Gå til innhold

Hvor går grensen for å være "rik"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si alt over dollarmillionær er rik. Rik er jo et relativt begrep. Med en million dollar vil jeg ha mer penger enn noen i min omgangskrets. I tillegg vil jeg ikke trenge å jobbe resten av livet hvis jeg lever med et moderat forbruk og verdens aksjemarkeder ikke går inn i en 30år+ bear periode, som nå har skjedd i Japan. 

Lenke til kommentar

Jeg vil si å være rik - hvis du nå kun mener i form av penger - er å ha nok penger til å dekke en behagelig livsstil, og ikke være presset av noen hold for å gjøre noe for å beholde dem, annet enn kanskje å møte i banken fra tid til annen. Økonomisk uavhengig, er et bedre begrép jeg liker å bruke.

 

Har regnet ut at hvis man har 7 000 000 i banken, betaler formueskatt på 0,85%, og får en årlig rente på 5%

 

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Formuesskatt/

 

 

så blir regnestykket slik: 7 000 000 - 0,85% = 6 940 500 + 5% = 7 287 525. Så du vil da tjene 287 525 i året på å gjøre akkurat ingenting. Jeg tenker at dét er en temmelig grei sum å klare seg på.

 

Så det er ikke nok å bare vinne 2-3 millioner i lotto. Bør vinne 6-7 mill + for å vurdére å trekke seg tilbake.

det var da forferdelig lite og klare seg på i året, jeg får ca der omkring i dagpenger fra nav fortiden og synes aldeles ikke det strekker til mere en det absolutt nødvendige , dog har jeg gjeld på bolig. 

Lenke til kommentar

Man oppjusterer gjerne etter inntekt.

 

Har 30.000 netto

 

11.000 til bolig

5.000 til bil

3.000 til mat

2.500 til kommunale avgifter, NRK og medlemssskap

2.000 til strøm

1.500 til bhg

1.200 til studielån

1.000 til forsikringer

500 til mobil og streaming

 

Da har jeg litt over 2.000 å leve på ellers, og skal helst spare litt også.

 

Selv om jeg eier bolig og har en ålreit inntekt føler jeg meg alt annet enn rik i det daglige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil definere "rik" som noen som har råd til alt de ønsker seg. Jeg tenker ikke på Ferrari og Luksusyatcher, men et stort hus, en fin bil, hytte og bomullsmykt toalettpapir. En som ikke er rik er en som må prioritere pengene sine.

 

Vi snakker om millionærer her, ikke milliardærer og oljesjeiker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For min del går grensen der man kan trekke seg tilbake og leve av pengene resten av livet. Det spiller ikke veldig stor rolle om man sitter på millioner i eiendom eller har millioner på konto hvis man uansett må opp hver morgen og bruke åtte timer av dagen på jobb. Da sitter man der med akkurat de samme feriedagene som alle andre der man for en stakket stund kan føle hvordan det hadde vært å faktisk være rik. Den eneste forskjellen er at man med en million er nærmere å kunne trekke seg tilbake enn man er med hundre tusen, men frem til man når det punktet ser hverdagen ganske lik ut. Her er det selvfølgelig mange graderinger - noen tjener veldig godt og kan nyte livet mer enn andre når de først har fri - men til syvende og sist er det på arbeidsgivers betingelser, man er ikke fri.

 

Så har man selvfølgelig de som er ekstremt rike men allikevel bruker all sin tid på jobb (og kanskje er det derfor de er rike i utgangspunktet). Det blir ikke helt det samme, da det er noe de velger av egen vilje. Jeg vet at jeg ville gjort helt andre ting enn jeg gjør nå hvis jeg ikke var avhengig av å ha en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Med den definisjonen er flertallet av nordmenn rike, men rikdom er relativt og man vil gjerne sammenligne seg selv med andre fra samme samfunn eller område. Det har i grunn liten verdi for en nordmann å vite at han er rik sammenlignet med mennesker som er født med helt andre forutsetninger.

Lenke til kommentar

Den alternative versjonen av definisjonen av "de rike" er "de som burde betale mer skatt til felleskapet"

 

 

Ettersom alt er relativt betyr dette de som tjener mer (eller har mer formue) en du tror du selv noensinne kan komme til å tjene/eie.

 

Corrollary: "Fellesskapet" er du og dine venner/familie/naboer.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

287 000 i året? Det er omtrent 24 000 netto i måneden. Jeg har omtrent 12 000, leilighet på 6300, og det går såvidt rundt. 24 000 i måneden burde være plenty. Men du har kanskje et par unger og

ja ca 24k i måneden minus skatt.  av faste utgifter har jeg rekkehus i boretslag , så det går vell ca 15k i måneden bare på boutgifter. 

Lenke til kommentar

 

Jeg vet at jeg ville gjort helt andre ting enn jeg gjør nå hvis jeg ikke var avhengig av å ha en arbeidsgiver.

Hva da? Og det er vel ingen som nekter deg å bli selvstendig næringsdrivende?

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

 

 

Hvis jeg var økonomisk uavhengig ville jeg skrevet oppsigelsen min i dag og blitt student igjen. Det er flere emner jeg kunne tenke meg å studere, spesielt språk. Jeg sysler litt med dette allerede på fritiden, men mellom jobb og andre forpliktelser blir det bare noen få timer per uke.

 

Å bli selvstendig næringsdrivende løser ingenting. Jeg kjenner flere som er det og selv om de tjener dobbelt så mye som meg så jobber de dobbelt så mye også. Da går vinningen litt opp i spinningen for min del; vil jeg bare tjene mest mulig penger kan jeg bare kjøre på med overtid og helgejobbing der jeg er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg var økonomisk uavhengig ville jeg skrevet oppsigelsen min i dag og blitt student igjen. Det er flere emner jeg kunne tenke meg å studere, spesielt språk. Jeg sysler litt med dette allerede på fritiden, men mellom jobb og andre forpliktelser blir det bare noen få timer per uke.

 

Samme her. Det er ikke nok tid til å ta store fag når man er i full jobb. "Drømmer" selv om kunne jobbe kanskje 50 %, ha nok penger og samtidig kunne studere akkurat det jeg vil. 

Lenke til kommentar

 

Rik er man når man etter min mening når kan klarer seg helt fint uten å måtte jobbe. 

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

 

Dette er faktisk den riktige beskrivelsen av en "kapitalist" som blir brukt helt feil. Er over 100 000 dollarmillionærer i Norge uten hensyn til verdi i bolig leste jeg i dn for ett par år siden. Er vel en grei list i norsk sammenheng.

Lenke til kommentar

 

 

Rik er man når man etter min mening når kan klarer seg helt fint uten å måtte jobbe. 

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

 

Dette er faktisk den riktige beskrivelsen av en "kapitalist" som blir brukt helt feil. Er over 100 000 dollarmillionærer i Norge uten hensyn til verdi i bolig leste jeg i dn for ett par år siden. Er vel en grei list i norsk sammenheng.

 

 

100 000 med 8,6 millioner kr i formue selv uten bolig? Det høres for godt ut til å være sant.

 

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...