Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Nok en gang takker jeg for alle svar. Men etter som denne diskusjonen har gått, så har jeg fått en ny og glimrende idé! ^^ Hva med å kjøpe en brukt fryser, en liten type .. fryse"skap" eller lignende, og bare la denne stå åpen når det er varmt?? ^^ hehe. Høres litt drastisk ut, men det må da virke? Eller kanskje et lite kjøleskap? Blir vel ødelagt etter hvert, men hvis man får en brukt for 300 kr, så er det jo en svært billig form for avkjøling? Leiligheten min har forresten et lite og gammelt kjøleskap som fulgte med.. som bare tar opp plass. Så det passer jo ypperlig. Strøm er inkludért også ^^ Hårek (og andre): Er klar over det, men dét jeg egentlig lurte på var om kjølesystemet i en slik pc-vifte/avkjøler, hadde noe av det samme systemet som en aircondition-avkjøler. Etter som jeg har forstått, så er det altså bare en helt vanlig vifte uten noen form for avkjølende effekt, annet enn at den flytter varm luft vekk fra kilden. Andrull: Dét tenkte jeg ikke på, hvor mye varme et slikt element krever for å kjøle néd vannet til is. Det blir vel kanskje noe av det samme prinsippet med et kjøleskap (hvis du leser starten av dette innlegget)? Hvor stor vil den faktiske kjølende effekten av rommet bli hvis jeg lar et lite kjøleskap stå åpent? ^^ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Når vi først har deg på tråden, har du automatisert denne - evt. sett noen som kan implementeres i type HS/Domo? Hvilken modell har du? "Har du automatisert denne"... Ja, via IR. En iTach (Global Caché). 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Nok en gang takker jeg for alle svar. Men etter som denne diskusjonen har gått, så har jeg fått en ny og glimrende idé! ^^ Hva med å kjøpe en brukt fryser, en liten type .. fryse"skap" eller lignende, og bare la denne stå åpen når det er varmt?? ^^ hehe. Høres litt drastisk ut, men det må da virke? Jeg er redd du må lese deg opp litt på varmeveksling og fysikken bak varme/kulde. Nei, dette vil ikke virke - for hver kuldegrad en frys skaper inni skapet, skaper den en varmegrad bak skapet. Tenk på det slik: det er egentlig ingenting som heter kulde, det er bare fraværet av varme. Så når du vil kjøle ned en fryseboks 2 grader, betyr det at 2 grader må flyttes fra inni boksen til utsiden av boksen. Hvis baksiden av fryseboksen er i huset ditt, slippes altså varmen ut der. (nå lurer du kanskje på hvorfor en frys da fungerer, uten av rommet den står i blir glovarmt - det er fordi fryseboksen er veldig godt isolert, og holder på kulda. Ergo trenger den ikke skape "ny kulde" hele tida. Denne effekten forsvinner selvsagt når du lar døra stå åpen som du snakker om) For at du skal få faktisk kjøling, altså ikke bare omflytting av luft(som kan gi en følelse av kjøling, som en takvifte), må du fysisk transportere varmen ut av huset. Endret 3. mai 2017 av toth 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Nok en gang takker jeg for alle svar. Men etter som denne diskusjonen har gått, så har jeg fått en ny og glimrende idé! ^^ Hva med å kjøpe en brukt fryser, en liten type .. fryse"skap" eller lignende, og bare la denne stå åpen når det er varmt?? ^^ hehe. Høres litt drastisk ut, men det må da virke? Jeg er redd du må lese deg opp litt på varmeveksling og fysikken bak varme/kulde. Nei, dette vil ikke virke - for hver kuldegrad en frys skaper inni skapet, skaper den en varmegrad bak skapet. Tenk på det slik: det er egentlig ingenting som heter kulde, det er bare fraværet av varme. Så når du vil kjøle ned en fryseboks 2 grader, betyr det at 2 grader må flyttes fra inni boksen til utsiden av boksen. Hvis baksiden av fryseboksen er i huset ditt, slippes altså varmen ut der. (nå lurer du kanskje på hvorfor en frys da fungerer, uten av rommet den står i blir glovarmt - det er fordi fryseboksen er veldig godt isolert, og holder på kulda. Ergo trenger den ikke skape "ny kulde" hele tida. Denne effekten forsvinner selvsagt når du lar døra stå åpen som du snakker om) For at du skal få faktisk kjøling, altså ikke bare omflytting av luft(som kan gi en følelse av kjøling, som en takvifte), må du fysisk transportere varmen ut av huset. Så hvis jeg på én eller annen måte får mikket et slags rør av ett eller annet slag bak på dét kjøleskapet, og ut av vinduet, så vil det virke? ^^ Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Andrull: Dét tenkte jeg ikke på, hvor mye varme et slikt element krever for å kjøle néd vannet til is. Det blir vel kanskje noe av det samme prinsippet med et kjøleskap (hvis du leser starten av dette innlegget)? Hvor stor vil den faktiske kjølende effekten av rommet bli hvis jeg lar et lite kjøleskap stå åpent? ^^ Det blir nøyaktig samme prinsipp som med kjøleskap som står åpent eller fryseskap for den saks skyld. Det vil bli kaldt rett forran skapet, og varmt på baksiden. Den flytter varmen som er forran(inni) til baksiden av skapet. Men siden prosessen ikke er perfekt, og krever en del strøm, så vil det bli mer varme på baksiden enn det den har flyttet. Og siden jeg går ut fra at begge sider av skapet står i samme rom (samme system), så vil det bare øke temperaturen i rommet ytterligere. Meeeen, det vil som sagt gi en midlertidig og lokalt kjølende effekt når du står midt forran. Det er jo faktisk samme prinsipp som med aircondition, bare tregere (svakere kompressor, og ingen vifte som hjelper med fordelingen). Og derfor samme problem. Så fremt du ikke får flyttet den varme luften ut (du kan jo alltids sage et hull i veggen slik at baksiden av kjøleskapet står ut veggen, mens fremre delen står pekende inn), så vil det bare føre til netto oppvarming. Man må gjerne tenke på mange løsninger, men det er altså ganske enkelt. Du kan KUN kjøle ned rommet om du får flyttet varmen ut av systemet/leiligheten. Og disse portable aircondition'enhetene er jo laget for nettopp dette. Den enkleste og beste måten. Selv om det krever at du tar ut slangen gjennom en dør/vindu. Edit: Litt sen der. Så hvis jeg på én eller annen måte får mikket et slags rør av ett eller annet slag bak på dét kjøleskapet, og ut av vinduet, så vil det virke? ^^ Helt korrekt, det vil virke. Bare husk at du også trenger en pumpe som sirkulerer hva enn du har i røret. (som anbefales) Du bør også isolere rundt baksiden på skapet, slik at varmen faktisk blir transportert til røret og ikke ut til rommet. Husk også at kompressoren i et kjøleskap/fryser er ekstremt svak. I alle fall en 10-20 ganger svakere enn en liten aircondition. Ettersom et slikt skap er laget for å ha tykke dører som ikke står oppe, og dermed ikke trenge å flytte særlig mye varme. De lages derfor så mest mulig effektive og stillegående, og ikke for å flytte mye varme som du trenger. Lykke til. ^^ Du vil da faktisk ha laget det vi på fagspråket kaller en varmeveksler. Endret 3. mai 2017 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Ah, suverent! Fett, dette blir et fint prosjekt! Skal prøve å ordne bilde om det blir noe av. Mange takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg skal kjøpe en slik lang fryser de har på Rema og legge madrassen min oppi Ny seng og kjøling i ett smekk Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Ah, suverent! Fett, dette blir et fint prosjekt! Skal prøve å ordne bilde om det blir noe av. Mange takk! Vær forberedt på at å lage din egen air condition fort blir dyrere enn å kjøpe en portabel unit. Tar jeg ikke helt feil blir hele baksiden av en fryseboks varm, så du må samle inn varmen fra hele flaten, og bruke en vifte/pumpe for å få denne luften ut av hus. Det blir nok bare tullball, og en portabel sak til 3000 vil være mer fornuftig. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Vifte på fot + et fryselement hengende i en snor foran? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Ah, suverent! Fett, dette blir et fint prosjekt! Skal prøve å ordne bilde om det blir noe av. Mange takk! Vær forberedt på at å lage din egen air condition fort blir dyrere enn å kjøpe en portabel unit. Tar jeg ikke helt feil blir hele baksiden av en fryseboks varm, så du må samle inn varmen fra hele flaten, og bruke en vifte/pumpe for å få denne luften ut av hus. Det blir nok bare tullball, og en portabel sak til 3000 vil være mer fornuftig. Hahaha ^^ "Bare tullball" ^^ Den skal jeg huske når jeg laster opp bildet Som jeg skrev, det er et gammelt, lite kjøleskap i leiligheten her som fulgte med da jeg flyttet inn. Det er ikke brukendes til noe som helst, og tar bare opp plass. Jeg antár at hvis jeg for eksempel fester plastikk rundt hele bak, med gråteip, og fester en form for plastslange fra denne plastikken og ut av vinduet, så vil jeg flytte varmluft ut. Kanskje feste en liten pc-vifte inni plastrøret som en måte å flytte luften på? ^^ God idé! Det finnes alltid muligheter bare man er kreativ nok! Billig bør det også bli. Da vil kjøleskapet kjøle ned rommet ^^ Jeg betaler ikke for strøm her. Og huseieren er en latsabb som ikke fikser noe som helst. Blant annet er det ett eller annet feil med ekstraksjonsvifta over komfyren til hun som bor under meg, sånn at når ho lager mat, så kommer stekeós og den helsikes lukta det fører med seg, opp i leiligheten min, eller i veggen eller noe. Det lukter helt forferdelig i mange timer. Har nevnt til huseier flere ganger, i tre år nå - gidder ikke å gjøre noe med det. Så derfor har jeg ikke dårlig samvittighet. Vifte på fot + et fryselement hengende i en snor foran? Som nevnt tidligere i tråden, det varmer opp rommet mér å fryse ned vann enn kjøleeffekten det fryseelementet vil ha i rommet. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Trenger man fryse ned vannet i rommet man skal kjøle ned da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Det er mange finurlige løsninger på problemet: 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Morsom den, og den virker sikkert lokalt for en stund, men da ble altså rommet 3 grader varmere fordi fryseren kjølte ned det innholdet først... Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Morsom den, og den virker sikkert lokalt for en stund, men da ble altså rommet 3 grader varmere fordi fryseren kjølte ned det innholdet først... Har du fryseren på kontoret? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Jeg tipper kjøleskapet holder ca 3 dager før kompressoren ryker når det må stå å kjøre på maks effekt hele tiden for å senke temperaturen ett par grader. Men artig prosjekt, selv om det har en del feil som gjør at det uansett ikke vil fungere Endret 3. mai 2017 av aklla 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Vil nok være billigere å kjøpe en enhet beregnet for slikt for 3kish Ville heller ikke ha brukt egensnekret løsninger når en ikke er hjemme for brannfaren er stor fordi kjøleskap ikke er laget for å stå å gå hele tiden Endret 3. mai 2017 av Dubious Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Hahaha, da blir jeg i hvert fall kvitt driten ^^, hehe!! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 TMB: Den virket interessant! Har du en lenke til det produktet? Det er denne: https://www.komplett.no/product/840048# Virker som at den ikke er til salgs lenger, på Komplett i hvert fall. Skal sies at den egentlig kostet 8k men det var halv pris da jeg kjøpte den. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Eller om det var et crap as kjøleskap, kanskje ha DET ute, og sløyfa med slangene/radiator inne? Ja, om du nå altså skal gå gjennom med prosjektet. Vil nok være billigere å kjøpe en enhet beregnet for slikt for 3kish Ville heller ikke ha brukt egensnekret løsninger når en ikke er hjemme for brannfaren er stor fordi kjøleskap ikke er laget for å stå å gå hele tiden Mener jeg så en graf med syklusene på et tilfeldig kjøleskap på nettet, så står det altså ikke å går konstant, uavhengig om du har høy last eller ei på. Dvs. at motoren går av/på med tidsbestemte behov (så fremt det er behov for kjøling fra termostaten sin side). Greit om du nå glemmer å lukke kjøleskapet eller pakninga går, eller noe kommer i klem før ferien eller lignende, så brenner ikke skapet. Men ja, det kan jo være greit å se til at skapet 1. ikke går seg varmt, eller at det går i sykluser. Og som sagt, nesten over hele landet så finner jeg airconditions som er laget for formålet til 5-600kr i disse dager. Ca. samme pris som for slanger og slangeklemmer. Selv om jeg forstår man ønsker seg et lite prosjekt om dagan. Lærer mer av det. Endret 3. mai 2017 av Andrull Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Vær obs på at disse mobile AC-enhetene, slik som f.eks. den TMB linket til, bråker fælt. Er det sol inn gjennom en del vinduer som gjør at det blir så varmt hos deg, Taurean? I så fall kan jo solskjerming, helst utvendig, hjelpe på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå