Gå til innhold

TV-bransjen i endring: Tar nett-tv over for lineær tv?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skriver en bacheloroppgave om innovasjon i TV-bransjen, som utforsker hvorvidt vi er midt i en overgang fra lineær TV til web-TV. Hva tror dere? Kommer nett-tv til å ta over for lineær tv? Hva må de tradisjonelle tv-selskapene gjøre for å overleve? 

Om du er mellom 20-29 år, så hadde jeg satt stor pris på om du tok deg litt tid til denne undersøkelsen: https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_eQZX3phDur9WakB

Her er en liten forklaring på noen begreper:

Lineær TV - kabel/parabol/satellitt (eks. Get, Canal Digital)

Nett TV - streaming, abonnement (eks. Netflix, Sumo)

Ulovlig TV - streaming og nedlasting fra uoffisielle sider (eks. Popcorntime, Piratebay, 123movies.to o.l)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min teori er at TV-selskapene etter hvert vil integrere sine løsninger inn i nettet. Man vil da ha tilgang til det samme som man har i dag, men via apper/automatiske oppkoblinger.  

Si du skrur på TVen og velger kilde HDMI1, som nå er en dongel fra Canal Digital. Her har du det samme tilbudet du alltid har hatt, men dongelen er kun en dekrypteringsenhet for sendingene du får via routeren.  

PVR-funksjoner vil eksistere men lagres i skyen til din leverandør.  

De vil spare et lass med penger på å ikke måtte utvikle dekodere og legge nye TV-kabler, da alt går via nettlinja.  

Konkurransen vil bli enda hardere med både nasjonale og internasjonale aktører i krig om de samme kundene nå som alt er på nett.  

Det er interessant hvordan de store kriger om å være først ute med nye løsninger for å beholde ledelsen i TV-markedet. 

Lykke til med Bachelor :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...