Redaksjonen. Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Men Norge ligger langt under EU-snittet for CO2-utslipp fra personbiler.Europeiske biler har ikke redusert utslippene så lite på 10 år Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Det er en god start, men vi kan gjøre det enda bedre. Det bør innføres enda flere insentiver for elbiler, og staten bør investere i enda større grad av utbygging av lademuligheter. Kanskje til og med tilby gratis lading i så stor grad som mulig. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Viggo Stenbekk Skrevet 3. mai 2017 Populært innlegg Del Skrevet 3. mai 2017 Påbud om landstrøm til skip ville hjulpet mye. 12 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Det er en god start, men vi kan gjøre det enda bedre. Det bør innføres enda flere insentiver for elbiler. Hvorfor det? Så fort den nye måten å beregne drivstofforbruk på blir tatt i bruk, så vil alle nye biler fra det tidspunktet (ikke eksisterende nybiler) bli _vesentlig_ dyrere i Norge fordi den får høyere avgifter pga økt utslipp. Det er vel og bra at vi er så fremme på elbiler i Norge, men vi må stikke fingeren i jorden og innse at det ikke finnes elbiler for alle enda. For eksempel stasjonsvogner med henger som nordmenn har en pervers dragning mot, eller familiebiler (MPV og minibusser) for de som trenger ekstra plass. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Det er vel og bra at vi er så fremme på elbiler i Norge, men vi må stikke fingeren i jorden og innse at det ikke finnes elbiler for alle enda. Det betyr ikke at vi ikke bør pushe elbil-utbredelsen så mye som mulig. Jeg sa ingenting om å forby fossilbiler. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Rart ingen hatere har kommet på banen enda. Kort oppsummert har vi: Elbiler går på kullkraft og produksjonen av dem er særdeles CO2 intensiv. Produksjon av batterier skjer på rene giftabrikker Teslaer virvler opp livsfarlig støv Batteriet inneholder livsfarlige tungmetaller og/eller sjeldne jordmaterialer. Å utvinne dem er særdeles CO2 intensivt. Å lete etter/ utvinne/rafinere/frakte olje blir rene miljøtiltaket i forhold. 3 Lenke til kommentar
jornl Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Du bør merke ironi... Ikke alle som skjønner slikt... 3 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Mangler bare "hydrogen er mye bedre og helt uten ulemper" så er listen komplett... 1 Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Elbiler er og vil forbli en døgnflue.Hørte nettopp på et diskusjonsprogram på NHK Japan med flere bilprodusenter i panelet. Alle var ganske sikker på at elbiler var å se på som et leketøy og at fossilbilen vil fortsette å fosse frem. 99% av all forskning på bil i Japan går med til å forbedre fossilbilen.Man bør også være klar over det produseres ca 100 millioner fossilbiler hvert år i verden, mens det gjennom ca 40 år bare blitt produsert langt under 2 millioner elbiler. Synes det er på tide at myndighetene slutter å subsidiere rikfolk og pappagutter der alt er bygd på en politisk løgn. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Elbiler er og vil forbli en døgnflue. http://www.dn.no/incoming/article195841.ece/ALTERNATES/fullwidth/internett%20er%20en%20flopp.jpg Synes det er på tide at myndighetene slutter å subsidiere rikfolk og pappagutter der alt er bygd på en politisk løgn. Hvilken politiske løgn er det? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Elbiler er og vil forbli en døgnflue. Hørte nettopp på et diskusjonsprogram på NHK Japan med flere bilprodusenter i panelet. Alle var ganske sikker på at elbiler var å se på som et leketøy og at fossilbilen vil fortsette å fosse frem. 99% av all forskning på bil i Japan går med til å forbedre fossilbilen. Var det eit opptak frå 1999? Nemn ein japansk bilprodusent som ikkje lanserer stadig meir elektrifiserte bilar. Når Toyota sjølvaste Akido Toyoda tek over elbil-avdelinga i Toyota, er det ikkje fordi han vil flytte seg sjølv ut av vegen til ein igsignifikant del av selskapet. Selskapa brukar framleis mykje pengar på eksosmotoren, fordi det er der dei har heile kapitalen sin investert, og han vert verdilaus om dei ikkje får ned utsleppa. Toyota mista som du sikkert veit heile varebilmarknaden i Europa fordi dei ikkje klarde strengare utsleppskrav. (VW juksa seg til seier.) Det er mykje tapt inntekt. Men du kan vere heilt sikker på at det er elbilar som er framtida for japanske bilprodusentar òg. Dei som ikkje utviklar kompetansen i huset ender som montørar av delar som andre har produsert. Man bør også være klar over det produseres ca 100 millioner fossilbiler hvert år i verden, mens det gjennom ca 40 år bare blitt produsert langt under 2 millioner elbiler. Salet av elbilar aukar med 50-60% i året på verdsbasis. Det er eksponensiell vekst. Slå opp eksponensiell vekst i eit leksikon. I år vert det produsert vel 1 million elbilar i verda, med Kina som største produsentland. Som Audi-sjefen sa ein gong: Ein som har køyrt elbil ei stund, er for alltid tapt for forbrenningsmotoren. Teknologien er suveren, og vert stadig billigare. Utviklinga er umogeleg å snu. Synes det er på tide at myndighetene slutter å subsidiere rikfolk og pappagutter der alt er bygd på en politisk løgn.Ei politisk løgn? Eg tykkjer politikarane har vore veldig opne med kva som er måla med elbilpolitikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå