Gå til innhold

Opptjente feriepenger og feriedager

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobbet fra Mai 2016 til Feb 2017 hos min tidligere arbeidsgiver. Når jeg hadde min siste arbeidsdag i starten av Februar hadde jeg tjent opp 22.300 kr i feriepenger ifjor og 25 ferie dager.

Det jeg lurer på er om jeg har krav på å få utbetalt de 25 ferie dagene jeg ikke brukte ifjor fra tidligere arbeidsgiver i år? Altså sammen med mine feriepenger på 22.300 kr.

Tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke betalte feriedager, så det lar seg sikkert løse :p

I staten trekker man 5 uker ferie fra lønna i Juni, da får man tilbakebetalt det som ble trekt om man ikke tar ferie før man slutter.

I det private får man vel gjerne feriepenger i stedet for lønn når man har ferie, evt. lønn og feriepenger utbetalt en måned og blir trekt det man tar ut.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan alt dette fungerer. Men jeg tok ikke ferie fordi det ikke var nødvendig for min del, jeg jobbet ut året og sluttet i år 2017 Feb. Da har jeg krav på ferie i 2017, men ettersom jeg sluttet i Feb fikk jeg ikke brukt de opptjente ferie dagene mine og derfor lurer jeg på om jeg kan få de utbetalt utenom de ferie pengene jeg tjente opp i 2016.

Lenke til kommentar

her var det mye på en gang, og mye vi ikke vet, men sånn generelt :

med mindre du har blitt trekt i lønn så har du ikke noe og få utbetalt for feriedagene dine , her er det mange måter ferie og trekk uføres , noen utbetaler feriepenger og trekekr 25 dager lønn i samme måned , noen trekker litt hver måned osv . med mindre du har blitt trekt på noen måte i fjord har du ikke krav på noe utbetalt. 

for det andre så er det ikke lov og ikke ta ut ferie arbidsgiver er pliktig til og gi deg ferie og du må ta ut ferie , så det at du har 25 dager igjen fra i fjord er ikke lovlig 

§ 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.

når du slutter eller blir oppsagt kan du få utbetalt innestående feriepenger, så det du har tjent opp i ÅR kan du få utbetalt, så når du får feriepengene fra i FJORD kan du spørre om og få årets feriepenger utbetalt samtidig 

Lenke til kommentar

Hmm..

Tusen takk for gode svart. Fortsatt en del ting som er uklart for meg, tror jeg nesten bare må forhøre meg med arbeidsgiver. De er jo så dårlig på å gi ordentlig informasjon og svare. Håper det går greit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...