Redaksjonen. Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 KRONIKK: Frykten for Spinning Jenny Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Kjempe, og om du er politiker og ikke blir gjenvalgt kan du jo bare satse på karriere i fn/eu/nato og aldri bli stilt til ansvar. Hurra for fortsatt "digitalisering". 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Synes ikke dette er så betryggende, joda, man må utnytte teknologien, men det virker som man bare ser bort ifra muligheten at mange kan bli arbeidsledig i framtiden, jeg tror ikke dette er noen "spinning jenny"-situasjon i den sammenhengen. AtW 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Det jeg sitter igjen etter å ha lest dette er 1: husk selv om mange mister jobben så er det kjempebra - for bedriftene 2: ??? 3: velferd somehow. 2 Lenke til kommentar
Nils Fredrik Gjerull Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Før vi hengir oss til teknologisk fatalisme (kan ikke stoppe teknologien) så må vi huske på at teknologi ikke automatisk vil bli et gode for "folk flest". I utgangspunktet gagnet tidligere tiders teknologisk utvikling hovedsaklig bedriftseierne, og det vil også dagen teknologiske utvikling gjøre. Det var bare etter hard kamp, flere voldelige revolusjoner og kriger, som gjorde mer skade en gang (ser på deg kommunismen), at den industrielle revolusjon brakte velstand til det brede lag av folk. Problemet med teknologisk utvikling, og globalisering også, er at det er alltid de samme som vinner, nemlig bedriftseierne, og de samme som taper, lavlønnede yrker og ufaglærte. Det er viktig at du som politiker tar dette på alvor, og ikke bare vifter det bort med utsagn om at "teknologen kan ikke stoppes". Nå trenger vi heller ikke å stoppe teknologien, men heller prøve å få teknologien til å tjene folket og ikke bare bedriftseiere. Da må du ikke bare høre på bedriftseiere (IKT-Norge) og deres frykt for reguleringer. Det er ikke snakk om å ha eller ikke ha reguleringer, men om å ha gode reguleringer. Noe konkret som kan gjøres i den sammenheng er å satse på fri programvare i offentlig sektor, ikke fordi det er billigere men fordi det er strategisk lurt. Offentlig programvare kan ha en kjerne av kompetente utviklere, så kan det være fri konkurranse om å implementere ulike deler av funksjonaliteten. Dette vi sikre at konkurransen blir mer reelt sett, fri, og ikke kontrollert av to-tre dominerende aktører. Sats på kontinuerlig utvikling, framfor store prosjekter med milliardoverskridelser. Finn også måter slik at det offentlige kan gi finansiell støtte til fri programvare som det offentlige bruker. Tenk så mye som kunne ha vært gjort med alle de milliardene som har forsvunnet i tidligere tiders prosjekter. 4 Lenke til kommentar
- C64 - Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Synes ikke dette er så betryggende, joda, man må utnytte teknologien, men det virker som man bare ser bort ifra muligheten at mange kan bli arbeidsledig i framtiden, jeg tror ikke dette er noen "spinning jenny"-situasjon i den sammenhengen. AtW Jeg ser på dette som en kjempe mulighet. En mulighet til å få tilbake jobber som over lang tid er flyttet til Kina. I dag har vi liten industri igjen som kan skades av "spinning Jenny". https://www.tu.no/artikler/ny-trend-norske-bedrifter-flytter-hjem-produksjonen-fra-lavkostland/348711 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) Synes ikke dette er så betryggende, joda, man må utnytte teknologien, men det virker som man bare ser bort ifra muligheten at mange kan bli arbeidsledig i framtiden, jeg tror ikke dette er noen "spinning jenny"-situasjon i den sammenhengen. AtW Jeg ser på dette som en kjempe mulighet. En mulighet til å få tilbake jobber som over lang tid er flyttet til Kina. I dag har vi liten industri igjen som kan skades av "spinning Jenny". https://www.tu.no/artikler/ny-trend-norske-bedrifter-flytter-hjem-produksjonen-fra-lavkostland/348711 Nå tror jeg du ser det litt i perspektiv av "spinning Jenny", at det er snakk om roboter og industri, men reelt er det snakk om å automatisere og/eller globalisere de jobbene man bruker mennesker til i Norge i dag. Det mest åpenbare da er servicejobber, der det aller meste, fra selgere og hyllestablere, via tekniske tegnere og sveisere, til kokk og frisør, kan ersattes av maskiner hvis bare maskinene blir sofistikerte nok. Og der er vi jo nå. Endret 4. mai 2017 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Det som overrasker meg er at det er lite fokus på HVA man kan gjøre med digitaliseringen. Greit at man ikke kan stoppe den (og det vil jeg heller ikke at man skal kunne gjøre). Det som også overrasker meg er at mange ikke skjønner konsekvensen av denne fjerde revolusjonen som vi er en del av. Hva vil påvirkes, hvordan og hva kan gjøres. Sist, for all del bra med denne Teknoturen, men hvorfor ikke besøke skoler og besøke elever som skal bli en del av arbeidskrefter i fremtiden for å motivere dem for teknologiforståelse og vise at man må omfavne teknologien? 2 Lenke til kommentar
Ove Gram Nipen Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Automatisering handler om å fjerne meningsløse jobber og frigjøre arbeidskraft til mer meningsfylt arbeid. Ta heisførere, for eksempel. Når heisene ble helautomatisert, ble heisførerne overflødige. Det er selvsagt dumt for dem som er heisførere, men generasjonen etterpå gikk neppe rundt og var lei seg for at de ikke kunne bli heisførere. Men det er ikke slik at arbeidsledigheten steg tilsvarende antall heisførere. Yrker forsvinner, og nye yrker dukker opp. Jeg tipper ingen på heisførernes tid hadde sett for seg at det går an å livnære seg som dronepilot. 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Synes ikke dette er så betryggende, joda, man må utnytte teknologien, men det virker som man bare ser bort ifra muligheten at mange kan bli arbeidsledig i framtiden, jeg tror ikke dette er noen "spinning jenny"-situasjon i den sammenhengen. AtW Jeg ser på dette som en kjempe mulighet. En mulighet til å få tilbake jobber som over lang tid er flyttet til Kina. I dag har vi liten industri igjen som kan skades av "spinning Jenny". https://www.tu.no/artikler/ny-trend-norske-bedrifter-flytter-hjem-produksjonen-fra-lavkostland/348711 Dette er et utrolig viktig poeng. Problemet idag er den fantastiske logistikken som er i Kina. Uavhengig av kost er det idag veldig vanskelig å slå kineserne på masseproduksjon. Ikke pga den lave lønna på folka som jobber der - men fordi alle de andre fabrikkene utgjør et nettverk og alle delene til det du skal lage blir produsert i nærheten. Dermed blir just-in-time produksjon faktisk mulig. Hvis du setter opp helautomatisk fabrikk i Norge for f.eks. pumper så vil du antageligvis forsatt være avhengig av PCB'er, impellere og annet annet som mest sannsynligvis blir laget i Kina. Lenke til kommentar
B-- Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Det er påfallende at statsråden ikke tar for seg hva det var som gjorde at industrialiseringen ikke ble en samfunnskatastrofe. Det kan kanskje være på sin plass at statsråden setter seg på skolebenken og så fortløpende deler sine notater med leserne om hvordan samfunnet absorberte industrialisering gjennom proaktive tiltak. ...og så kommer med en mer matnyttig analyse av hva slags proaktive tiltak statsråden har tenkt å iverksette for at omveltninger i arbeidslivet i fremtiden skal kunne absorberes av samfunnet. Dette er bare pjatt. 3 Lenke til kommentar
roflol Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Europa og spesielt Norge er dem som kommer til og tappe hardt på den store digital revolusjonen, alle store it konsepter kjem fra enten USA eller Asia, som alibaba, og amazon, dei kjem med løsninger som amazon go og andre, Norge er god på velferd teknologi men det er no jaggu meg ikke en eksportvare..... Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Det som er sikkert er at mye at det repetitive arbeidet vil bli borte. Hva vi skal gjøre med den overflødige arbeidskraften vil vi trolig finne svar på etterhvert. Det som trolig vil plage Sanner mest er at de som sitter med den største gevinsten av automatisering og intelligent teknologi vil trolig bli enormt rike. Det vil bli teknologiske løsninger og eierskap som blir holdt av FaceBook, Google, Microsoft, Apple, e.l. med tilgang til teknologi og en enorm pengepungkapital. Jeg tror at det må innføres andre skattemodeller, som vil gjøre vondt inn i margen på en idealistisk kapitalist. Historien om Spinning Jenny tror jeg bare er en forrett å regne på det som vil komme av endringer i en relativt nær framtid. Det ligger ikke implisitt at dette ikke er bra, men jeg tror endringene vil bli enorme, og det vil måtte komme mange politiske revisjoner på hvordan men skal fordel godene. Om man ikke lenger trenger mennesker til mye av det produktive arbeide, og man har monopol på en slik teknologi, så fordrer det at en fordeling av fruktene må kunne tilkomme de som ikke vil ha en snev av sjanse til å komme til. Jeg tror faktisk det gode politiske håndverket blir den største utfordringen når den store bølgen kommer. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå