Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

problemer med regning (sats elixia)

Sangesland

Anbefalte innlegg

vil bare nevne innledningsvis at jeg er 31år.

betalte ei regning til elixia nå i helga (elsker å få 2 dagers betalingsfrist på giroene fra dem).
nå i dag - tirsdag kveld(i dag) - sendte elixia sms til min mor at hun måtte betale regninga. kontonr, kid, sum osv. min mor har ikke noe som helst kundeforhold der, så ho er mildt sagt sint akkurat nå.

kan også nevnte at forrige regning som kom fikk jeg inkassovarsel på 4 uker etter den var betalt.
har bestridet kravet og sendt bevis på at regninga var betalt i god tid. ringte i dag inkasso selskapet og ba om status på klagen, hvor jeg fikk til svar at elixia fortsatt ikke har svart på mailen som inkassoselskapet sendte dem for 10 dager sider og de skulle sende elixia purring om de ikke fikk svar innen 2 dager.

så alt i alt gidder dem ikke løse et inkassokrav dem har sendt meg, som var betalt 4 uker før jeg fikk inkassoen. men de gidder bruke tid på å søke opp min mor sitt nr og sende henne betalingskrav via sms (på en regning som allrede er betalt)

så til selve spørsmålet; er det i det hele tatt lovlig å sende smsgiro til min mor, ei som aldri har hatt noe som helst kundeforhold til sats elixia? og hvor kan de egentlig få tak i min mor sitt tlfnr etc (tenker ikke 1881)

på forhånd takk

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 14 dagers betalingsfrist  

"Kreditor kan ikke kreve deg for purregebyr før det er gått minimum 14 dager fra betalingsfristen gikk ut"

Så egentlig er det mer enn 14 dagers betalingsfrist

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

De kan da umulig ha gjort det. Høres mildt sagt spesielt ut. Du har vel oppgitt din mors telefonnr når du meldte deg inn da? De sender dette på telefonnummeret de har registrert på avtalen. Noe annet måtte da vært skandale.

Du kan jo bare ringe dem å spørre...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Har aldri nevnt min mor på noe som helst måte. Derfor det hele er ganske sjokkerende.

Er dere helt sikre på at det faktisk er ulovelig med mindre enn 14 dager? Jeg trodde det var normen, men ikke lovpålagt.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

sendte elixia sms til min mor at hun måtte betale regninga. kontonr, kid, sum osv.

Det er en måte å koble regning til kunde da hver kunde har unik KID, noen ganger hver regning også. Et økonomisystem registrerer stort sett dette automagisk så det ikke blir noe tull, det er ikke en person som sitter og sjekker regningene til ørtenogførti folk stort sett. Litt merkelig med purring i dagens KID dager.

Edit; https://no.wikipedia.org/wiki/KID-nummer

Hvemsomhelst kan betale en regning for deg uten at de står ansvarlige for deg. De har ikke lov å gå på noen andre enn kunden bortsett fra i noen få spesielle situasjoner, men det her er ikke en spesiell situasjon.

Etter hva jeg fant veldig kjapt så er det ikke noen lovfestet 14-dagers, men det skal være "rimelig frist" som for meg er minst et par fem dager.

Grunnen til at det kan være mindre er ofte postgang eller slapp innlevering av brev fra Elixia. Var betalingsfristen 2 dager etter datoen på regningen? Det gir isåfall ingen mening.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...