Woods Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Kjøpte meg portabel ac i dag, skal takle rom opptil 45 kvm. Har stått på en time her nå, bråker fælt, men verdt det. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) TMB: Ok - takk. Tenker det er en bra investéring ja, hvis man kjøper en ordentlig en.Andrull: Hehe - Jeg har ledd godt av all denne spekuléringen, fikk latteranfall i går ^^ Sette kjøleskapet -ute- og pumpe kaldlufta -inn- ^^ Det var kreativt! Hadde jeg bodd på et litt avsides sted så hadde jeg prøvd - men er litt for trangt her. Naboer rundt hele, som skal stikke nesa i alt man gjør.Jeg lurte også på om forsikringen ville dekket skadene hvis huset hadde brent ned av en sånn brann - at kjøleskapet ble brukt som aircondition og tok fyr pga dét ^^, Men så igjen, så hadde det faktisk passet bra å bli kvitt all dritten jeg har liggende og fått en halv million i forsikring. Tror huseier hadde satt pris på det også, denne gamle rønna her ^^ Frank Drebin: Det er litt sol, og det kunne kanskje hjulpet litt, men liksom ikke nok til at det er verdt bryet å stenge utsikten. Det éne vinduet må stå åpent også. Ellers hadde jeg dødd for 2 år sida. Angående bråk, så har jeg nettopp gått til innkjøp av silikon-ørepropper fra Clas Ohlson, husker ikke merke, 4 stk for 60 kr. Beste investering jeg har gjort hittil i livet ^^ Presser ikke på øregangen, så de er ikke vonde å bruke. Demper lyd ekstremt bra. Har et stort kjøleskap/fryser som står og bråker verre enn en flymotor her, så jeg må bruke dem når jeg sitter foran pc i lengre tider. Anbefales!Woods: Nice. Type, pris? Er det sånn som bare sprer kaldt vann eller har den slange ut? ^^ Endret 5. mai 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Woff Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 (endret) Et par kommentarer...ALT du bruker av elektriske innretninger i et lukket rom omsetter store deler av strømmen til varme! Uten unntak!Det vil si at ei 'kjølevifte' eller takvifte faktisk øker total-varmen i rommet! Riktignok bagatellmessig og effekten av vifta gjør sikkert at det FØLES bedre. Det samme gjelder selvsagt AC-anlegg.Den ENESTE måten å redusere temperaturen på er å få produsert varme UT av rommet. Dette skjer normalt med, som nevnt, ventilasjon til andre rom eller ut. Transporten av varmen skjer som regel med luft (ventil) eller et eller annet kjølemedia.Og til dere som mener kjøleskapmotorer er brannfarlige? ved økt belastning, faller vel dette på sin egen urimelighet. Et kjøleskap er KONSTRUERT for å klare sånne belastninger og gjør dette med levetid på mange år, som regel flere tiår. Endret 5. mai 2017 av Woff 2 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Og til dere som mener kjøleskapmotorer brannfarlige? ved økt belastning, faller vel dette på sin egen urimelighet. Et kjøleskap er KONSTRUERT for å klare sånne belastninger og gjør dette med levetid på mange år, som regel flere tiår. Poenget med det som ble skrevet tidligere er at det er stor forskjell på å kjøle ned et godt isolert volum på ~0,5 m3 og å prøve et oppholdsrom på ~50 m3. En kompressor som må gå med 100 % belastning over lengre tid vil jo dermed i teorien ha større brannfare enn en som går 10 min. per time eller deromkring. 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 5. mai 2017 Del Skrevet 5. mai 2017 Woods: Nice. Type, pris? Er det sånn som bare sprer kaldt vann eller har den slange ut? ^^ Sandstrøm SAC12C13E. Koster 6000 hos Lefdal/Elkjøp, men fikk den til ca 4200 da det var 30% på alle varer hos Lefdal Alna (Oslo). Fulgte også med tetningsklut som passet vinduet nokså bra, og da fungerer det fint med varmetransporten ut av leiligheten. Ble meget behagelig her nå, da det fort kan bli nær 30 grader her inne. 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Det har blitt diskutert hvorfor vi må flytte varmen UT av rommet i denne tråden. I natt opplevde jeg hva som skjer om du dropper dette. Slangen har altså løsnet fra vinduet (falt selvsagt inn i stua). Når jeg våkna var jeg litt skuffa over temperaturen, og var nokså sikker det var noe feil med temperaturmåleren.... Nå er den festa ekstra med en liten krok i tillegg (var aldri fare at den skulle løsne ut av vinduet). 2 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Det går mot sommer, og i leiligheten jeg bor blir det som en bakerovn. Nå som sommeren er her, hvordan gikk det med kjøleskap-prosjektet ditt? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Det har dessverre blitt med idéen ^^ men den er dog der enda. Alt jeg trenger er dog bare et slags rør av noe slag, og en pc-vifte, eller en billig vifte av noe slag, som kan sørge for luftstrøm. Hvor får man kjøpt et sånt rør av noe slag? Må være bøyelig, men også stivt. Tenker litt på sånn rør som er i ekstraheringsvifte til komfyr, med sånn aluminiumsfolie, men mindre dimensjon, sånn at vifta passer inni .. skjærer av røret og teiper med gråteip der vifta skal være, og deretter fast til kjøleskapet bak, med plast rundt, slik at varmlufta blir dratt ut. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Noe slikt? Hvor stor er vifta? Hvis den er 120 mm ville jeg ha bøyd til enden av slangen rundt ramma på vifta (dvs. hele vifta inni slangen) og stripset det så tett jeg klarte. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Se der ja! Perfekt! Har ikke kjøpt noen vifte enda heller. Jaja, vi får se da ^^ om jeg har motivasjon nok. Tenker en sånn vil fungere greit? http://www.clasohlson.com/no/Vifte-230-V/36-4769?gclid=EAIaIQobChMImP2w1M3x1AIV24eyCh2g1guuEAYYAiABEgI-8fD_BwE Baderomsvifte er jo billigere, 139 kr. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/ Hmm. Endret 5. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Jeg tipper den vifta der støyer ganske greit ved 2700 rpm (det at den har profan i navnet hinter vel kanskje om en ugudelig støy ), så hvis jeg skulle kjøpt den ville jeg ha tatt med turtallsregulatoren som nevnes. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Tenkte på desibelnivået ja ^^ Huff, ja, vi får se. Orker ikke flere flymotorer her nå. Men har litt ommøbleringsplaner også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå