Lenke til kommentar

Det er ikke bare sensitiv pasientinformasjon. DIPS/Unilab og BizTalk er koblet til folkeregister (som er oppdatert minst 2 ganger i døgnet). Verdi av kombinasjonen, personopplysning og helseopplysninger, er mer enn to doblet de 8 milliardene som ble lovet bort til HPE. Det er ikke bare forsikringsselskaper, men den farmasøytiske industrien som er interessert.

Lenke til kommentar

Snart på tide å kvitte seg med alt sånt korrupt faenskap i stat og kommune, INGEN kan jobbene sine lenger og ingen tørr å ta ansvar, selv ikke de som har ansvar.

Hadde vi enda levd på 1500 tallet så hadde det vært halshogging og bålbrenning, burde gjeninnføre det for slike folk som skal tukle med folks opplysninger.

Men dette tilbaklestående landet Norge graver sin egen grav uansett med idioter som er både dumme og korrupte som styrer skuta, først meg selv og så meg selv og blir det noe igjen tar jeg det også.

Dette helse sør-øst har aldri vært noe anna enn en skamplett og samtidig så skal de legge ned sjukehus og avdelinger og sykehjem/gamle hjem bare for å gi penger til andre korrupte folk i både ut og innland og bruke pengene våres på bare TULL, snart må noen ta affære på enten den ene eller andre måten, men det blir aldri gjort noe med når de som tjener på dette fortsatt sitter å gnir seg i hendene å ler hele veien til banken, skammelig å se på.

Hvor inkompetent går det an å bli?

Hvilken som helst random på dette forumet hadde gjort en bedre jobb, men sånn går det når de om bestemmer og tar avgjørelser ikke ha peiling og når ingen kan jobben sin heller, hadde en vanlig arbeider gjort en blemme som dette hadde han måtte gått på dagen uten spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan de kan se for seg at drifting skal kunne unnlate å gi tilgang til folket som skal utføre jobben. Det blir som å be noen om å rydde på et rom uten at de får lov til å røre noe.

Eller er dette en ny slik underleverandør av underleverandøren historie, altså at "feil" folk til slutt ender opp med ryddejobben ?

Det er fult mulig å drifte noe uten å ha administrator tilgang på alle deler av systemet. I dagens systemer (inkludert database) finnes det svært fleksible måter å håndtere rettigheter på.

Men det er klart det er enklere å gi alle sysadmin-tilgang. Spesielt når alt outsources og ledelsen ikke bryr seg om slike.. uhm.. "krig,religion,politikk og it-greier". 

Eller.. det vil si, det er vel nettopp politikk de bryr seg om. Kun det.

Endret av tHz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En toppleder mindre?:

Norm for informasjonssikkerhet i helse og omsorgstjenesten

PERSONOPPLYSNINGSFORSKRIFTEN

...

§10-3. Straff

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt unnlater å følge reglene i kapitlene 2 til og med 7, samt §§8-2, 8-3, 8-4 andre til sjette ledd eller §8-5 i forskriftenher straffes med bøter eller fengsel inntil ett år eller begge deler.

...

Lenke til kommentar

Bare glem det, slike vil aldri få noen straff, eneste straffen de får er å bli sparka lenger opp i systemet til en enda bedre betalt jobb.

Det er som oftest slik med sleipe folk som bare er ute etter en ting, penger og det å bare bry seg om seg selv, at noen i det hele tatt vil være i familie med slike er meg forunderlig, men som vanlig, vanlige arbeidere som holder dette landet så vidt flytende er de som får hele straffen mens slike ler hele veien til banken fordi de bryr seg ikke og om noen få usle minstelønns mottakere må lide litt så gjør da ikke det noe, neida, fins flere av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...