NTB - digi Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Telenor slipper å avsløre piratnedlastere Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Wow, må faktisk innrømme at dette innbyr til ny tillit til rettssystemet. Her har de faktisk ikke latt seg styre av kapitalistiske interesser! Bravo! 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Håvard Skrevet 4. mai 2017 Populært innlegg Del Skrevet 4. mai 2017 Dette er veldig bra! Har aldri forstått hvorfor det er slik at det er rettighetsinnnehaverene som skal ha IP-adressene uansett. I alle andre former for kriminalitet anmelder man det, også er det politiets oppgave å etterforske og ta kjeltringene. Hvorfor bør det være annerledes for film/musikkbransjen? 11 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Dette er veldig bra! Har aldri forstått hvorfor det er slik at det er rettighetsinnnehaverene som skal ha IP-adressene uansett. I alle andre former for kriminalitet anmelder man det, også er det politiets oppgave å etterforske og ta kjeltringene. Hvorfor bør det være annerledes for film/musikkbransjen? Det er ingen grunn til at det skal være anerledes. I de tilfellene der det faktisk er anerledes, det har politikerne og rettsvesenet sviktet sitt ansvar. Uansett: kudos til Telenor og Høyesterett i denne saken. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Det burde ikke være mulig for en privat aktør å få utlevert slik informasjon. Hvis de vil gjøre noe med saken får de politianmelde det og stille seg i kø som alle andre. 2 Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Disse sakene har et så tynt grunnlag for utlevering av personopplysninger til private foretak i utland at det ikke burde vært kjørt noen sak i det norske domstolssystemet i det hele tatt. Det er ikke lenge siden Tek.no skrev om en veldig lignende sak som ble avsluttet i Tingretten med et helt annet utfall. Et dansk privat foretak fikk den gang utlevert persondata over norske kunder, målet var å sende ut svindelbrev. Slike utfall underminerer tilliten ved rettssystemet. En får håpe på at Telenor-saken som nå er blitt kjørt like til Høyesterett skaper en presedens for nye tilfeller med et like tynt grunnlag. 1 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Wow, må faktisk innrømme at dette innbyr til ny tillit til rettssystemet. Her har de faktisk ikke latt seg styre av kapitalistiske interesser! Bravo! "Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ? selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis.. ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,, jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt. det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 "Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ?[/size] selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis..[/size] ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,,[/size] jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt.[/size] det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis.[/size] Hæhh?? Hva babler du om? Å forsøke å omgå vanlige lover og regler med kapitalgevinst som eneste formål, skal og bør ALDRI være "økonomisk fornuftig" på noen som helst måte!! 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Wow, må faktisk innrømme at dette innbyr til ny tillit til rettssystemet. Her har de faktisk ikke latt seg styre av kapitalistiske interesser! Bravo!"Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ?[/size] selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis..[/size] ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,,[/size] jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt.[/size] det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis.[/size] "Di"? Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 "Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ?[/size] selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis..[/size] ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,,[/size] jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt.[/size] det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis.[/size] Hæhh?? Hva babler du om? Å forsøke å omgå vanlige lover og regler med kapitalgevinst som eneste formål, skal og bør ALDRI være "økonomisk fornuftig" på noen som helst måte!! vi igrunnen enige tror jeg., jeg bare påpeker at staten fikk tross alt 600.000 tusen i lomma likevel,, og at di(retten\staten) ikke egentlig brydde seg så mye om det rettslige, så mye som di brydde seg om hvordan resultatet så ut i avisen. Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Wow, må faktisk innrømme at dette innbyr til ny tillit til rettssystemet. Her har de faktisk ikke latt seg styre av kapitalistiske interesser! Bravo!"Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ?[/size]selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis..[/size] ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,,[/size] jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt.[/size] det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis.[/size] "Di"? retten\staten... di som fikk di 600.000. Lenke til kommentar
ntls Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Åssen har det for seg at Telenor kan slippe, og GET ikke? http://www.isoc.no/news/get-as-palegges-a-utlevere-abonnenter-og-njord-law-firm-sender-brev/ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1756576 Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Godt spørsmål ntls, men forklaringen til de ulike utfallene ligger vel i at GET-saken ble avsluttet allerede i Tingretten som er det første leddet i domstolssystemet. GET valgte å ikke anke avgjørelsen, mens Telenor-saken er blitt ført like til Høyesterett. Når en så viktig sak som dette først var brakt inn for retten så er det helt åpenbart at den ikke burde ha vært avgjort på et så lavt nivå som var tilfelle i GET-saken. Det positive oppi det hele er at avgjørelsen i Telenor-saken nå vil kunne brukes som en rettesnor for nye tilfeller som vil komme. Endret 5. mai 2017 av timeshift Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Wow, må faktisk innrømme at dette innbyr til ny tillit til rettssystemet. Her har de faktisk ikke latt seg styre av kapitalistiske interesser! Bravo!"Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ?[/size] selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis..[/size] ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,,[/size] jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt.[/size] det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis.[/size] "Di"? retten\staten... di som fikk di 600.000. Du mener "de"? Du skriver like dårlig som du argumenterer... 1 Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Wow, må faktisk innrømme at dette innbyr til ny tillit til rettssystemet. Her har de faktisk ikke latt seg styre av kapitalistiske interesser! Bravo!"Scanbox er idømt sakskostnader på 600.000 kroner." .. ?[/size]selvfølgelig kunne di fått mer av StjeleHor men så er StjeleHor også staten på di fleste vis..[/size] ikke at jeg står på scanbox sin side på noe som helst slags vis,, jeg er pirat av natur,,[/size] jeg elsker å stjele,, MEN,,, at det koster 600.000 kroner å PRØVE å få "rettferdighet" ,, er kvalmt.[/size] det er ikke tillits vekkende eller beroligende på noe som helst slags økonomisk eller fornuftig vis.[/size] "Di"? retten\staten... di som fikk di 600.000. Du mener "de"? Du skriver like dårlig som du argumenterer... sa semantikk fyren. Jeg beklager så meget Deres Høyhet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Åssen har det for seg at Telenor kan slippe, og GET ikke? http://www.isoc.no/news/get-as-palegges-a-utlevere-abonnenter-og-njord-law-firm-sender-brev/ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1756576 Rettsvesenet er en god del mindre kompetent og mindre konsistent enn mange tror. AtW Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 retten\staten... di som fikk di 600.000. Nei, hva babler du om? Det er ikke gratis for Telenor å dra en sak til Høyesterett. Mange både eksterne advokater og ansatte i Telenor må bruke tiden sin på det. De 600k skal den tapte part betale til Telenor for å dekke dems kostnader knyttet til å bruke tid. I bestefall så gikk Telenor i 0, antagelig så har det kostet dem mer. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 Åssen har det for seg at Telenor kan slippe, og GET ikke? http://www.isoc.no/news/get-as-palegges-a-utlevere-abonnenter-og-njord-law-firm-sender-brev/ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1756576 Rettsvesenet er en god del mindre kompetent og mindre konsistent enn mange tror. AtW Nå fikk bandittene medhold i tingretten i begge sakene. Forskjellen er vel at Get ikke anket videre. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Åssen har det for seg at Telenor kan slippe, og GET ikke? http://www.isoc.no/news/get-as-palegges-a-utlevere-abonnenter-og-njord-law-firm-sender-brev/ https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1756576 Rettsvesenet er en god del mindre kompetent og mindre konsistent enn mange tror. AtWNå fikk bandittene medhold i tingretten i begge sakene. Forskjellen er vel at Get ikke anket videre. At det ble gitt medhold i tingretten i begge saken kan også skyldes at paragrafen (§ 56b) i Åndsverksloven som gjør dette mulig er ny, og dette var de to første sakene så vidt jeg vet. Åndsverkslovens § 56b, https://lovdata.no/lov/1961-05-12-2/§56b, har betydelig rom for skjønn - anbefaler alle å lese den i stedet for å synse. Ellers er det mye feil i innleggene. Tingretten (Oslo) påla Telenor å gi fra seg opplysningene, Telenor anket til Lagmannsretten - som omgjorde beslutningen fra Tingretten. Scanbox anket til Høyesterett - som opprettholdt Lagmannsrettens kjennelse. Som sagt har § 56b et betydelig element for skjønn - dvs man skal vurdere hvor grovt bruddet på åndsverksloven er opp mot taushetsplikten i ekom-loven. I dette tilfellet har ikke Lagmannsetten og Høyesterett vurdert bruddet som grovt nok, og man har da fått en avgrensing av skjønnet. Det er ellers ikke sikkert at saken rettet mot GET hadde fått samme utfall. Den kunne ha blitt vurdert annerledes - dvs at man vurderte bruddet på åndsverksloven som grovere - og derfor kom til et annet resultat. Kan ikke saken godt nok til å sie noe mer. --- @ATWindsor: Rettsvesenet er kompetent og konsistent. Men lovverket har sjelden ja/nei regler - det meste bygger på tolkning og skjønn. Derfor kan to saker som for oss virker nesten like få to ulike resultat. Men etterhvert som det blir flere saker, særlig avgjørelser i Lagmannsrett og Høyesterett vil man se at rettsavgjørelser blir mer homogene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Bolson: Jeg er uenig, jeg har vært involvert i flere rettsaker (ikke som part), og min tiltro til rettsvesenet synker hver gang jeg er igjennom det. Rettvesenet er preget av det jeg vil kalle synsing. Det er svært lav homogenitet, og avgjørelsene er skremmende nær tilfeldig. Er saken bare bittelitt komplisert så er utfallet svært uforutsigbart. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå