Sarasin Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Skal sette inn en harddisk i et trangt kabinett, og har følgende kloke undring: Strøm-kabelen min går fra PSU til 3 "sata"-strøm-kontakter. Ettersom jeg kun trenger den "første", lurer jeg på om jeg rett og slett kan klippe av de to andre og isolere de fire strømledningene? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 kan? - ja burde? - nei burde selge og kjøpe modulær? - ja 1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Heh Den ER jo modulær, men dumme strømkabelen har for mange "utpunkter" på seg... Men seriøst - er det noe skummelt i det? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Nei, det er ikke noe problem. Har gjort det samme mer enn en gang. Greit å teipe endene så du er sikker på at de ikke kommer i kontakt med noe og forårsaker kortslutning. PS; Folk som fikser fancy spancy supernice casemod klipper og ordner med kablene. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Bare å klippe og isolere. Det skal gå helt fint. Om jeg anbefaler det er noe annet. De ekstra punktene kan komme til nytte i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Klipp i vei, men pass på at lederene i kablen ikke kan komme borti noe. Klipp f.eks heeelt inntil pluggen og sett teip over der ledningene var. Det eneste skumle er at lederene inni ledningen kan komme borti noe. Selv ville jeg aldri klippet, man trenger de gjerne senere en gang Endret 3. mai 2017 av aklla Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Takker for kjappe svar. Viser seg at jeg kreativ som jeg er, fant en løsning på å "kvitte" meg med de to ekstra utpunktene, så da slapp jeg. Men veldig kjekt å vite til senere Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ess om den er modulær er det jo ingen krise å klippe heller, du kan alltids få tak i en erstatningskabel uten å bytte hele PSU'en. Bare sørg for å isolere de godt. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 Klipp i vei, men pass på at lederene i kablen ikke kan komme borti noe. Klipp f.eks heeelt inntil pluggen og sett teip over der ledningene var. Det eneste skumle er at lederene inni ledningen kan komme borti noe. Selv ville jeg aldri klippet, man trenger de gjerne senere en gang Jeg synes det er helt ok å klippe, jeg liker å ha det så ryddig som mulig inne i kabinettet. Jeg synes det er greit å klippe ledningene tett, men ikke for tett på kontaktene. Prøv å finne den beste plasseringen/ruten for kabelen så den kommer best mulig ut av veien og er minst synlig. Kabler er bra, men best når de ikke syns! Lag skikkelige skjøter med loddebolt og krympestrømpe, så blir det vakkert - og sikkert. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. juni 2017 Del Skrevet 4. juni 2017 (endret) Husk å skru av maskinen før du klipper! Jeg "skulle bare" forsyne meg med en molex-kontakt som var til overs engang, og tenkte ikke over at strømforsyningen var påskrudd. Kom noen gnister, litt røyk - og luktet fælt... Strømforsyningen tålte tydeligvis opplevelsen siden den fortsatte å fungere og maskinen holdt seg på. Rart den ikke tok kveld, en typisk billig noname-strømforsyning av typen 200-300W. Har også opplevd hva som skjer om man klipper og så slurver litt med isoleringen. Det er ikke trivelig å stå der og feilsøke en vrang maskin og så oppleve at maskinen fungerer fint om man løfter en haug med diverse kabler opp i løse luften. (12V kortsluttet mot kabinettet.) Jeg har lært, og sverger til skikkelige krympestrømper nå. Endret 4. juni 2017 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå