Gå til innhold

Ønsker lærlingeplass - har MYE fravær

kola1

Anbefalte innlegg

Har som utdannelse tre år på Videregående (byggfag, anleggsteknikk og påbygg). Har gått ett år på universitet, men valgte feil studie og hoppet av etter andre semestre. 

Har ganske mye lån fra tiden da jeg gikk på videregående, da jeg bodde på hybel alle årene med fullt lån + det ene året på universitetet. Jeg har søkt på studier til høsten for å ha en slags sikkerhet (Har nesten gått ett år uten noenting å foretatt meg nesten, med unntak av noen tilkallingsjobber (sykdom inne i bildet) 

Har fått medisiner og er heldigvis på bedringens vei. Problemet med lærlingeplass er som sagt mye fravær, har søkt tidligere og de få som har giddet og skrive tilbake har ikke villet satset på meg p.ga fraværet som er forståelig. Jeg tenker likevel at det må finnes noen firmaer som kan være interessert i litt "øde" områder nord i landet(Finnmark, Troms, Nordland og Nord-Trøndelag), men som jeg ikke veit av. Er hovedsaklig interessert i lærling innenfor alle områder innen anleggsteknikk, men også der det er mulig og bli lærling etter kun ett år (Byggfag VG1 3 år som lærling.

Er det noen som veit av ett firma en eller annen plassen i Norge, som regelmessige har lærlingmangel, eller kan se bort ifra høyt fravær og gi en person en ny sjanse? Du som veit av noe, har ett tipse/ide av ett firma som kan passe meg, send meg PM eller skrive her. Det hadde jeg satt pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner neppe et firma som regelrett er villig til å se bort fra mye fravær. Egenmelding/sykemelding er tross alt noe arbeidsgiver til en viss grad er nødt til å dekke av egen lomme. Leverer du søknaden personlig vil du i det minste ha mulighet til å forklare fraværet ditt, og hvorfor de bør ta deg inn.

Lenke til kommentar

Fravær er katastrofalt ifbm jobbsøknad.

Spesielt innen byggfaget hvor du konkurrerer mot mange.

Hvis du føler historikken din fra skole ødelegger for deg så kan du vurdere å ikke bruke den. Jeg har aldri brukt min skolegang i jobbsøknader. Jeg hadde også mye fravær.

Jeg er utdannet teknisk tegner, men tok jobb som stillasmontør som min første stilling. Derfra har jeg måttet jobbe meg opp til min nåværende kompetanse og lønnsnivå. Jeg har en rekke gode attester som jeg har opparbeidet igjennom årene ved å stå på og si "ja".

I byggebransjen så er en allsidig hjelpearbeider som tåler å jobbe verdt mer enn en fagmann som står på krava.

Problemet ditt er selvfølgelig at du har ingenting som viser at du duger i arbeidslivet.

Hvis jeg var deg ville jeg fokusert på små bedrifter hvor de ansatte jobber tett på sjefen. Der må du klore deg fast og vise sjefen at du er pålitelig og allsidig og aldri sier nei. Da vil du fort få en solid attest og en kontaktperson som kan bekrefte overfor ny arbeidsgiver at det er smart å ansette deg.

I en større bedrift så kan du forvente at det kan gå årevis før arbeidsgiver registrerer at arbeider nr.318 på fabrikken er en brukende kar, om noensinne.

Personlig ville jeg ikke lagd noe nummer ut av fraværet ditt i jobbsøknaden. Vent heller til du blir spurt på et intervju og forklar der at skole fungerte dårlig for deg og at du ser frem til betydningsfullt ansvar i jobb. De fleste forstå at skole og arbeidsliv er to vidt forskjellige ting.

Men møt opp personlig og vis deg frem.

Du skiller deg ikke ut i en bunke papirer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde både fravær og nedsatt ordenskarakter. Ble spurt om hvorfor på intervju og forklarte hvorfor. Fikk lærlingeplassen likevel. Ofte hjelper det å være ærlig, og heller snu det til at du har forandret deg. 

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært i kontakt med ganske mange firmaer. Ønsker primært læreplass innenfor vei og anlegg, men er åpen for alt som går innunder anleggsteknikk.

Jeg skjønner at arbeidsgiver ikke ønsker en person med 40 dager og oppimot 90 timer fordelt på de to årene. Det er rimelig høye tall, mildt sagt. I tillegg blir det vanskelig for meg og dokumentere noe av fraværet, siden det strekker seg 4 år tilbake i tid. Uansett om jeg skaffer dokumentasjon på noe, så vil 80 % være ugyldig fravær.

Samtidig har jeg hatt deltidsjobber (1.5 år) og sommerjobber, og har vell bare en 1 dag fravær som jeg kommer på. Dette vil kanskje hjelpe litt, men foreløpig har det ikke hjulpet meg noenting. 

Dessverre for meg er jeg nok en person som ikke evner og se langt fram i tid, jeg forstod ikke når jeg gikk på videregående på yrkesfag at fraværet ville få så store konsekvenser for meg. Jeg trodde læreplass skulle ordne seg mer eller mindre av seg selv. 

MEN hvor vanskelig skal det være? Jeg så for en tid tilbake en fyr som ble omtalt som tidligere narkoman av VG, som var på desperat jobbsøkning, og fikk fast jobb innenfor noe i bygg og anleggsbransjen. Nå husker jeg ikke hele artikkelen, men er ganske sikker på at vedkommende ikke hadde noe erfaring innenfor yrket, men allikevel fikk han seg jobb.

Det må da finnes ett eller annet firma i dette landet, som er villig til og satse på meg også?

Begynner og bli ganske lei av og drive å ringe til utallige firmaer i Norge, og presentere meg selv. Som oftest får jeg til respons "vi har tatt inn lærlinger/vi trenger ikke". Har vell bare fått positiv respons engang, der ett firma i nabofylket ville at jeg skulle komme til de noen dager. Hvorfor de ønsker at jeg skal dit veit jeg ikke, for jeg tror jeg formidlet at jeg ikke behersker noen kjøretøy innenfor anleggsbransjen p.d.t. I tillegg er ikke dette vei og anlegg, men mer maskinkjøring og det er noe jeg tror vil være vanskeligere og lære seg, og der ulykker oftere inntreffer. Får jeg ikke napp hos noen innen kort tid, så er det en sjanse jeg bare må gripe, men forstår liksom ikke logikken her. Vil vedkommende bli kjent med hvilken person jeg er, eller vil han se hvilket nivå jeg ligger på innen maskinkjøring..??.. 

Er det noen med ett useriøst høyt fravær, som ønsket seg lærlingeplass som har måttet gå gjennom NAV eller på andre måter ordnet dere kontrakt? 

Det har blitt innført nytt regelverk om at firmaer i anleggsbransjen må ha minimum en lærling for og få anbud i offentlig sektor, nå veit ikke jeg hvor viktig det er for firmaer og skaffe seg anbud innenfor offentlig sektor, men vil jo tro at det litt fordel meg. Og denne linjen "anleggsteknikk" finnes vell bare 7-10 plasser i Norge. Det skulle vell tilsi at noen firmaer som ønsker anbud innenfor offentlig sektor, og bor unna ett godt stykke unna disse skolene er litt desperate etter slike lærlinger, uansett om de har høyt eller lavt fravær. 

Veit du som leser dette av ett firma en eller annen plassen i dette landet av ett firma, som villig til og ta i mot meg, send meg en PM. 

Lenke til kommentar

I praksis så burde det ikke ha så mye å si, man trenger ikke å være en profesjonell slamsuger for å skjønne at fravær på skole ikke er det samme som fravær på arbeid. De fleste er skolelei eller har hatt sitt å stri med. Det er dessverre trangt om plassen for tiden og de fleste bedrifter benytter enhver unnskyldning til å kaste søknader i bøtta.

Jeg selv har ca 40 dager fravær fra den gang jeg gikk på vgs pga mobbing og sykdom, men det vises jo ikke på et kaldt ark.

Realistisk sett så har du tre valg:

Finne jobb gjennom bekjent(e) som kan gå god for deg (og faktisk jobbe for det)

Gå gjennom NAV (Du får kanskje økonomisk støtte men ikke nødvendigvis konstruktiv hjelp til jobb)

Utdanne deg til videre til BS eller master

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Vel, det er jo ganske enkelt og forstå at man ikke vil ta sjansen på folk som har vist at man er lat og gir f. Tror kanskje trådstarter enten må skaffe seg gode referanser fra andre typer jobber eller få til en ordning som hjelpearbeider på dagsbetaling eller en uoffisiell avtale om at man ikke tar ut sykepenger på kortidsfravær, dog er nok sistnevnte vanskelig og få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...