Gå til innhold

Netflix får 4K-støtte med ny Nvidia-driver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så alle kan streame 4K på youtube, men på netflix så kreves det spesifikk hardware og software?

Netflix har alltid vært spesielle, men dette tar kaka.

Det er og har naturligvis kun noe å si, fordi de er livredde for å miste den fordelen de har, som er 4K innhold. i.o.m at det har kostet de mye penger å være tidlig ute med 4K streaming. (kontra veldig mange andre tilbydere) Det er ikke mulig å finne netflix sine show i 4K som torrents (enda), så sånnsett har de ikke mistet forspranget.

n the video above, you will notice that the nVidia employee mentions that Pascal is adding security features that Maxwell did not have that makes Pascal PlayReady 3.0 compliant. PlayReady 3.0 is Microsoft's certification to play back 4K premium content on Windows PCs and includes DRM like Intel's SGX or ARM's TrustZone (processing that is hidden from the OS).

Det er derfor kun spesielt utstyr som skal være mest mulig sikret som først får lov. (og derfor kun TVer og slikt som først har fått muligheten tidligere)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å finne netflix sine show i 4K som torrents (enda), så sånnsett har de ikke mistet forspranget.

Det stemmer ikke. 4K encodes har vært tilgjengelig i lang tid. De har riktignok ikke knekt krypteringen, men det finnes metoder for å ta lossless captures. Med andre ord det er snakk om re-encodes, men kvaliteten ivaretas i aller høyeste grad. 1080p encodes med 4K kilder er meget populære.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Nvidia melder at Netflix 4K-strømming kun vil støttes i denne eksakte driveren, og ikke påfølgende drivere"

Denne setningen måtte jeg lese flere ganger? Hva i all verden er grunnen til å ikke forsette å støtte 4K i påfølgende drivere? Jeg kan ikke komme på noen god grunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å finne netflix sine show i 4K som torrents (enda), så sånnsett har de ikke mistet forspranget.

Det stemmer ikke. 4K encodes har vært tilgjengelig i lang tid. De har riktignok ikke knekt krypteringen, men det finnes metoder for å ta lossless captures. Med andre ord det er snakk om re-encodes, men kvaliteten ivaretas i aller høyeste grad. 1080p encodes med 4K kilder er meget populære.

Men går det ikke ann å filme skrivebordet med nvidia eller andre skjermopptakere?

Fordelen med kryptering er vel man ikke kan ta opp film gjennom kabelen.

Men hvis man tar opp det som skjer i cpuen i stedenfor skjermkortet godt mulig det er mulig å lage kopier av filmen som vises.

Så tror uansett hva produsentene kommer med finnes det svakheter som gjør det mulig å lagre film.

I verstefall kan man kjøpe dyrt kamera og filme skjermen i 4k for de som gidder å gjøre det.

Lenke til kommentar

"Nvidia melder at Netflix 4K-strømming kun vil støttes i denne eksakte driveren, og ikke påfølgende drivere"

Denne setningen måtte jeg lese flere ganger? Hva i all verden er grunnen til å ikke forsette å støtte 4K i påfølgende drivere? Jeg kan ikke komme på noen god grunn.

Vil vel kanskje være noe som gjøres senere, f.eks ved lansering av nytt skjermkort som kanskje kommer til å få "støtten". Hva tenker Netflix om dette når de leser det? Er Nvidia her ute etter penger for at Netflix skal få denne støtten? Var ett par grunner jeg tenkte på i forbifarten... Det er vel slik de tjener penger

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Jeg skønner ikke hysteriet rundt kryptering. Om det er noen som ønsker å ta kopi av skjerminnholdet, så er det lettere å ta dette ved skjermen og ikke direkte fra kilden. Det er ikke alle skjermer som har nettverksforbindelse og blir oppdatert med nyeste DRM, HDCP og whatnot fortløpende. Det finnes utstyr som tar imot bildesignal på HDMI for å legge en strøm på et IP-nettverk for så å bli plukket opp av andre enheter og gjør om til HDMI igjen. Her er kryptering i de fleste tilfeller deaktivert mellom overgang fra HDMI til IP. Om det teknisk sett er lovlig er en ting, men det må gjøres for å få et slikt system til å virke, og produsentene av slike enheter virker ikke så bekymret av et søksmål.

Lenke til kommentar

Men går det ikke ann å filme skrivebordet med nvidia eller andre skjermopptakere?

Men hvis man tar opp det som skjer i cpuen i stedenfor skjermkortet godt mulig det er mulig å lage kopier av filmen som vises.

Så tror uansett hva produsentene kommer med finnes det svakheter som gjør det mulig å lagre film.

I verstefall kan man kjøpe dyrt kamera og filme skjermen i 4k for de som gidder å gjøre det.

Det er ikke snakk om å filme skjermen, verken med kamera eller programvare.

De fanger videostrømmen via hdmi og lagrer den tapsfritt. Så råfilene er meget store, men encodes på nytt uten nevneverdig kvalitetstap for å redusere filstørrelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man har alt dette, kva hindrer ein fra å kjøre f.eks OBS og ta opp heile skjermen mens filmen kjører?`

Tullete restriksjoner som kun er til bry...

Ingenting, men kvaliteten vil være veldig lav. Så verdien av opptaket med OBS kan diskuteres. 

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å filme skjermen, verken med kamera eller programvare.

De fanger videostrømmen via hdmi og lagrer den tapsfritt. Så råfilene er meget store, men encodes på nytt uten nevneverdig kvalitetstap for å redusere filstørrelsen.

Må det encodes i 1080p, eller er det kun pga. fildelere som er gjerrige på båndbredden? Eller er det mer snakk om andre begrensninger?

Ser ikke helt vitsen... Skal jeg se filmen med en gang så kan jeg like godt streame den. Nedlastning kan man jo uansett gjøre om natta, og da spiller det ingen rolle om det tar 30 min eller 2t. Om det ikke er 4K fra ende til annen så ser det grøtete ut, og noe jeg ser alt for ofte på mange opptak på youtube. 

1080p passet fint det, på en 24", men nå som de gikk opp til 4K, så tenkte jeg at jeg like godt kunne flekse til med en tilsvarende større skjerm på 55". Og normalt ser alt bra ut, spill ser flotte ut, og bruken utmerket. Men film med 1080p ser horribelt ut. (samme som 720p strukket ut over PC-skjermen til de fleste med 24-27") "Ekte" 4K, selv på youtube og youtube ser flott ut, men de som tuller med encodingen/redigeringen i lavere oppløsning ser fortsatt like uskarpt ut som 1080p, men med lite "korning".

Dette "trikset" får spesielt ansikt og personer, hvor detaljer er lette å skille ut, til å se ut som filmen er filmet med feil fokus hele veien. Kjempefrustrerende helt til jeg fant ut at de hadde filmet i 4K, redigert filmen i 1080p, og deretter oppskalert til 4K. Da er det nesten bedre å bare se det i 1080p hvor du får den lavere båndbredden og typiske støy/korningen. 

Et raskt søk viser at det ikke stemmer.

Vedlagte miniatyrbilde®
  • post-209627-0-11454800-1493893392_thumb.
  •  
  • post-209627-0-62042900-1493893392_thumb.
  •  

Så flott. Trodde jeg hadde sjekket borti det meste av 4K materiale, men tydeligvis er det de som er mer drevne her enn meg.  :blush: 

Burde egentlig ikke overrasket meg, selvsagt, men med tanke på hvor hyper-strenge de er på krypteringen på 4K materiale så begynner det heller å ligne en konspirasjon. Dvs. at netflix får penger fra TV-produsenter, nvidia, Intel osv... ved å henge ut alle uten deres produkter. 

Edit: Man får i alle fall lyst å laste ned netflix sine 4K serier... ikke bare har jeg alt som i teorien skal til for å få 4K (funker kun om jeg bruker smart-funksjonaliteten på TVen), men betaler også for å få den ekstra kvaliteten. Så rent moralsk finner jeg ingen feil med det i alle fall. :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så alle kan streame 4K på youtube, men på netflix så kreves det spesifikk hardware og software?

Netflix har alltid vært spesielle, men dette tar kaka.

Som de skriver i artikkelen så er dette på grunn av kopibeskyttelse. Det har aldri vært en problemstilling for Youtube.

Lenke til kommentar

Må det encodes i 1080p, eller er det kun pga. fildelere som er gjerrige på båndbredden? Eller er det mer snakk om andre begrensninger?

Ser ikke helt vitsen... Skal jeg se filmen med en gang så kan jeg like godt streame den. Nedlastning kan man jo uansett gjøre om natta, og da spiller det ingen rolle om det tar 30 min eller 2t. Om det ikke er 4K fra ende til annen så ser det grøtete ut, og noe jeg ser alt for ofte på mange opptak på youtube. 

1080p passet fint det, på en 24", men nå som de gikk opp til 4K, så tenkte jeg at jeg like godt kunne flekse til med en tilsvarende større skjerm på 55". Og normalt ser alt bra ut, spill ser flotte ut, og bruken utmerket. Men film med 1080p ser horribelt ut. (samme som 720p strukket ut over PC-skjermen til de fleste med 24-27") "Ekte" 4K, selv på youtube og youtube ser flott ut, men de som tuller med encodingen/redigeringen i lavere oppløsning ser fortsatt like uskarpt ut som 1080p, men med lite "korning".

Dette "trikset" får spesielt ansikt og personer, hvor detaljer er lette å skille ut, til å se ut som filmen er filmet med feil fokus hele veien. Kjempefrustrerende helt til jeg fant ut at de hadde filmet i 4K, redigert filmen i 1080p, og deretter oppskalert til 4K. Da er det nesten bedre å bare se det i 1080p hvor du får den lavere båndbredden og typiske støy/korningen. 

Nei, piratene slipper 720p/1080p versjoner fordi ikke alle har 4k tv-er og/eller utstyr til å spille det av. Lagringsplass er også en faktor. I piratverdenen så har man nemlig flere valg ;)

Skjønner ikke helt hva du mener, hva ser grøtete ut? Jeg vil ikke anbefale å bruke youtube som en referanse på 4K.

Jeg har en 55" 4K OLED-TV, 1080p Blu-ray filmer ser bra ut her. Hvis du synes youtube 4K ser flott ut men ikke 1080p blu-ray filmer, så vil jeg anbefale at du tar deg en tur til øyelege/optiker, spesielt siden du beskriver uskarpe/grøtete bilder.

Godt mulig jeg misforstår deg, siden det snakkes mest om oppløsning men ikke kilde. Hvis du kan komme med noen konkrete eksempler så hadde det vært litt lettere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...