Martin Braathen Røise Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Frp vil øke lagringtiden av IP-adresser med over 160 dager Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 – Hvis du ønsker et 100 prosent trygt samfunn kan du overvåke hver enkelt innbygger. Det tror jeg ingen ønsker. Så vil mange si at det er en utopisk tanke og at det her bare er snakk om lagring av IP-adresser i seks måneder, men ethvert sånt tilfelle er en start på den veien, Korrekt. Totalovervåkning har jo vært prøvd en del ganger opp igjennom, få har likt seg på slike steder. Historisk blir det fort slik at staten selv benytter opplysningene etter eget forgodtbefinnene. Makt ønsker makt. Skal man ha totalovervåkning må opplysningene være tilgjengelig for alle for å unngå missbruk fra enkelte. Det vil si at alle gis like muligheter til å missbruke data. Det spørs om det er noen god ting. Terror er yndet som frikort. Terror er statistisk et "ikke problem", selv om media digger å utnytte folkets redsel for å øke antall klikk. Flere stryker med av lynnedslag. Litt som ulven her til lands; Elg er langt farligere for folk, mens ulven gjør at folkets redsel i seg selv blir en sak. Det neste blir vel utrydding av edderkopper (arachnophobia) eller å gjøre landet flatt (høydeskrekk). Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) Vanligvis har jeg vært motstander av økt lagring, og da særlig Datalagringsdirektivet. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det bør være særlig problematisk å gjennomføre forslaget. Det som lagres er eier av IP-adressen i seks måneder. Dette innebærer ingen overvåkning av sele personen som sådan, men mer av et kundeforhold som ikke sier noe om personens privatliv. Jeg vil gjerne høre hvordan lengre lagring utfordrer personvernet. Seks måneders lagring av eierdata for IP-adresser burde vært innført for lenge siden. Endret 4. mai 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Hvis det er som jeg hører, så er halvparten av kommunikasjonen på nett i/til/fra Norge kryptert og/eller via VPN, og da ser det ut for meg som tiltaket kan ha halv effekt. Jeg bruker VPN til mye, og det er mange servere i mange land å velge i. Norsk og svensk server f eks, eller ca 30 andre områder, alle med ulike IP. I bankene hender det at jeg blir kastet ut og må logge på nytt hvis jeg bruker VPN, men det har bedret seg etter hvert. Hos de offentlige etatene morer jeg meg med å logge inn med ulik server hver gang. På Aftonbladet.se kan jeg se det som er reservert for svenske brukere ved å koble til VPN via en svensk server. Jeg har en følelse av at visse systemer med DPI kan se at jeg bruker VPN og kaste meg ut, men ikke se min faste IP-adresse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Jeg fikk et stikk av paranoia da jeg ble bedt om å opprette en digital postkasse for første gang. Alle mine private papirer i offentlige saksbehandling skulle sendes dit. Der kunne jeg trygt lagre alle mine hemmelige og private papirer..... mot betaling. Jeg kan ikke se hva jeg skal med en slik, og det må jo være en gullgruve for all slags snusing. Jeg har en vane at jeg lagrer alt jeg legger på dropbokser i kryptert arkiv og kaller dem med ulike vilkårlige navn og filtype i mapper med vilkårlig navn. En aha-opplevelse fikk jeg da jeg (full av f...) laget en mappe "Privat" på et nettverk i en bedrift jeg jobbet og kalte en undermappe "Oslo Politi", og slo på overvåking av den. Etter en uke hadde 33 mennesker vært innom og lest dokumenter der. Det som lå der var lovlige små sitater fra en kjent norsk kriminalroman og formet som brev og raporter. Det interessante var at mappen bare kunne leses og listes av meg. Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Sikker utmerket om en vil ha midler til å feks presse politiske motstandere. Litt som Edgar hoover gjorde i fbi, ien turte røre han. Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Jeg fikk et stikk av paranoia da jeg ble bedt om å opprette en digital postkasse for første gang. Alle mine private papirer i offentlige saksbehandling skulle sendes dit. Der kunne jeg trygt lagre alle mine hemmelige og private papirer..... mot betaling. Jeg kan ikke se hva jeg skal med en slik, og det må jo være en gullgruve for all slags snusing. Jeg har en vane at jeg lagrer alt jeg legger på dropbokser i kryptert arkiv og kaller dem med ulike vilkårlige navn og filtype i mapper med vilkårlig navn. En aha-opplevelse fikk jeg da jeg (full av f...) laget en mappe "Privat" på et nettverk i en bedrift jeg jobbet og kalte en undermappe "Oslo Politi", og slo på overvåking av den. Etter en uke hadde 33 mennesker vært innom og lest dokumenter der. Det som lå der var lovlige små sitater fra en kjent norsk kriminalroman og formet som brev og raporter. Det interessante var at mappen bare kunne leses og listes av meg. Folk snoker, slik er det. Sikkert mye snoking i feks pasientdata. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Hvis det er som jeg hører, så er halvparten av kommunikasjonen på nett i/til/fra Norge kryptert og/eller via VPN, og da ser det ut for meg som tiltaket kan ha halv effekt. Dette handler jo ikke om kommunikasjon/innhold i det hele tatt. Kun hvem som er registrert som eier av en gitt IP-adresse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Jeg fikk et stikk av paranoia da jeg ble bedt om å opprette en digital postkasse for første gang. Alle mine private papirer i offentlige saksbehandling skulle sendes dit. Der kunne jeg trygt lagre alle mine hemmelige og private papirer..... mot betaling. Jeg kan ikke se hva jeg skal med en slik, og det må jo være en gullgruve for all slags snusing. Jeg har en vane at jeg lagrer alt jeg legger på dropbokser i kryptert arkiv og kaller dem med ulike vilkårlige navn og filtype i mapper med vilkårlig navn. En aha-opplevelse fikk jeg da jeg (full av f...) laget en mappe "Privat" på et nettverk i en bedrift jeg jobbet og kalte en undermappe "Oslo Politi", og slo på overvåking av den. Etter en uke hadde 33 mennesker vært innom og lest dokumenter der. Det som lå der var lovlige små sitater fra en kjent norsk kriminalroman og formet som brev og raporter. Det interessante var at mappen bare kunne leses og listes av meg. Folk snoker, slik er det. Sikkert mye snoking i feks pasientdata. Jan Teigen ble brukt som åte i en felle for journalsnokere på Ullevål for veldig mange år siden, og 4-5 ansatte fikk sparken. Det da uerfarne og aggressive Se og Hør fikk noen falske/dummy opplysninger med diagnoser på latin (som ikke var latin), og trykket dem. Mange lærte mye av det. Dette var før man begynte å aktivt logge snoking og etter at man oppdaget at kjendisers fysiske mapper var ganske mye mere slitt i kanter og arkmappehuller enn andres.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) Vanligvis har jeg vært motstander av økt lagring, og da særlig Datalagringsdirektivet. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det bør være særlig problematisk å gjennomføre forslaget.Nei, jeg er enig i det, isolert sett. Utfordringen ligger i tendensen, selve ønsket om å kunne spore folk flest i ettertid. Når nok ubetydelige ting lagres vil totalen gi stor grad av overvåkning. Så greia blir å kjempe mot alt slik at en hindrer dyret i å vokse seg så stort at det kommer ut av kontroll. Helst ville jeg hatt en lov som gjorde all lagring, utover driftsmessig nødvendige, ulovlig. Jeg vil heller ha terrorister og pedofile enn et maktapparat som sitter med ubegrensede muligheter. Endret 4. mai 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Vanligvis har jeg vært motstander av økt lagring, og da særlig Datalagringsdirektivet. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det bør være særlig problematisk å gjennomføre forslaget.Nei, jeg er enig i det, isolert sett. Utfordringen ligger i tendensen, selve ønsket om å kunne spore folk flest i ettertid. Når nok ubetydelige ting lagres vil totalen gi stor grad av overvåkning. Så greia blir å kjempe mot alt slik at en hindrer dyret i å vokse seg så stort at det kommer ut av kontroll. Helst ville jeg hatt en lov som gjorde all lagring, utover driftsmessig nødvendige, ulovlig. Jeg vil heller ha terrorister og pedofile enn et maktapparat som sitter med ubegrensede muligheter. Enig, føre var prinsippet, her uttrykt gjennom at vi bør kun lagre det som er nødvendig er et sunt prinsipp. Men jeg forstår ikke at man må lagre. Hvorfor ikke oppfatte IP-adresse som det det egentlig er - nemlig en adresse. Og adresser har normal registrerte beboere. Med IPv6 er det ikke noe problem å gi "faste" adresser til alt/alle. Da kan man registrere dette i folkeregisteret akkurat som gateadressen. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 1. Innføre overvåkning pga terror/overgrep/lovbrudd. 2. Utføres allikevel, blir ikke stoppet før det skjer. 3. Bruke dette som fremtidig argumentering, tilbake til punkt 1. Og i mellomtiden, siden man snakker om tilgang til informasjon - husk at listen av politikere som ikke får innreise til Russland ble hemmelighetsstemplet. Oh the irony. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Jeg skjønner fortsatt ikke problemet med å lagre abonnentinformasjon for en IP-adresse i seks måneder. Jeg kjøper ikke Slippery Slope-argumentasjonen, spesielt siden det er FrP som står bak. De har alltid stått sterkt på for å beskytte privatlivets fred. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 En aha-opplevelse fikk jeg da jeg (full av f...) laget en mappe "Privat" på et nettverk i en bedrift jeg jobbet og kalte en undermappe "Oslo Politi", og slo på overvåking av den. Etter en uke hadde 33 mennesker vært innom og lest dokumenter der. Det som lå der var lovlige små sitater fra en kjent norsk kriminalroman og formet som brev og raporter. Det interessante var at mappen bare kunne leses og listes av meg.Hvis bare du kunne lese og liste den, hvordan kunne 33 mennesker lese den? Kunne du se hvem som hadde lest den? 1 Lenke til kommentar
SondrB Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Vanligvis har jeg vært motstander av økt lagring, og da særlig Datalagringsdirektivet. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det bør være særlig problematisk å gjennomføre forslaget. Det som lagres er eier av IP-adressen i seks måneder. Dette innebærer ingen overvåkning av sele personen som sådan, men mer av et kundeforhold som ikke sier noe om personens privatliv. Jeg vil gjerne høre hvordan lengre lagring utfordrer personvernet. Seks måneders lagring av eierdata for IP-adresser burde vært innført for lenge siden. Lagring av IP-adresse i 6 måneder er teknisk sett ganske likt å lagre din GPS lokasjon i 6 måneder. Når jeg skriver GPS, så vet teleoperatøren nøyaktig hvor du er til enhver tid, selv om du har skrudd GPS-funksjonaliteten av. Påskuddet for å loggføre din lokasjon i 6 måneder, er nøyaktig det samme. Det vil bli mulig å hente ut hvem som har vært i nærheten av et hus hvor barn har blitt misbrukt. Eller om det skulle være andre lovbrudd, så vil politiet ha muligheten til å hente ut alle som har vært i nærheten. Er dette fortsatt helt greit for deg? Hvis ikke, burde du kanskje revurdere det du skrev :-) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Lagring av IP-adresse i 6 måneder er teknisk sett ganske likt å lagre din GPS lokasjon i 6 måneder. Når jeg skriver GPS, så vet teleoperatøren nøyaktig hvor du er til enhver tid, selv om du har skrudd GPS-funksjonaliteten av. Er det teknisk sett likt - eller er det sammenlignbart i det hele tatt. Slik jeg oppfatter det så snakker man når det gjelder IP-adresse å lagre eierskapet (hvem som har IP-en). Og i realiteten endrer den seg ikke for de fleste - i alle fall forholdsvis sjeldent - noe som faktisk er en god grunn til at den ikke må lageres. Teknisk/praktisk sett kan man med IPv6 gi alle en unik og fast IP-adresse. Lokasjonsdata er dynamiske data som forteller hvor du faktisk har beveget deg til enhver tid. For meg er det faktisk ikke sammenlignbart i det hele tatt. At jeg likevel er motstander av lagring over tid er muligheten for å koble med f.eks lokasjonsdata. Samme grunn som jeg er motstander av mengder av kamera langs veier. Registeringsnummer kombinert med CCTV gir utvidet mulighet for overvåkning. Man trenger såkalte "eierskapsregisteringer" - mye av praktiske grunner - men det krever også et lovverk som ivaretar personvern og sikkerhet knyttet til det samme. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Og i realiteten endrer den seg ikke for de fleste - i alle fall forholdsvis sjeldent. Beholder man IP hvis man er koblet på 4G og kommer inn på en annen sender? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) Vanligvis har jeg vært motstander av økt lagring, og da særlig Datalagringsdirektivet. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det bør være særlig problematisk å gjennomføre forslaget. Det som lagres er eier av IP-adressen i seks måneder. Dette innebærer ingen overvåkning av sele personen som sådan, men mer av et kundeforhold som ikke sier noe om personens privatliv. Jeg vil gjerne høre hvordan lengre lagring utfordrer personvernet. Seks måneders lagring av eierdata for IP-adresser burde vært innført for lenge siden. Lagring av IP-adresse i 6 måneder er teknisk sett ganske likt å lagre din GPS lokasjon i 6 måneder. Når jeg skriver GPS, så vet teleoperatøren nøyaktig hvor du er til enhver tid, selv om du har skrudd GPS-funksjonaliteten av. Påskuddet for å loggføre din lokasjon i 6 måneder, er nøyaktig det samme. Det vil bli mulig å hente ut hvem som har vært i nærheten av et hus hvor barn har blitt misbrukt. Eller om det skulle være andre lovbrudd, så vil politiet ha muligheten til å hente ut alle som har vært i nærheten. Er dette fortsatt helt greit for deg? Hvis ikke, burde du kanskje revurdere det du skrev :-) GPS gir personinfo (hvor man er). Det gjør ikke IP-adresse, for det gir abonnementsinfo (hvem som eier abonnementet). Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Endret 4. mai 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Og i realiteten endrer den seg ikke for de fleste - i alle fall forholdsvis sjeldent.Beholder man IP hvis man er koblet på 4G og kommer inn på en annen sender? Har ikke sjekket akkurat det. Men det er ikke særlig relevant - om ikke det er slik at den enkelte basestasjon har spesifikk IP-range. Da inneholder nemlig IP også lokasjon i gitte tilfeller - og da er vi inne på overvåkning. Men da man kan gi fast IP på 4G - så tyder det på at IP ikke skifter. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Da inneholder nemlig IP også lokasjon i gitte tilfeller - og da er vi inne på overvåkning. Det var nettopp det jeg tenkte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå