Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Har spm. om nytt PC bygg og komponenter

Anbefalte innlegg

1080ti burde vel klare å dra 1440p 144Hz relativt greit?

Joda men ikke noe overkill ytelse heller. Er spill ute nå som presser selv et 1080Ti i 1440p Ultra settings. Ghost Recon Wildlands er et av dem. Men ofte ser jo High og Very High settings mer enn bra nok ut da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dør litt når dere sier 7700k til gaming, jeg har spillt med 980ti og AE, (G3248 @ 4,8GHz, 2 fysiske og logiske kjerner). Så å si alle AAA spill gikk knirkefritt på 1440p. Så begrunn gjerne hvorfor du ønsker å bruke 3000kr ekstra på en CPU for "Ren gaming". 3000kr er ganske mange kebaber.

Nå vet jeg ikke om dem nyeste AAA spillene går fint på 2 logiske kjerner, er 2-3 år siden jeg drev med dette, men G4560 har 4 logiske, men da igjen ganske mye mindre overklokkingsmuligheter (som jeg er klar over).

Kanskje fordi ditt skjermkort er den største flaskehalsen ved 1440p... En raskere CPU (og flere kjerner) vil gi en mer smooth opplevelse med mindre stutter/lag. Hvor viktig det er for deg, er jo opp til deg. Jeg hadde ikke anbefalt en 7700K til en person som gamer med et GTX 970 kort, da hadde en 7600K vært et bedre valg.

Når du nesten sier at en Pentium G3248 holder i massevis til gaming i dag, vel da tror jeg ikke du er så kresen til ytelse som jeg er :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg dør litt når dere sier 7700k til gaming, jeg har spillt med 980ti og AE, (G3248 @ 4,8GHz, 2 fysiske og logiske kjerner). Så å si alle AAA spill gikk knirkefritt på 1440p. Så begrunn gjerne hvorfor du ønsker å bruke 3000kr ekstra på en CPU for "Ren gaming". 3000kr er ganske mange kebaber.

Nå vet jeg ikke om dem nyeste AAA spillene går fint på 2 logiske kjerner, er 2-3 år siden jeg drev med dette, men G4560 har 4 logiske, men da igjen ganske mye mindre overklokkingsmuligheter (som jeg er klar over).

Nysgjerrig her jeg. Spill er det du spiller? Jeg ser selv at veldig mange av spill jeg spiller ofte bruker ikke mer enn 1-3 cores.

Nyeste og enkelte store AAA titler bruker eller riktig KAN bruke mer, usikker hvor nødvendig det er men det ser ut som at det hjelper i enkelte titler, ikke alle.

Lenke til kommentar

Nysgjerrig her jeg. Spill er det du spiller? Jeg ser selv at veldig mange av spill jeg spiller ofte bruker ikke mer enn 1-3 cores.

Nyeste og enkelte store AAA titler bruker eller riktig KAN bruke mer, usikker hvor nødvendig det er men det ser ut som at det hjelper i enkelte titler, ikke alle.

Jeg spillte vel mest Far Cry, Metal Gear, Dark Souls, Skyrim, BF3, Project Cars, Cities : Skylines, Kerbal Space Program og Witcher 3

Lenke til kommentar

Jeg spiller masse Rainbow Six Siege, GTA V, Playerunknown Battlegrounds (klin umulig med nåværende oppsett!), Planet Coaster (cpu+ram bottleneck), Just Cause 3, Rise of the Tomb Raider, nyeste Forza så fort en buddy strax blir ferdig i militæret, DOOM, Watch Dogs2, HITMAN,  og litt CS:GO av og til.. Men er fortsatt masse av spell jeg burde investert mer tid i som Witcher 3 har hørt er 10/10.

Denne har jeg ikke sett denne i sortimentet tidl. denne uken:

https://www.komplett.no/product/918266/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1080-ti-sea-hawk-x

Har faktisk første gang på lenge fått et alvorlig luksusproblem!! jeg liker ASUS STRIX sitt 1080 Ti bedre designmessig og det vil matche helt perfekt til RGB bygget og er noe sprekere, mens vannkjølinga på MSI er jo "mer" optimalt for gaming og temperaturer men ser ikke på langt nært ut like tøft ut da.

Det høres helt fullstendig latterlig ut, men jeg må jo være 100% sikker for jeg kjøper jo alle delene kun en gang hvert 7-8 år, og thats it, kanskje legger på noe mer lagring etterhvert men avgjørelsen er jo endelig så må jo være 100% sikker. Fette...

Lenke til kommentar

Har faktisk første gang på lenge fått et alvorlig luksusproblem!! jeg liker ASUS STRIX sitt 1080 Ti bedre designmessig og det vil matche helt perfekt til RGB bygget og er noe sprekere, mens vannkjølinga på MSI er jo "mer" optimalt for gaming og temperaturer men ser ikke på langt nært ut like tøft ut da.

Det høres helt fullstendig latterlig ut, men jeg må jo være 100% sikker for jeg kjøper jo alle delene kun en gang hvert 7-8 år, og thats it, kanskje legger på noe mer lagring etterhvert men avgjørelsen er jo endelig så må jo være 100% sikker. Fette...

Sea Hawk X kortet vil gi deg lavere temps, men ikke overklokke noe spess mer. GPU (Pascal) vil stoppe deg uansett. Dessuten hvis skjermkortet skulle ta kvelden, så er det lettere å bytte ut det som er bare luftkjølt. Gå for Asus Strix OC kortet du.

Hvis du klarer å vente til høsten, så har Intel kommet med noen nye CPU'er da. Så du planlegger å beholde delene i 7-8 år... Ja da ville jeg vurdert følgende :

- Vente som jeg sa til høsten og ta et valg da når de nye CPU'ene er ute.

- Kjøpe et AMD Ryzen 1800X oppsett nå.

- Kjøpe et Intel oppsett med en i7 6850K eller 6900K - gjerne da brukt til en lavere pris. Kanskje Nizzen på forumet her kan selge deg en. Velger du dette, så bør du overklokke den da til rundt 4.2 Ghz.

Så da vil jeg ikke anbefale deg en 7700K. Hadde du skulle beholdt delene i de neste 3 åra bare, så kunne du gått for den. Vanskelig valg ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...