Gå til innhold

RYKTE: Dette er trolig Microsofts nye bærbare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Twitter-brukeren hevder også å vite at denne modellen kommer med Windows 10 S,

altså en versjon som kun kjører apper fra Windows Store."

Større "turn off" har eg ikkje hatt på lenge.

win 10S kan oppgraderes til Pro versjon direkte fra windows store for kun 50$. Kanskje det hjelper litt på humøret?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som jeg synes MS dreit seg ut på - designmessig altså - er at opprinnelig skulle det liksom være cover for Surface med tastatur. Like tynn, fortsatt bare cover, men allikevel med tastatur. Det var en tøff ide! Men antageligvis har MS hatt for store ambisjoner siden nå er det en slags dock/andre halvdel av laptop, belgt med noe mikrofiber duk. Jeg spør bare "WHY???"

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke ta den samme veldig lange UWP vs Win32 diskusjonen her, men jeg påstår fremdeles enkelte her undervurderer potensialet i UWP applikasjonsplattformen, og det kommer til å bli enda mer fokus på UWP fremover samtidig som plattformen utvikles.

I Norge kan man kanskje klø seg i hodet av Win10S, men vi har relativt god råd og andelen Windowsmaskiner er veldig høy, også i skole. Ser man eksempelvis på USA så er det ikke slik, det er prispresset mye høyere, og Chromebooks er veldig mye mer populære. Med denne versjonen av W10 kan MS konkurrere på pris så vell som funksjonalitet.

Vi skal heller ikke glemme at MS sin Surface linje først og fremst er en konseptlinje. De viser hva som kan gjøres, men ønsker ikke å skvise ut markedet, og har heller ikke kapasitet til å forsyne markedet slik som Lenovo, HP, Dell og andre gjør. De legger derfor listen og lar de andre så komme etter og utfylle behovet i markedet, slik vi nå ser er i ferd me å skje i tabletsegmentet.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra med potensiale, men om ikke de leverer snart går verden fra dem.

Historien er full av strålende plattformer med stort potensiale som floppet totalt.

Jeg lever av å planlegge og lage softwareprodukter, og native Windows nevnes kun som en vits. Det er bare web, Android og iOs som gjelder i nesten alle sammenhenger. "Ingen" vurderer UWP av den enkle grunn at det meste som hadde vært aktuelt å lage der funker like fint på web. De som faktisk lager native Windows kan ikke leve i sandbox. Hadde de kunnet det hadde de gått til web.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke ta den samme veldig lange UWP vs Win32 diskusjonen her, men jeg påstår fremdeles enkelte her undervurderer potensialet i UWP applikasjonsplattformen, og det kommer til å bli enda mer fokus på UWP fremover samtidig som plattformen utvikles.

On August 15, 2012, Windows 8 was made available to download for MSDN and TechNet subscribers.[

Det er grenser for hvor lenge noen kan regnes for å være et talent før man bare må innse at man ikke når opp. Enten det er fotballspillere eller lukkede øko[nomi]system som forsøker erstatte et mer populært, mer åpent og bedre ett.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne så slettes ikke så dum ut, men hva i allverden er greia med tøybelegget rundt tastaturet?  :huh:

Men det er noe jeg stusser på. mini-Displayport og 1x USB3.0 og det er det? Den mini-Displayportporten skulle vært byttet med en USB-C... Og basismodellen leveres med 4GiB RAM? Altså, hva er vitsen? I realiteten så starter jo denne fra 1299-dollar da det vel ikke er noen ved sine fulle fem som bruker 999-dollar for en maskin med 4GiB RAM?

Også er jo det store spørsmålet, hvor vanskelig er det å legge inn Windows 10 Pro? Regner med at det skal gå ganske så smertefritt? Blir nok å prøvekjøre en sånn når den blir tilgjengelig her på berget (tar vel fort 6mnd++).

Lenke til kommentar

Det er vel og bra med potensiale, men om ikke de leverer snart går verden fra dem.

Historien er full av strålende plattformer med stort potensiale som floppet totalt.

Jeg lever av å planlegge og lage softwareprodukter, og native Windows nevnes kun som en vits. Det er bare web, Android og iOs som gjelder i nesten alle sammenhenger. "Ingen" vurderer UWP av den enkle grunn at det meste som hadde vært aktuelt å lage der funker like fint på web. De som faktisk lager native Windows kan ikke leve i sandbox. Hadde de kunnet det hadde de gått til web.

Dette henger egentlig ikke på greip. At mye hadde fungert på web er ikke unikt for UWP. Ser man på apper for iOS og spesielt iPad eller androide nettbrett er det ikke noe som tilsier at det er mindre naturlig å bruke en app på en Windows 10 tablet PC. Det er heller ikke slik at en webapplikasjon er mye mer naturlig på Windows tablet enn på andre nettbrett.

Videre er det helt feil at de som lager apper for Windows ikke kan gjøre dette på UWP plattformen. Adobe satser eksempelvis ganske hardt på UWP for tiden, og har på sin blogg uttrykt at de ser en fremtid med UWP. Det er også flere større spilltitler som er sluppet som UWP applikasjoner.

Jeg ser på ingen måte at det ikke vil være aktuelt å utvikle UWP applikasjoner for PC, og spesielt tablet, to i en og touchmaskiner.

Lenke til kommentar

Poenget er at native er fordømt dyrt, og da putter man penge der det monner. Det vil si Android og iOs. Tror du meg ikke? Se på app-butikkene. Man prioriterer det som gagner flest brukere, og det er så godt som aldri UWP. På de seks-sju årene siden jeg ble kjent med plattformen tror jeg ikke jeg har hørt det bli seriøst foreslått å lage en UWP-app mer enn én gang, og det var fordi MS ville betale hele utviklingen. Vi sa nei allikevel.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Poenget er at native er fordømt dyrt, og da putter man penge der det monner. Det vil si Android og iOs. Tror du meg ikke? Se på app-butikkene. Man prioriterer det som gagner flest brukere, og det er så godt som aldri UWP. På de seks-sju årene siden jeg ble kjent med plattformen tror jeg ikke jeg har hørt det bli seriøst foreslått å lage en UWP-app mer enn én gang, og det var fordi MS ville betale hele utviklingen. Vi sa nei allikevel.

"Universal Windows Platform (UWP), is a platform-homogeneous application architecture created by Microsoft and first introduced in Windows 10."

"The first version of the operating system entered a public beta testing process in October, leading up to its consumer release on July 29, 2015"

29 Juli er 20 mnd

7 år er 84 mnd

til sammenligning kom Windows 8 for 4 år siden. (48mnd)

Så når Windows 7 ble lansert for 7 år siden (84 mnd), så drev du på med UWP som ikke ble lansert før 64 mnd senere.

Vet ikke helt om jeg tror du vet hva UWP er siden du bommer såpass på datoer, eller kanskje du har en annen måte å regne tid på?

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar

UWP heter det nå. Da het det Windows Runtime. Det har hele tiden vært MS sin "unified" plattform for tablet, telefon og pc. Noen av oss husker til og med da det var Silverlight som var Det Nye Store på Windows. 

UWP er en god idé det, men det er ingen utviklingssjefer eller produktsjefer som har tid til å støtte plattformeiernes gode idéer, vi må levere der kundene er. Og det er åpenbart at de fleste (som meg) ikke ser hva UWP tilbyr man ikke får like bra på enten Win32 (for native) eller web (for tynne løsninger). 

Unntaket er kanskje spill, men der har man jo Steam som løser samme problem på en bedre måte.

Jeg tviler ikke på at det er veldig bra for MS om folk begynner å lage UWP-software, det ville vært fantastisk for strategien deres. Problemet er at de ikke gir oss som sitter og prioriterer noen spesielt gode grunner til å gjøre det. Det er rett og slett veldig lite av ressursene som i dag går til desktopklienter, nesten all fokus er på mobile apper, backend og websider. Så da sitter man igjen med et veldig lite utvalg av det som lages der man kan regne hjem å satse på UWP, nemlig "klienter som ikke lar seg løse på web, der en veldig stor andel av kundene er på ny windows-plattform og der win32 ikke gir muligheter man trenger". 

Det handler ikke (iallfall veldig sjelden) om preferanser eller motvilje, bare om beinhard prioritering. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...