Axefjord Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 (endret) Hmm, har du tv-en på dynamisk? Greit at Qleden potensielt har litt mer nits enn Oled, men på vanlig shitty tv sending skulle man uansett ikke se forskjell i lysstyrke "Argumentene" du kommer med høres ut som noe butikk folk har fortalt deg stemmer det? Blir straks en C7 Oled på meg. Veldig spent på hvordan det blir:P Hvorfor skulle det ha noe å si om man ser shitty tv-sendinger eller 4k-filmer? Qled/LCD vil uansett ha mer lysstyrke. Selv har jeg OLED laptopskjerm, og den er fantastisk! Men i et rom med mye lys, så vil problemene med LCD maskeres bort siden øyet da ikke vil kunne registrere de mørkeste detaljene på skjermen/baklyslekasjer, og den ekstra lysstyrken på LCD gir en større opplevd kontrast. I et mørkt rom vil øyet kunne registrere mørkere detaljer, nettopp der OLED briljerer. Det sagt, så ser jeg for det meste på TV på kveldene, så jeg ser for meg OLED på min neste tv. Endret 13. mai 2017 av Axefjord Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 13. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2017 Hmm, har du tv-en på dynamisk? Greit at Qleden potensielt har litt mer nits enn Oled, men på vanlig shitty tv sending skulle man uansett ikke se forskjell i lysstyrke "Argumentene" du kommer med høres ut som noe butikk folk har fortalt deg stemmer det? Blir straks en C7 Oled på meg. Veldig spent på hvordan det blir:P Har Tven på film mode og har stilt den inn slik jeg liker det Jeg har en god bluerayspiller og ser netflix på 4k appen for å stille inn. Nei, hadde jeg hørt på butikk så hadde jeg hatt Oled, ikke Qled Var nære ved å levere den tilbake og kjøpe en annen etter råd her. Men, jeg liker tven, det beste argumentet jeg har lest her mot qled er bare prisen- For meg er ikke det nødvendigvis det viktigste. Irriterer meg litt at jeg har brukt mye tid og delvis penger på kjøring for å teste 3 ulike tver. Men men, jeg er fornøyd! . 1 Lenke til kommentar
barezell Skrevet 13. mai 2017 Del Skrevet 13. mai 2017 snip Hvorfor skulle det ha noe å si om man ser shitty tv-sendinger eller 4k-filmer? Qled/LCD vil uansett ha mer lysstyrke. Selv har jeg OLED laptopskjerm, og den er fantastisk! Men i et rom med mye lys, så vil problemene med LCD maskeres bort siden øyet da ikke vil kunne registrere de mørkeste detaljene på skjermen/baklyslekasjer, og den ekstra lysstyrken på LCD gir en større opplevd kontrast. I et mørkt rom vil øyet kunne registrere mørkere detaljer, nettopp der OLED briljerer. Det sagt, så ser jeg for det meste på TV på kveldene, så jeg ser for meg OLED på min neste tv. Nå er ikke jeg dødsrå på dette, så rett meg gjerne Er det ikke typ bare i HDR at man kommer opp i den voldsomme lysstyrken? Det er jo ikke som at tven pøser ut 1500 nits konstant over hele panelet? 2017 Oled har jo rundt 1000 nits og det er jo samme som de beste led skjermene hadde i 2016. Så jeg har vanskeligheter med å skjønne hvordan det skal være en voldsom forskjell på disse tvene i dagslys? Og man vil jo ved et kalibrert bilde evt Movie mode nesten alltid ha tonet ned lysstyrke og kontrast noe for å få et mer naturlig bilde? Derimot på min 8 serie Samsung(2015) så er det desverre ganske tydelig å se clouding i mørke scener selv på dagen i et belyst rom. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) [uTDATERT] Jeg tenkte sjekke litt, siden jeg faktisk satt med en lcd pc-skjerm og en oled pc-skjerm foran meg. LCD'en er på en Asus G751 ca 2014-2015 modell(tror jeg, den har gtx970) med IPS, og er regnet som temmelig bra når det kommer til lcd'er. OLED er fra en yoga x1 kjøpt nettopp, modell fra 2016 tror jeg. Jeg kan med en gang si at LCD'en er betydelig lysere enn OLED. Skjermene er på max lysstyrke, begge pc'ene har ikke strømsparing aktivert. Vedlagt er to bilder fra forskjellige steder på en oled demo-video fra youtube. OLED til venstre, LCD til høyre. Tv i bakgrunnen, vennligst ignorer den. Rommet var mørkt. På det lyse bildet med sol i bakgrunnen er LCD'en betydelig bedre enn OLED. Bildet er lysere, sollyset er skarpere og kontrasten i bildet er flott. På OLED'en merkes tapet i lysstyrke godt. Men den hadde kanskje kommet litt bedre ut, hadde ikke LCD'en stått ved siden av og blendet meg? Uansett, LCD'en vinner her. På det mørke bildet av Paris nattestid briljerer OLED. Kontrasten er milevis bedre, de mørke detaljene kommer godt fram. På LCD'en er bildet utvasket i alle mørke partier, og det ser mer ut overskyet ut enn mørkt. OLED vinner her. Igjen så er det ikke noe enkelt svar. Inntil OLED har sammenlignbar lysstyrke som LCD, vil LCD har en fordel i noen situasjoner. Nå har jeg ikke utstyr fra 2017, så om dette faktisk har skjedd i praksis må noen andre svare på. [/uTDATERT] Endret 14. mai 2017 av Axefjord Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Vi prøver igjen. Jeg syntes det var litt lite lysstyrke på OLED, og jeg fant etterhvert ut at den har "adaptive brightness"... Dette er litt kjedelig, men jeg ser lite forskjell mellom skjermene i første scene. Joda, det er noen forskjeller på stein-dekket på bakken, men ikke noe jeg ville tenkt over. Overraskelse nr 2, jeg ser ikke store forskjellen på scene 2 heller. Kontrasten er bedre på OLED, men selv ved å sammenligne skjerm-mot-skjerm, var det overraskende lite forskjell. Jeg vil tro at dårlig kildematrial kan gjøre at OLED ikke er like god med høyere lysstyrke? Jeg må over på mer spesielle OLED-demoer for å virkelig se forskjell. Der mesteparten av skjermen er helt svart, gjerne med noen fargerike objekter. Da skinner fargene og kontrasten på OLED. Men på vanlige fotografi, youtube-videoer ol, så er jeg egentlig temmelig skuffet... Man ser en liten forskjell, som en liten kontrastforbedring i photoshop, men jeg hadde trodd forskjellen skulle være mer synlig. Endret 14. mai 2017 av Axefjord Lenke til kommentar
samco Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Oleds contrast slår qled sine lcd paneler. Lill marketing stunt fra Samsung som ga seg etter 1 Oled tv. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Nå vet jeg svært lite om hva slags specs disse pc skjermene har, men ser for meg at sammenligningen taler veldig lite i forhold til forskjellen på Samsung Qled og LG Oled i 65" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå