Gå til innhold

Telenor slipper å avsløre piratnedlastere

Anbefalte innlegg

Bolson: Jeg er uenig, jeg har vært involvert i flere rettsaker (ikke som part), og min tiltro til rettsvesenet synker hver gang jeg er igjennom det. Rettvesenet er preget av det jeg vil kalle synsing. Det er svært lav homogenitet, og avgjørelsene er skremmende nær tilfeldig. Er saken bare bittelitt komplisert så er utfallet svært uforutsigbart.

AtW

Tolking og skjønn vil for mange oppfattes som synsing, det er først ved å lese domspremissene grundig man har mulighet til å vurdere gehalten i tolkningen/skjønnet. Har personlig syntes mange domsavsigelser har vært rare - først etter grundig gjennomgang har jeg oppfattet innholdet.

Nå sier du intet om det er strafferettslige eller sivilrettslige saker. Du sier heller intet om på hvilket nivå i retten din erfaring er.

Min erfaring er tildels motsatt - dog med at sivilrettslige saker kan virke mer tilfeldige, primært fordi skjønnet og kompleksiteten her er så mye større.

Du retter også i stor grad baker for smed - mye av problematikken knyttet til skjønnutøvelse i domstolene skyldes dårlig lovarbeid fra regjering og Storting. Etter min mening er åndsverksloven § 56b et slikt eksempel. Den er så rund i kantene at den faktisk er nesten umulig å skape "homogen" tolkning av.

Men vi får bare være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bolson: Jeg er uenig, jeg har vært involvert i flere rettsaker (ikke som part), og min tiltro til rettsvesenet synker hver gang jeg er igjennom det. Rettvesenet er preget av det jeg vil kalle synsing. Det er svært lav homogenitet, og avgjørelsene er skremmende nær tilfeldig. Er saken bare bittelitt komplisert så er utfallet svært uforutsigbart.

AtW

Tolking og skjønn vil for mange oppfattes som synsing, det er først ved å lese domspremissene grundig man har mulighet til å vurdere gehalten i tolkningen/skjønnet. Har personlig syntes mange domsavsigelser har vært rare - først etter grundig gjennomgang har jeg oppfattet innholdet.

Nå sier du intet om det er strafferettslige eller sivilrettslige saker. Du sier heller intet om på hvilket nivå i retten din erfaring er.

Min erfaring er tildels motsatt - dog med at sivilrettslige saker kan virke mer tilfeldige, primært fordi skjønnet og kompleksiteten her er så mye større.

Du retter også i stor grad baker for smed - mye av problematikken knyttet til skjønnutøvelse i domstolene skyldes dårlig lovarbeid fra regjering og Storting. Etter min mening er åndsverksloven § 56b et slikt eksempel. Den er så rund i kantene at den faktisk er nesten umulig å skape "homogen" tolkning av.

Men vi får bare være enige om å være uenige.

Det er synsing, dommere tar avgjørelser om ting de kan lite om, og argumentet for avgjørelsen bærer preg av synsing. Man kan jo si at dommere kan synse mer kvalifisert enn andre, greit nok. Men det gjør ikke at sakene spesielt solid fundamentert uansett. Dette underbygges ytterligere av at samme sak dømmes helt forskjellig i forskjellige instanser. Sivilrettslig har man i realiteten ikke særlig høy rettsikkerhet, fordi resultatet er så tilfeldig, og kostnaden så høy.

Jeg har forøvrig ved flere anledning opplevd at et ganske klart og konsistent lovverk, som igjen henviser til regelverk settes til side til fordel for synsing av dommere. Noe som ikke bare er problematisk for saken i seg selv, men totalt uten å hensynta at man da gjør lover og regelverk mye vanskeligere å tolke, fordi det plutselig ikke gjelder alltid allikevel (og når gjelder det ikke? Hvem vet)

AtW

Lenke til kommentar

retten\staten... di som fikk di 600.000.

Nei, hva babler du om?

Det er ikke gratis for Telenor å dra en sak til Høyesterett. Mange både eksterne advokater og ansatte i Telenor må bruke tiden sin på det.

De 600k skal den tapte part betale til Telenor for å dekke dems kostnader knyttet til å bruke tid.

I bestefall så gikk Telenor i 0, antagelig så har det kostet dem mer.

Du har sympati for StjeleHor ? fy skam seg.. nå vel... 

"saks omkostninger" er kansje ikke 100% til retten \ staten , noen ansatte i StjeleHor og advokatene di sine som du nevner, , men ellers er vel en god prosent andel av di 600.000 iallefall som går rett tilbake til staten? eller er det ei ekstra regning fra staten\retten i tillegg mener du for å kunne PRØVE å søke rettferdighet ? det er jo i så fall bare ennå mer kvalmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...