AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Hei. Jeg er en gutt i starten av 20-årene. Da jeg var liten hadde jeg astma og omtrent hele livet mitt har bestått av å sitte inne foran skjermen og dermed få veldig lite fysisk aktivitet. Følgende av dette er at jeg aldri i hele mitt liv har hatt noe bra kondis, eller kondis i det hele tatt. Dette sliter jeg med enda. Jeg har akkurat begynt litt og litt å trene på treningsstudio og begynner alltid på tredemølle. Jeg begynner med å gå i noen minutter for å varme litt opp også prøver jeg meg på jogging. Men jeg etter bokstavelig talt 2 minutter med jogging så dunker det i brystet, jeg blir veldig andpusten og jeg klarer egentlig ikke mer, så jeg må stoppe der. Kort sagt så klarer jeg å jogge i 2 minutter. Om jeg virkelig presser meg klarer jeg kanskje 3. Jeg synes dette er både flaut og litt urovekkende dårlig og lurer på om dere andre med "dårlig kondis" faktisk er SÅ dårlige? Har vært perioder tidligere hvor jeg kom meg på trening 2-3 ganger i uken og fikk gått en halvtimes tid på møllen samt jogget 1-2 intervaller på 2 min hver, men jeg merket egentlig ingen forbedring. Skal det ta så lang tid? Og er det vanlig å ha så utrolig dårlig kondis, eller er det kanskje noe fysisk galt med kroppen min? Jeg hører om folk som tar seg en joggetur om morgenen på 1 mil osv., og jeg har aldri i mitt liv opplevd å engang kunne varme opp i gymtimene med klassen siden jeg holder ut i 1-2 minutter.. Anonymous poster hash: 0db57...e1f Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ja, det er vanlig å ha så dårlig kondis. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Det høres ut som om du er i svært dårlig form. Ikke bare fysisk, men det er nok en fare for at din mentae utholdenhet i treningsøyemed, er svært dårlig. Du orker nok mer enn du tror, men kroppen roper til hjernen at du må stoppe. Imidlertid rekker viljestyrke likevel bare så langt. Jeg ville ha hørt med fastlegen om din(e) diagnose®, kan gi deg rett til fysioterapeut. Denne kan da vurdere deg og dine evner og sette opp et treningsprogram som du kan følge. Alternativet er da å koste på deg noen PT-timer med en som kanskje har både ernæring, helse og idrett som hovedfag. I prinsippet vil vedkommende kunne følge deg opp på samme måte som en fysio. Forutsatt at du ikke har mer problemer enn det du forteller, e.g andre sykdomstilstander inkludert sykelig overvekt, ville jeg tro at du burde klare 5 kilometer til 1 juli. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Har nok hatt det ganske likt, sittet mye stille på fritida. Men det har vært perioder i livet hvor jeg har trent over lengre tid, og det blir absolutt lettere med tiden. Det var én sommer jeg jogget 3-4 dager i uka (gjennom hele sommeren), minst 1 times tur om dagen. Mot slutten av sommeren kunne jeg jogge i temmelig høyt tempo (til meg selv å være) i over 1 time. Så det tar tid. Men det er absolutt verdt det. Kjøp et par skikkelige joggesko, prøv mange forskjellige par før du kjøper. En annen ting som kan være bra å gjøre hvis du har medlemsskap på treningsstudio, er å bruke ellipsemaskin, den som Tony bruker i kjelleren sin i Sopranos ^^ Da sliter du ikke på ledd, og den er overraskende effektiv. Problemet mitt med treningsstudioer er at det sliter på psyken, det er forferdelig kjedelig. Over tid føler man seg som en hamster i et bur, det er ingen opplevelser. Selv med musikk på øret blir det begredelig kjedelig. Så skogen er stedet for meg. Har også vurdért å begynne med klatring. Denne videoen er inspirérende. Jeg tror det er litt sånn med mye i livet. Når dårlige vaner har fått slå rot over lang tid, så må man bare regne med at det tar like lang tid å snu dem. Men det er verdt å gjøre det. Man skal bli gammel en dag, og da tror jeg det er en fordél å være i såpass god form at man kan gå i butikken og handle og kanskje gå en tur i skogen uten å krepére ^^ Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Hvilken hastighet jogger du på? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Søk opp CouchTo5K. Det er et program laget for de som sliter med å komme i gang med løping. Når du snakker om gåing og jogging på tredemøllen, hvilket tempo har du? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Hei. Jeg er en gutt i starten av 20-årene. Da jeg var liten hadde jeg astma og omtrent hele livet mitt har bestått av å sitte inne foran skjermen og dermed få veldig lite fysisk aktivitet. Følgende av dette er at jeg aldri i hele mitt liv har hatt noe bra kondis, eller kondis i det hele tatt. Dette sliter jeg med enda. Jeg har akkurat begynt litt og litt å trene på treningsstudio og begynner alltid på tredemølle. Jeg begynner med å gå i noen minutter for å varme litt opp også prøver jeg meg på jogging. Men jeg etter bokstavelig talt 2 minutter med jogging så dunker det i brystet, jeg blir veldig andpusten og jeg klarer egentlig ikke mer, så jeg må stoppe der. Kort sagt så klarer jeg å jogge i 2 minutter. Om jeg virkelig presser meg klarer jeg kanskje 3. Jeg synes dette er både flaut og litt urovekkende dårlig og lurer på om dere andre med "dårlig kondis" faktisk er SÅ dårlige? Har vært perioder tidligere hvor jeg kom meg på trening 2-3 ganger i uken og fikk gått en halvtimes tid på møllen samt jogget 1-2 intervaller på 2 min hver, men jeg merket egentlig ingen forbedring. Skal det ta så lang tid? Og er det vanlig å ha så utrolig dårlig kondis, eller er det kanskje noe fysisk galt med kroppen min? Jeg hører om folk som tar seg en joggetur om morgenen på 1 mil osv., og jeg har aldri i mitt liv opplevd å engang kunne varme opp i gymtimene med klassen siden jeg holder ut i 1-2 minutter.. Helt normalt Bare hold ut så blir det lettere og lettere, evt du kan jogge lengere og fortere. Samtidig, som andre skriver, så er du særdeles dårlig trent til å takle ubehag. Å trene er ubehagelig. Det er ikke noe behagelig for vanlige folk å løpe, og det vil heller ikke vøre det for deg. Men etter noen uker/måneder blir du flinkere til å tåle litt ubehag ved trening. Jernsmak i munnen, høy puls, slim i hals og nese. Hjernen din går i nødmodus og skriker "stopp, det her gidder jeg ikke" (Hjerner er utrolig late, og den vil gjøre alt for å få deg til å stoppe, men du må jobbe mot den. Det er også en treningssak). Som noen sier, kanskje en PT (dyrt) eller en kompis (men han må være litt nazi) kan hjelpe deg og presse deg til å presse deg selv. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Det "festlige" med kondis er at den er ferskvare. Den kommer fort, og forsvinner fort igjen. Jeg er også en typisk sofapotet. Da jeg studerte, hadde jeg en lang jævel av en bakke å gå hver morgen i fra der jeg bodde og opp til universitetet. I begynnelsen av semesteret var jeg alldeles utslitt på toppen og hev etter pusten. Etter to uker var det imidlertid nesten ikke noe problem å gå opp bakken i det hele tatt, og utover i semesteret ble det bare enda lettere. Så hadde jeg noen uker juleferie hvor jeg satt i sofaen, og da jeg begynte nytt semester var det tilbake til start igjen. Bare fortsett, så kommer kondisen den. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jogging er ikke noe for folk på ditt nivå. Du burde trene på andre måter i flere måneder før du tenker på å jogge. Sirkeltrening i sal vil være et bra alternativ for deg, særlig hvis du kan finne deg en gruppe med andre på samme nivå. Er det en frisklivssentral i kommunen din? I så fall anbefaler jeg å ta kontakt med dem. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Uten å være fysiologisk kvalifisert, vil jeg gjette på at den astmaen du snakker om at du hadde tidligere enda er tilstede. Det vil kreve at du varmer opp før du jogger.Jeg støtter"Zash" i forslaget om CouchTo5K. Gå, sykle, roooolig i ti til femten minutter før du gjør hver del i det programmet. Om det etter to uker ikke gir selv minimale resultater ville jeg tatt kntakt med lege for henvisning til spesialist.Hilsen en med astma level 9000+ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Takk for svar, alle sammen. Betryggende å høre at jeg ikke er alene om dette. For å svare litt på spørsmål her: Jeg tviler på at astmaen enda er til stede, da jeg var veldig jevnlig hos astmalege når det var ille, og jeg har sluttet med medisiner og besøk dit for 10 år siden. Når jeg sier at jeg jogger så er det 11.0 på mølla (er vel km/t det). Når jeg går i normalt tempo ligger jeg på 6. Jeg er omtrent 2 meter høy og har lange bein så går litt høyere hastigheter her på meg. Jeg er ikke i god form mentalt heller, nei. Har alltid hatt veldig laber motivasjon for trening og synes ikke det er noe behagelig å trene blant folk. Og hvis jeg trener noe og jeg møter motstand i form at slitenhet så klarer jeg veldig sjeldent å presse meg videre, jeg bare stopper. Jeg skulket og unngikk gymtimer på skolen så godt jeg kunne så lenge jeg kan huske og synes det er flaut å trene foran folk, da jeg føler meg veldig dårlig. Jeg vet at ingen bryr seg og blablabla, men dette er fortsatt noe jeg har i hodet. Men jeg har begynt nå i det små å komme meg på treningsstudio og hvertfall få brukt møllen litt samt trent overkropp, også kan jeg utvide mer og mer jo bedre jeg blir. Er vel best å bare stå på så mye jeg kan og forbedre meg til jeg blir komfortabel. Gidder ikke noe legebesøk eller PT enda, vil først prøve en stund selv og se hvordan det går. Har et mål om å komme inn på PHS i løpet av et år eller to, og da må jeg ha formen på plass. Men det viktigste er jo selvsagt å ha såpass god form at man er sunn og har et normalt liv mtp. fysikken. Får bare som sagt forbedre meg rolig og gradvis på treningsstudio, dra på flere gåturer, sykle litt ute nå om sommeren osv. Jeg sliter heldigvis ikke med noe kraftig overvekt, er litt under 2m høy og veier vel en 110-120kg. Har litt flesk rundt magen men ingenting ille. Anonymous poster hash: f0fe3...5a1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 God idé, begynn pent. Og én ting lærte jeg meg til: Det er bedre å trene 1-2 ganger i uka hele livet, enn å trene 5-7 ganger i uka over 2 måneder og så bli dritt lei, for å slutte i 1 år igjen. Begynn veldig pent, og ikke press mer enn du har overskudd til. Da øker sjansen for at du gidder å holde ut over lang tid. Dagsform har også litt å si. Det tar tid før denne utvikler seg. Noen ganger kan du føle at du virkelig har lyst til å trene, og -da- kan du presse deg litt. Men det skjer ikke før du har kommet i gang, så det må ikke "tvinges" fram, bare skje naturlig. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Når jeg sier at jeg jogger så er det 11.0 på mølla (er vel km/t det). Når jeg går i normalt tempo ligger jeg på 6. Jeg er omtrent 2 meter høy og har lange bein så går litt høyere hastigheter her på meg. Men jeg har begynt nå i det små å komme meg på treningsstudio og hvertfall få brukt møllen litt samt trent overkropp, også kan jeg utvide mer og mer jo bedre jeg blir. Er vel best å bare stå på så mye jeg kan og forbedre meg til jeg blir komfortabel. Gidder ikke noe legebesøk eller PT enda, vil først prøve en stund selv og se hvordan det går. Har et mål om å komme inn på PHS i løpet av et år eller to, og da må jeg ha formen på plass. Men det viktigste er jo selvsagt å ha såpass god form at man er sunn og har et normalt liv mtp. fysikken. Får bare som sagt forbedre meg rolig og gradvis på treningsstudio, dra på flere gåturer, sykle litt ute nå om sommeren osv. Jeg sliter heldigvis ikke med noe kraftig overvekt, er litt under 2m høy og veier vel en 110-120kg. Har litt flesk rundt magen men ingenting ille. Noen kommentarer til det jeg har sitert over. 11 km/t er ganske rask jogging. Alt for kjapt for en som er utrent vil jeg si. Når jeg løper (4 ganger i uken før jeg fikk kyssesyken), så foregikk mesteparten av løpingen min på rundt 9 km/t. Du bør nok roe ned farten en god del, skal du som utrent klare å løpe noe mye lenger enn et par minutter. Ja, 9 km/t føles nok veldig sakte. Men prøv det. Min mening i hvert fall. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg hadde helt håpløs kondis (og den forbedrer seg veldig sakte, men relativt sikkert) når jeg begynte å løpe for et par år siden. Det beste tipset jeg noensinne har fått er å senke farten. Jeg hadde en PT som ba meg om å jogge i samme fart som jeg gikk, når jeg gikk fort, på tredemøllen. Da gikk jeg på 5.5. Du føler deg relativt teit når du jogger i en fart du går helt fint, men det er det beste stedet å starte. Du sier du går på 6, da tenker jeg du begynner å jogge på 6. Da skal du se du holder ut mye lengre. Blir du veldig sliten, så gå rdu på et lavere tempo i noen minutter og henter deg inn, og så jogger du i gåfart (6) igjen så lenge du greier. Så øker du farten etterhvert (du vil nok komme opp og tåle å jogge over litt lengre tid på typ 10 ganske fort når du begynner slik som dette). Lenke til kommentar
tHz Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Kan også være verdt å kjøpe seg en pulsklokke. Jeg har en M400 hvor man på nett kan legge opp et treningsprogramm (den spør endel spørsmål og lager et program). Den baserer seg på puls og ikke hastighet. Du skal med andre ord holde pulsen innenfor gitte nivå, så du går og jogger litt om hverandre i starten. Det gjør at man ikke blir så fort sliten og føler at man faktisk får trent litt. Også er det artig med litt informasjon i etterkant samt oversikt over fremgang. Funker for meg, men folk er forskjellig Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Hvor ofte har man behov for å løpe? Det finnes andre måter å få kondis på, som å gå turer God trening å gå i bakker Lenke til kommentar
Spacehear Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Husk at 11km/t er ganske kjapt. Om du løper i 11km/t i snitt på Cooper-testen så klarer du nesten 2500 meter. For en på din alder er det "normal form" Det er riktignok i 12 minutter, så du er et stykke unna det. Som flere har vært inne på. Start med rask gange og kanskje små intervaller med jogging (8-9km/t) Jeg har vært i dårlig form selv, og det tok TID å komme seg opp på et nivå hvor jeg jogger 3km på 15 min - som er "bra/normalt +" Og med tid mener jeg typ ett år. (Jeg er riktignok 35 år gammel, så min skrott tar nok litt lenger tid å få fart på enn din) Ta tiden til hjelp, ikke overdriv, og prøv å få til gode rutiner. 3-4 treningsøkter i uka. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) Har nettopp begynt igjen selv nå. For 6 år siden kunne jeg jogge 1 time i strekk på det meste. Da var jeg i god form til å være meg. Nå veier jeg 108 kg, og klarer ikke å jogge mer enn 1 minutt av gangen. Går 80% av turen. Men begynner pent. Merker alleréde bedre pust og form. Investérte i et par skikkelige joggesko, som passer bra. Spurte en proff forhandler om hjelp, og han visste hva han snakka om. Dét har veldig mye å si. Endret 7. mai 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Det eneste han er proff på er å selge joggesko. Sko som ene og alene er grunne til at man får problemer med knær og rygg av løping. Skal du løpe kjøp løpesko med flat såle og lite demping. Foten din er gjennom milioner av år utviklet til å være svært god på løping, og trenger ingen 30 år gammel oppfinnelse for å gjøre det. Joggeskoen lar/tvinger deg til å lande på hælen. Men foren din er utviklet med en super støtdemper, nemlig legmusklen. Men den funker bare om du lander på forfoten:) 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Hei. Jeg er en gutt i starten av 20-årene. Da jeg var liten hadde jeg astma og omtrent hele livet mitt har bestått av å sitte inne foran skjermen og dermed få veldig lite fysisk aktivitet. Følgende av dette er at jeg aldri i hele mitt liv har hatt noe bra kondis, eller kondis i det hele tatt. Dette sliter jeg med enda. Kondisjon er noe som tar flere tiår å formes, og formes i barndommen. Har du ikke bygget opp en grunnleggende kondisjon fra barndommen av vil det ta svært lang tid. Selv spilte jeg fotball som ung. Jeg begynte å røyke sigaretter når jeg var rundt 15 år gammel. Når jeg kom i militæret skulle vi ha en løpetest. Der regelrett knuste jeg den store gruppen av "normale", selv om jeg hadde røykt i flere år og overhode ikke hadde trent. Det tillegger jeg grunnkondisjonen jeg hadde opparbeidet meg i barndommen. Har du astma i tillegg må du nok være litt forsiktig og spørre en lege etter råd. Men, det vil nok ta svært lang tid å opparbeide seg en god eller grei kondisjon. Og det må du gjøre gradvis. Siden du er voksen er det mye vanskeligere enn når du var barn. Jeg har akkurat begynt litt og litt å trene på treningsstudio og begynner alltid på tredemølle. Jeg begynner med å gå i noen minutter for å varme litt opp også prøver jeg meg på jogging. Men jeg etter bokstavelig talt 2 minutter med jogging så dunker det i brystet, jeg blir veldig andpusten og jeg klarer egentlig ikke mer, så jeg må stoppe der. Kort sagt så klarer jeg å jogge i 2 minutter. Om jeg virkelig presser meg klarer jeg kanskje 3. Jeg synes dette er både flaut og litt urovekkende dårlig og lurer på om dere andre med "dårlig kondis" faktisk er SÅ dårlige? Det er nok normalt tatt i betraktning din historikk. Det er ingenting å være flau over. Vær heller stolt over at du forsøker å endre vaner og få bedre kondis. Det vil kreve hardt arbeid over lang tid. Kroppen er heller ikke så slitesterk i din alder som når du var barn, men det vil nok gå greit. Jeg vil anbefale variert kondisjonstrening. Ikke bare løping, men sykling. Sykling er en helt annen type kondisjonstrening, men trener også kondisjonen din. Når jeg begynte med løping etter å ha sluttet å røyke, var sykling til stor hjelp. Når jeg trente til et halvmaraton gikk ting langt bedre i løpetreningen når jeg også syklet. Jeg vil anbefale at du både sykler, går, løper og trener på romaskin. Alle fordrer en forskjell type kondisjon, som alle vil styrke grunnkondisjonen din. Som sagt, begynn gradvis, begynn med det letteste. Gåing er jo helt klart enklest, sykling er ganske lett. Løping må du øke gradvis. Noen liker å løpe sakte og langt, mens andre liker best å pøse på i korte strekninger. Begge delene vil bidra til en bedre kondisjon. Romaskin er hardt, men er en god kondisjonstrening. Jeg vil påstå at det vil være greit å legge til rotrening til kondisjonstreningen din når du både klarer moderat langdistanseløping og moderat intervall løping. Så kan du gravis bygge opp kondisjonen med disse fire grunnpillarene. Disse er langtfra alle måter du kan trene kondisjon på. Det finnes haugevis av andre. Selv liker jeg godt svømming, men da bør du helst ha frei kondisjon slik at du kan føle seg trygg i vannet og ha kontroll på kondisjonen din. Det finnes mange andre måter også, fantasien setter grenser. Kondisjonstreninger forekommer i altslags former. Alle trenger kondisjonen på forskjellige måter. F.eks så er løping en stor belastning for lungene, mens sykling er mer moderat for lungene, men alikevel trener kondisjonen. Kondisjon består av flere ting. Kretsløp, hjertet, lunger osv. Alle disse belastes på forskjellige måter i de forskjellige formene for konisjonstrening. Men alle komplimenterer hverandre. Har vært perioder tidligere hvor jeg kom meg på trening 2-3 ganger i uken og fikk gått en halvtimes tid på møllen samt jogget 1-2 intervaller på 2 min hver, men jeg merket egentlig ingen forbedring. Skal det ta så lang tid? Og er det vanlig å ha så utrolig dårlig kondis, eller er det kanskje noe fysisk galt med kroppen min? Jeg hører om folk som tar seg en joggetur om morgenen på 1 mil osv., og jeg har aldri i mitt liv opplevd å engang kunne varme opp i gymtimene med klassen siden jeg holder ut i 1-2 minutter.. Jeg kan ikke si med sikkerhet, men jeg vil tro det vil være fordelaktig for din del å løpe ute. Det er ofte tyngre og mer belastende å løpe inne. Folk som tar seg en joggetur på 1 mil på morgenen er i god form og har trent løping en god stund. Du trenger ikke måle deg opp mot de. Du må ta ting i ditt eget tempo og ta hensyn til din egen situasjon og din egen kropp og trene denne opp på den måten som er best for deg, med de målene du har for øye. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå