Gå til innhold

Model 3 sender Tesla i minus tross rekordproduksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et tap er er et tap, selv om tapet i fremtiden kan føre til inntekter. Man kan ikke føre utviklingskostnader som noe annet i et resultatregnskap. Får håpe for Teslas del at de tjener noe på baby-S'en sin så går de kanskje i pluss om noen år..

Endret av H.A.M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke om Model 3 er "vinn eller forsvinn" for firmaet, men det er i alle fall knyttet mye forventninger til at denne skal åpne massemarkedet opp for dem. Så det blir veldig spennende å se hvordan inntektene ser ut om to år. Det bør jo være vesentlig høyere omsetning da.

 

Jeg er ikke så opptatt av overskudd ennå. Tesla er en bedrift i vekst som gjør ekstraordinære langsiktige investeringer. Eierne bør ikke forvente kortsiktig utbytte men langsiktig verdivekst. Jeg hadde vært strålende fornøyd som aksjonær nå - og det handler jo om forventninger til vekst. Så får vi se om forventningene holder når samlebåndet har "normal produksjon" på Model 3.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Merkelig vinkling.

Investeringer er tap...?

Ja begynner å lure på om artikkelforfatteren ikke forstår at det tar tid å tjene penger på model 3.

Blir som å si allere nå AMD har tapt flere milioner kr på ryzen når de har kun solgt i 1-2 måneder.

 

Det tar litt tid å tjene penger, model 3 finnes ikke på markedet ennå. Så blir feil å si de taper på dette før bilene er solgt.

Tror tesla vil tjene ekstra https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/05/03/195299946/tesla-holder-sto-kurs-mot-fullstendig-selvkjorende-biler

 

Så gi dette 2 år så burde det løse seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om Model 3 er "vinn eller forsvinn" for firmaet, men det er i alle fall knyttet mye forventninger til at denne skal åpne massemarkedet opp for dem. Så det blir veldig spennende å se hvordan inntektene ser ut om to år. Det bør jo være vesentlig høyere omsetning da.

Det er vel ikke helt vinn eller forsvinn, men uten Model 3 hadde nok aksjekursen ikke vært over 200.

 

Omsetningen vil helt klart øke. Når Model 3 er i full produksjon så vil omsetningen fort være i området av 30 mrd USD i året, bare fra Model S/X/3, og med kanskje 20% bruttomargin så vil de få inn 6 mrd USD i året til å fortsette veksten. Planen er at de skal komme seg dit i 2018.

 

Det skal bli spennende å følge med på utviklingen videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppfatter dette som helt udramatisk.

Selvsagt tjener man ikke penger i en periode hvor fabrikker bygges i stor skala og volummodellen ikke er i salg enda.

 

Aksjekursen sier vel noe mer om hva markedet forventer av vekst fremover, og den ser vel ganske grei ut.

 

Selv er jeg en av dem som venter i spenning på Model 3. Ikke ivrig nok til at jeg har reservert en modell, da jeg følger utviklingen spent hos de andre merkene også. Men per i dag er Model 3 min forventede neste bil, antagelig om ca. 2-3 år. Da er det sikkert et større utvalg av elbiler med lang rekkevidde, så vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vet ikke om Model 3 er "vinn eller forsvinn" for firmaet, men det er i alle fall knyttet mye forventninger til at denne skal åpne massemarkedet opp for dem. Så det blir veldig spennende å se hvordan inntektene ser ut om to år. Det bør jo være vesentlig høyere omsetning da.

Det er vel ikke helt vinn eller forsvinn, men uten Model 3 hadde nok aksjekursen ikke vært over 200.

 

Omsetningen vil helt klart øke. Når Model 3 er i full produksjon så vil omsetningen fort være i området av 30 mrd USD i året, bare fra Model S/X/3, og med kanskje 20% bruttomargin så vil de få inn 6 mrd USD i året til å fortsette veksten. Planen er at de skal komme seg dit i 2018.

 

Det skal bli spennende å følge med på utviklingen videre.

Ved 300 mrd vil dei måtte selge 1 milljon av til dømes modell 3, det skal nok litt til å få til innen 2018.

 

Mulig en kontantstøm analyse for siste 10 år hadde vert vel så intresang. Da kunne man gjort et anslag for hvor meget som måtte produseres for å få en positiv kontantstrømm fra driften.

 

Om man ser på en produsent som for eksempel Koenigsegg med en 20-30 biler produsert i året, en omsetning rund 500 mill i året og ca 100 ansatte vil man forstå at selve utviklingen ikke kan representere deise beløp det ofte er tale om. Det er innkjøp av maskiner og utvikling av verktøy for å masseprodusere til en billig penge som er den vesentlige kostnad.

Så man skryter litt på seg, ved å kalle det "utviklingskostnader. Tesla er jo på ingen måte noe rakettforskning i forhold til andre bilmerker.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det er to helt fullstendig fundamentalt forskjellige ting å designe en Koenigsegg og å designe en bil for massemarkedet.

 

Men ja, å lage maskinen som lager maskiner er det virkelig vanskelige, det inkluderer også å designe et produkt for masseproduksjon. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved 300 mrd vil dei måtte selge 1 milljon av til dømes modell 3, det skal nok litt til å få til innen 2018.

 

Nå inkluderte vel det tallet også Model S, samt Walter-White-bilen, som det er et mirakel at noen kjøper, men ingenting overrasker lengre når det kommer til Tesla.

 

walter.jpg.91cd7c37851ab0c2ea4012547c6bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar

... Tesla er jo på ingen måte noe rakettforskning i forhold til andre bilmerker.

 

Hmmm, tror du undervurderer software plattformen til Tesla.

Der de andre fabrikantene kjøper inn systemer (med software) fra diverse underleverandører, så gjør Tesla mye av softwareutviklingen selv. Du ser det på måten det hele henger sammen i brukergrensesnittet, i motsetning til de andre fabrikantene som har svært merkelige løsninger, hvor f.eks styring av radio og nav er helt forskjellig. Alle ting trenger sine egne fysiske knapper.

 

"Over-the-air" oppdateringer, som så vidt jeg vet, Tesla er alene om, er et annet eksempel.

 

Det foregår også et kappløp på selvkjøring, og regner med at du har fått med deg at Tesla jobber hardt med dette. Det er ikke helt trivielt, det heller.

 

Men om du tenker på avgass-rense-teknologi, som de andre fabrikantene har investert veldig mye i, så har du selvsagt rett.

 

En siste ting, du er klar over at Musk også driver SpaceX?:-)

Lenke til kommentar

Hvis man leser litt nøyere i kvartalstallene, så øker bokførte anleggsmidler med et betydelig større beløp enn bokført negativt driftsresultat inkl investeringer.

 

Altså er underliggende drift og produksjonskostnader svært sunn, men det betydelige driftsoverskuddet (ekskl investeringer) re-investeres i produksjonsutstyr for batterier og Model 3. Altså er alt som det burde være :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

... Tesla er jo på ingen måte noe rakettforskning i forhold til andre bilmerker.

....

En siste ting, du er klar over at Musk også driver SpaceX?:-)

 

Morsomt at dette nevnes, for det har faktisk vært kunnskapsoverføring fra SpaceX mtp materialteknologi :-)

Lenke til kommentar

Er akkurat der jeg er også, sitter med en Model S og en i3 i dag og anser Model 3 som et spennende alternativ til BMWen om tre-fire år. 

 

i3 og Model S her også :)

 

Tror nok den som bytter i3 i Model 3 i de fleste tilfeller blir skuffet. Musk har også personlig forsøkt å tone ned forventningene til Model 3 og understreket at det er en billigmodell. I forhold til Model S er nok Model 3 særdeles ribbet og jeg ser ikke helt entusiasmen rundt bilen med mindre man kun er ute etter et A til B transportmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...