Gå til innhold

Er man en verdiskaper om man jobber for Skatteetaten?

18 stemmer

1. 1. Driver Skatteetaten med verdiskapning

• Ja
      10
    • Nei
      8

Anbefalte innlegg

Det ble litt amper stemning på festen i helga da det ble snakk om jobb. Alle snakket om hvor mye de elsket langhelg og hvor mye de gruet seg til å komme tilbake på jobb. "Men men, man må jo bidra litt til verdiskapningen" sa en av damene. Så ble det snakk om hvor folk jobbet, og det viste seg at hun jobbet for Skatteetaten. "Jeg syntes du sa at du drev med verdiskapning?" sa en til henne da. Og så ble de skikkelig uvenner, for han mente at det bare er verdiskapning i privat sektor. Hun ble skikkelig furten og mente at jobben Skatte. Hvem har egentlig rett her? 

Anonymous poster hash: 7f696...2ab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det kommer ann på hva du legger i ordet "verdiskapning", samt for hvem.

Den tradisjonelle økonomiske oppfatningen av verdiskapning, er når noen produserer ett gode (en vare eller en tjeneste) som noen andre verdsetter høyere enn kostnaden med produksjonen. Verdiskapningen er da forskjellen mellom verdien for den som mottar goden, og produksjonskostnaden.

På godt økonom-vis fremstilles dette gjerne slik:

Samfundsoverskuddet.png

Verdiskapningen er da de disse danskene her kaller samfundsoverskuddet.

Min oppfattning er at Skatteetaten driver med verdiskapning på samme settet som NOKAS-ranerne. De skaper verdier for seg selv og sine kompisser, ved drive med vepnet ran.

Tråden burde dog flyttes til politikk seksjonen, ellers blir jeg vel utestengt.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, det kommer ann på hva du legger i ordet "verdiskapning", samt for hvem.

Min oppfattning er at Skatteetaten driver med verdiskapning på samme settet som NOKAS-ranerne. De skaper verdier for seg selv og sine kompisser, ved drive med vepnet ran.

Tråden burde dog flyttes til politikk seksjonen, ellers blir jeg vel utestengt.

Begrunnelsen var at de driver med omfordeling av verdier, ikke verdiskapning. Hun var enig i at de driver med omfordeling, men insisterte samtidig på at omfordeling er verdiskapning. Så de ble ikke enige. De klemte hverandre til slutt da, og ble enige om å være uenige. 

Jeg synes dette handler om økonomi. Men hvorfor skal du bli utestengt for at jeg eventuelt postet i feil kategori?

Lenke til kommentar

Hvis man viderefører argumentet om at omfordeling ikke er verdiskapning kan man også si at prosjektledere, administratorer, controllere, økonomer og aksjemeglere - bare for å nevne noen - ikke driver med verdiskapning. Saken er imidlertid at ikke bare betaler de skatt, men de bidrar også på annet vis til at ting kan gjennomføres. Uten planlegging, administrasjon, ressursfordeling og strategioppfølging er det lite som blir bygget, så det gjelder å ikke henge seg opp i en altfor trang definisjon av ordet "verdiskapning".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Begrunnelsen var at de driver med omfordeling av verdier, ikke verdiskapning.

NOKAS ranerne drev også med "omfordeling av verdier"

Hun var enig i at de driver med omfordeling, men insisterte samtidig på at omfordeling er verdiskapning.

Hun aner med andre ord ikke hva verdiskapning er, som så mange i det offentlige

Jeg synes dette handler om økonomi. Men hvorfor skal du bli utestengt for at jeg eventuelt postet i feil kategori?

Mine innlegg anses iblandt på som litt "kontroversielle", for å si det på den måten.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ble litt amper stemning på festen i helga da det ble snakk om jobb. Alle snakket om hvor mye de elsket langhelg og hvor mye de gruet seg til å komme tilbake på jobb. "Men men, man må jo bidra litt til verdiskapningen" sa en av damene. Så ble det snakk om hvor folk jobbet, og det viste seg at hun jobbet for Skatteetaten. "Jeg syntes du sa at du drev med verdiskapning?" sa en til henne da. Og så ble de skikkelig uvenner, for han mente at det bare er verdiskapning i privat sektor. Hun ble skikkelig furten og mente at jobben Skatte. Hvem har egentlig rett her? 

Han fra privat sektor hadde rett. Norge har verdens største og mest utagerende byråkrati.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man viderefører argumentet om at omfordeling ikke er verdiskapning kan man også si at prosjektledere, administratorer, controllere, økonomer og aksjemeglere - bare for å nevne noen - ikke driver med verdiskapning. Saken er imidlertid at ikke bare betaler de skatt, men de bidrar også på annet vis til at ting kan gjennomføres. Uten planlegging, administrasjon, ressursfordeling og strategioppfølging er det lite som blir bygget, så det gjelder å ikke henge seg opp i en altfor trang definisjon av ordet "verdiskapning".

LOL; trygdede betaler også skatt Så utifra den definisjonen er også de med på "verdiskapning".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man viderefører argumentet om at omfordeling ikke er verdiskapning kan man også si at prosjektledere, administratorer, controllere, økonomer og aksjemeglere - bare for å nevne noen - ikke driver med verdiskapning.

Der er en vesensforskjell i at disse, der de hvis midler blir omfordelt faktisk ønsker deres tjenester og er villige til å betale for disse, og de som opplever å få sine midler "omfordelt av NOKAS-ranere eller Futen.

Saken er imidlertid at ikke bare betaler de skatt, men de bidrar også på annet vis til at ting kan gjennomføres. Uten planlegging, administrasjon, ressursfordeling og strategioppfølging er det lite som blir bygget, så det gjelder å ikke henge seg opp i en altfor trang definisjon av ordet "verdiskapning".

La oss heller kalle det NOKAS-ranerne og Futen driver med for verdi-destruksjon, så blir vi nok enige.

Klart i disse dager der eufemisme og politisk korrekthet råder er det vel ingen som kan kalle en spade for en spade lenger

War+is+peace.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

LOL; trygdede betaler også skatt Så utifra den definisjonen er også de med på "verdiskapning".

Jadda, heng deg opp i den minste lille bisetningen av argumentet og ignorer resten, go right ahead.

Lenke til kommentar

Hvis man viderefører argumentet om at omfordeling ikke er verdiskapning kan man også si at prosjektledere, administratorer, controllere, økonomer og aksjemeglere - bare for å nevne noen - ikke driver med verdiskapning. 

Nei, for her er selve omfordelingen en verdi i seg selv. De flytter på varer og tjenester slik at de havner der hvor effektiviteten blir størst. 

Lenke til kommentar

La oss dog se stort på dette, tross alt det er jo noen som får mottat tyvegodset, kanskje det summa summarum er verdiskapning som NOKAS-gutta, eller Futen driver med.

For å klare å få tak i en tusenlapp som noen ikke vil gi fra seg frivillig så må man nødvendigvis bruke litt krefter, ressurser etc for å få tatt de pengene fra vedkommende.

Per idag så koster det staten omtrent 15 kr for hver 1000 som de klarer rappe fra sine ofre.

Det skal vel også bemerkes at ofrene også bruker endel penger på å prøve å forhindre å bli frastjålet sine penger (bokholdere, advokater, etc ... samt endel personlig tid for de som fyller ut selvangivelser og slikt). La oss si at denne kostanden er omtrent like stor som statens utgifter, i mangel av noe bedre tall.

Da har man følgende regnestykke:

Verdiskapning for Ola Nordmann som blir ranet: -1015 (Ja, overraskende nok er det ikke ett gode å bli ranet, men ett onde)

Operasjonskostnader for B-gjengen: -15

Utbetaling til oppdragsgiver (Ola Nordmann): 985

La oss for enkelthets skyld anta at hele potten blir utbetalt i cash til samme personen, Ola Nordmann, som ble frastjålet pengene til å begynne med

Sluttregnskapet blir da 985-1015= -30 i verdiskapning av operasjonen.

PS. Som noen har påpekt kan det være at det er fattige Kari Nordkvinne som får pengene.

Verdiskapningen i samfunnet kan da beregnes som sådann:

Ola Nordmann: -1015

Kari Nordkvinne: + 985

Verdiskapning: -30 (Dvs akkurat samme som før)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Staten forvalter midler på den måten at det skaper et fundament, hvor det private kan vokse og gro. Hvis det -bare- hadde vært blå folk i verden, så hadde det vært som i den ville vesten. Svøm eller synk, lev eller dø! Ingen mellomting, ingen velferd, ingen støtte til de svake. Men begge er avhengige av hverandre.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Staten forvalter midler på den måten at det skaper et fundament, hvor det private kan vokse og gro.

Staten forvalter midler på den måten at det skaper et fundament, hvor det offentlige kan vokse og gro.

Men begge er avhengige av hverandre.

Det private er like avhengige av det offentlige som en hund er avhengig av sine lopper.

politics-poly-ticks.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

[..] hun jobbet for Skatteetaten [..] han mente at det bare er verdiskapning i privat sektor [..]

Siden vedkommende har en jobb der og dermed får lønn må dette bety at Skatteetaten har bruk for henne og at hun utgjør en nytte. Hun tar derfor del i økonomien og sørger for at BNP øker, dermed er det verdiskapning.

Her vil sikkert <en eller annen tulling, f.eks. Skatteflyktning> protestere høylytt og vri og vende på alt som er, men det får så være. Gjesp.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrunnelsen var at de driver med omfordeling av verdier, ikke verdiskapning. Hun var enig i at de driver med omfordeling, men insisterte samtidig på at omfordeling er verdiskapning. Så de ble ikke enige. De klemte hverandre til slutt da, og ble enige om å være uenige. 

Skatteetaten driver ikke med verdiskapning.

https://snl.no/verdiskaping

https://no.wikipedia.org/wiki/Verdiskaping

De utfører en oppgave for å sikre at vårt system rusler og går. At de er et grunnlag for annen verdiskapning i form av at de får inn penger der noe av det går til ting som ender opp med å skape verdier gjør dem ikke til verdiskapere. Begrepet er hvertfall i mine øyne ikke så bredt.

Men de har en viktig funksjon i vårt samfunn og det er jo en verdt en del :)

Lenke til kommentar

Staten forvalter midler på den måten at det skaper et fundament, hvor det private kan vokse og gro.

Staten forvalter midler på den måten at det skaper et fundament, hvor det offentlige kan vokse og gro.

Men begge er avhengige av hverandre.

Det private er like avhengige av det offentlige som en hund er avhengig av sine lopper.

Bare hoppe bukk over halve innlegget mitt .. Skal vi bare forkaste domstoler, etikk og regelverk? Ønsker vi oss tilbake til steinalderen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...