Taurean Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 (endret) Det eneste han er proff på er å selge joggesko. Sko som ene og alene er grunne til at man får problemer med knær og rygg av løping. Skal du løpe kjøp løpesko med flat såle og lite demping. Foten din er gjennom milioner av år utviklet til å være svært god på løping, og trenger ingen 30 år gammel oppfinnelse for å gjøre det. Joggeskoen lar/tvinger deg til å lande på hælen. Men foren din er utviklet med en super støtdemper, nemlig legmusklen. Men den funker bare om du lander på forfoten:) Setter pris på argumentasjonen din der. Og du har et godt poeng. Men da lurer jeg på, hvorfor bruker eliteutøvere joggesko ^^ Har jo vært en og annen galning som har løpt barbeint, og gjort det ganske bra.. men 99.99% bruker sko. Det kan jo være at det bare er for reklame og business, skal ikke helt forkaste den idéen. Så er det jo stein og hundebæsj over alt. Vil ikke få det på føttene. Så blir det først sår, så innvollsorm og greier, fysjom! Endret 8. mai 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Setter pris på argumentasjonen din der. Og du har et godt poeng. Men da lurer jeg på, hvorfor bruker eliteutøvere joggesko ^^ Har jo vært en og annen galning som har løpt barbeint, og gjort det ganske bra.. men 99.99% bruker sko. Det kan jo være at det bare er for reklame og business, skal ikke helt forkaste den idéen. Majoriteten av dem er sponset av nike/adidas/asics/etc, og resten har nok trenere som har fått dette inn med teskje tidlig, og som ikke kommer seg ut av. Joggeskoen har forsåvidt en liten fordel, da den lar deg ta lengere steg. Dette er fordi du kan sette ned hælen først, i stedet for tåen, noe som tjener deg noen cm for hvert skritt og kan være fordelaktig på langdistanse. Man må egentlig ta valget selv, men begge deler burde prøves. Og det er viktig å huske på at mye av forskningen som er gjort på skader er gitt at man bruker tradisjonele joggesko, og lite på om joggeskoen er et problem eller ikke. Så er det jo stein og hundebæsj over alt. Vil ikke få det på føttene. Så blir det først sår, så innvollsorm og greier, fysjom!Man får stadig flere sko med veldig tynne såler uten noe høydeforskjell på tå og hæl. Vivobarefoot og Vibram for eksempel, og jeg tror til og med de større merkene har noen utgaver. Gradvis tilvenning er uansett å anbefale ellers ender det med betennelse i akilles pga for stor belastning for fort. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Jeg er helt med på tanken bak barfotløping, men er ikke underlaget også et element man må ta i betraktning? At foten er utviklet for å lande på forfoten gir mening, men vi er da på ingen måte laget for å løpe på asfalt? Hva da med de som av ulike grunner ikke har mulighet til å komme seg til et sted uten asfalt? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Jeg er helt med på tanken bak barfotløping, men er ikke underlaget også et element man må ta i betraktning? At foten er utviklet for å lande på forfoten gir mening, men vi er da på ingen måte laget for å løpe på asfalt? Hva da med de som av ulike grunner ikke har mulighet til å komme seg til et sted uten asfalt?Jeg har løpt en del med slike sko på asfalt, og det er lite tilgivende om man er dårlig trent. Jeg havner fort på hælen pga for svake leggmuskler. Men man får dem med litt demping i sålen, men der denne er helt flat slik at man ikke lander like lett på hælen når man løper Er en anekdote og derfor ikke spesielt bra argument, men broderen min ødela menisken i kneet for flere år siden, og fikk beskjed hos legen at løping måtte skje med god demping. Han kostet på seg sko hos en ekspert til flere tusen kroner med god demping og rett pronering og alt. Men det ble vont og han klarte ikke løpe noe i det hele tatt på asfalt. Jeg tipsa han om at barfotløping kunne vært et alternativ, og nå løper han marathon og diverse, med tynne flate sko uten problemer. Lenke til kommentar
OrgHelse Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Du må over på plante diet og redusere bruk av pc og tv. Spør meg hvis du trenger mer info. Endret 9. mai 2017 av OrgHelse Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Du må over på plante diet og redusere bruk av pc og tv. Spør meg hvis du trenger mer info. Hvordan gir dette bedre kondisjon? Lenke til kommentar
OrgHelse Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Du må over på plante diet og redusere bruk av pc og tv. Spør meg hvis du trenger mer info. Hvordan gir dette bedre kondisjon? Bra spørsmål. Hvis dietten din inneholder mye kjøtt og andre dyreprodukter så bremser du kroppens funksjoner. Luftveiene blir tettere og kroppen din fordøyer dyreprodukter mye saktere ( rundt 72 timer) mens planter, nøtter, korn... setter i gang fordøyelse med en gang. Det er mye mer jeg kan skrive om det men det er bare noen faktorer som er viktige. Normalisering av søvn er en annen........ Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Zepticon: Er det best å jogge/løpe med høyhæla sko, da? ^^, Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvor mange utøvere spiser bare planter og sånt? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Zepticon: Er det best å jogge/løpe med høyhæla sko, da? ^^,Da er det jo enda vanskeligere å lande med tåa først;) Lenke til kommentar
OrgHelse Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvor mange utøvere spiser bare planter og sånt? Veldig populært blant friidrettsutøvere Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Bra spørsmål. Hvis dietten din inneholder mye kjøtt og andre dyreprodukter så bremser du kroppens funksjoner. Luftveiene blir tettere og kroppen din fordøyer dyreprodukter mye saktere ( rundt 72 timer) mens planter, nøtter, korn... setter i gang fordøyelse med en gang. Det er mye mer jeg kan skrive om det men det er bare noen faktorer som er viktige. Normalisering av søvn er en annen........ Helt feil. Planteprodukter bremser kroppsfunksjonene. Kua trenger FIRE mager for å fordøye korn og andre planter. Vi har bare en mage, og må dermed i hvertfall bruke 4 ganger så lang tid. Samtidig ser man at dyr som spiser planter ofte også må gulpe opp å tygge maten flere ganger. Dette henviser ikke akkurat til at det er lett å fordøye. 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvor mange utøvere spiser bare planter og sånt? Veldig populært blant friidrettsutøvere Og da regner jeg med at veganere er i flertall når det gjelder topplasseringer i blant annet Olympiske leker da? Sånn siden de har så mye bedre kondisjon enn de som ikke er veganere? 3 Lenke til kommentar
OrgHelse Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvor mange utøvere spiser bare planter og sånt? Veldig populært blant friidrettsutøvere Og da regner jeg med at veganere er i flertall når det gjelder topplasseringer i blant annet Olympiske leker da? Sånn siden de har så mye bedre kondisjon enn de som ikke er veganere? Carl Lewis var den som startet denne vegan revolusjonen og da følgte mange etter ham. De fleste topp langdistanse løpere fra Afrika er det. Jeg personlig er ikke supporter av 100 % vegan diet men over 90 % bør holde. For noen alvorlig syke anbefaler jeg en streng vegan diet med andre aktiviteter. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Zepticon: Er det best å jogge/løpe med høyhæla sko, da? ^^,Da er det jo enda vanskeligere å lande med tåa først;) Eneste situasjonen jeg ser for meg at noen lander med fremsiden av fotsålen først, er ved sprint, eller når vi skal gå baklengs. Hvis det er sånn fra naturens side at vi ikke skal lande med hælen først, hvorfor har vi hæl da? Vi skulle jo hatt bein som kuer, med klover ^^ Endret 9. mai 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Når man løper barføtt så fungerer biomekanikken desidert best om man lander på fremfoten. Om du lurer på hvordan det henger sammen finner du sikkert en youtube-video som forklarer mekanikken og fotens tilpasninger. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Eneste situasjonen jeg ser for meg at noen lander med fremsiden av fotsålen først, er ved sprint, eller når vi skal gå baklengs. Hvis det er sånn fra naturens side at vi ikke skal lande med hælen først, hvorfor har vi hæl da? Vi skulle jo hatt bein som kuer, med klover ^^Ta av deg skoene og jogg på gulvet, feks i en gymsal, på veien eller i gresset så ser du hvor fort foten din tilpasser seg løpestilen. Vi har hæl for at man skal stå på den, ikke lande på den. Dog, vi har også blindtarm, og halebein. Kan jo se på han her som løper på asfalt, barfot, i joggetempo: 1 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hvis ett av dine problemer er at det er flaut, så vil jeg foreslå og ta løpinga utendørs. Selv bruker jeg den lokale skauen, det er jo så vanvittig mye mer givende og komme seg ut ut litt. Dessuten, løper du stier osv inne i skauen, ikke grus/asfalt så går mye av hjernekapasiteten til og holde seg på beina, og mye mindre tenking til hvor sliten du er. Personlig liker jeg godt og begynne vårsesongen med intervalltrening til jeg får opp kondisen litt, løp til du når terskelen, gå raskt igjen, repeat. Om ikke så altfor lenge vil du kunne ha lengre strekker med løping og mindre med gåing, til slutt løper du hele løypa. Deretter plukker du opp tempoet, dynamisk og godt. Som nevnt er 11 km/t ganske raskt, løping ute gjør at du mye bedre må lytte til kroppen din. Du trenger ikke ha så lange turer heller, men litt av morroa med å løpe i skauen er jo at en finner nye stier hvis man er villig til og utforske litt. Mølleløping er absolutt ikke noe for meg, skauen derimot, elsker det. (Hvertfall når kondisen kommer krypende) 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Mitt råd for å begynne, fra en sofasliter til en annen, begynn å gå turer i et område du liker. Lån gjerne en bikkje eller to, bytt hundelufting mot at eier henter deg, og så går du til du ikke orker mer. I eget rolig tempo, etter hva kroppen føler for. Klarer du å gjøre dette tredjehver dag i starten er det good shit. Om det blir sjeldnere så er det også greit. Drit i treningssenter, kom deg ut i naturen, ikke bare er det gratis men du slipper å føle at folk glor. Det finnes ikke dårlig vær, bare søringer. Gode råd Start i det små, med mål man kan nå, og som gir deg mestringsfølelse og følelse av fremgang. Gå i skogen, sykle en tur, sykle på jobb, gå trappa på skola/jobb. Har selv etter mange år med stillesitting starta å sykle til jobb. Merker fremgang etter bare en uke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Er man redd for at man ikke klarer turen tilbake, gå langs veien med bussforbindelse, eller ta kortere turer til man er trygg på seg selv Jeg gir opp veldig fort når jeg skal springe, men jeg kan gå jorden rundt uten å gi opp Ikke så veldig glad i bakker, men etter en liten pustepause så er jeg klar for dyst igjen Skal fikse på kondisen så fort snøen forsvinner i fjellet, gå lange turer, overnatte også gå tilbake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå