Taurean Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Det går mot sommer, og i leiligheten jeg bor blir det som en bakerovn. En frisør jeg var hos en gang, hadde en liten "varme"ovn stående, bortsett fra at den blåste kaldt i stedet for varmt. Den lignet en helt ordinær stående vertikal varmeovn, men jeg har aldri funnet noe som ligner den i noen butikk. Det nærmeste jeg kommer er denne, koster 850 kr, noe som virker veldig billig: http://www.johnwall.se/sv/artiklar/bionaire-tower-flakt-mfjarr.htmlI alle butikker i Norge, er det aircondition-vifter som selges, med priser fra 3000 kr og oppover. Er det noen som har erfaringer med -billige- slike vifter og funksjonalitét? Har hørt at noen av dem bare fungérer ved at de øker luftfuktigheten og ikke faktisk kjøler ned lufta. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Det du linker til er en vifte. Virker på samme måte som en takvifte som er så vanlig å ha fastmontert i varme land. Kjøling får du av en varmepumpe. Disse genererer også varme, så det trengs også et ventilasjonsrør ut av rommet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) En vanlig tårnvifte skal ikke være så vanskelig å finne. Har de i forskjellige variasjoner på de fleste elektrobutikker. F.eks: https://www.expert.no/hjem-hage-og-fritid/klima-og-vifte/vifte/point-po0318f-36-white-tower-fan/p-237740/ https://www.expert.no/hjem-hage-og-fritid/klima-og-vifte/vifte/senz-sefz108hc-30-taarnvifte-hvit/p-252166/ https://www.expert.no/hjem-hage-og-fritid/klima-og-vifte/vifte/point-po0312f-36-black-tower-fan/p-237739/ Tre forskjellige prisklasser. Men som Hårek nevner, så kan ikke vifter blåse kald luft, ettersom de kun blåser/fordeler den samme luften som du har i rommet. Og selv om det selvsagt hjelper med høyere sirkulasjon på lufta, så blir det aldri noe kaldere. Da må man ha aircondition som koster oppover fra 3000kr, som er varmepumper kjørt i revers. Og siden du ikke kan "skape kulde", så må du flytte den til et annet system, dvs. så må du ha en slange som blåser ut den varme lufta. Du har da i praksis varmet opp uteområdet, og kjølt ned inne. ikke at litt ekstra varme ute vil monne noe som helst. Ps: Du finner som regel bruke aircondition til under tusenlappen på finn.no høst/vinter, men sjansen minker jo nærmer du kommer sen-vår/sommer halvåret. Endret 2. mai 2017 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Som et alternativ til aircondition med kompressor finnes vanlig vifte med kjølelement som man kan ha liggende i fryseren. Vil man ha en liten kjølig bris kan man stikke det frosne elementet i "viftovnen". Jeg vet ikke hvor effektivt dette er eller hvor det kan skaffes. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Svært få butikker som har sånt i Norge da de heller vil selge varmepumper og en må ha ventil hvor en kan putte slangen Bruker en vinduet eller døra forsvinner litt av poenget 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Svært få butikker som har sånt i Norge da de heller vil selge varmepumper og en må ha ventil hvor en kan putte slangen Bruker en vinduet eller døra forsvinner litt av poenget Jeg kjøpte en portabel aircondition på Komplett sommeren 2015 og det er et av de beste kjøpene jeg har gjort. Jeg har ikke ventil for slangen i veggen, men tar den ut vinduet i rommet jeg bruker den. Det fungerer utmerket og rommet blir deilig og kaldt på sekunder nesten. Ja den bruker kanskje mer strøm fordi den må jobbe hardere for å holde rommet kaldt, men de ekstra kronenene er lett verdt det. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Tusen takk for alle svar! Er ute etter en kjølevifte ja, med en slags form for kjøling integrert. Har lest om forskjellige gjør-det-selv-metoder, blant annet å koble rør fra bøtter med kaldt vann til en vanlig gulvvifte, som vannet langsomt drypper igjennom, til å bruke kjøleelementer fra fryseren. Er nok ute etter en bærekraftig løsning som ikke innebærer å skifte ut ting hver time. Kommer til å bli mer svett av jobben enn kjøleeffekten vil kjøle meg ned ^^ haha! Men én tanke jeg fikk da jeg stusset over overskriften til denne tråden: Går det ikke an å kjøpe vanlige kjølevifter til -datamaskin-, og bare ha disse stående på et bord for seg selv og kjøle ned rommet?? De koster vel ikke all verden, og de må jo ha en viss kjølende effekt? Nymotens datamaskiner utvikler jo en del varme? Hvor stor er effekten på slike "datakjølevifter", hvor mange forskjellige typer finnes det, og hvilke priser har de? TMB: Den virket interessant! Har du en lenke til det produktet? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Datavifter må være tilkoblet en PC, om du ikke skal mekke din egen løsning og det blir uansett dyrere og veldig lite praktisk kontra å kjøpe en bordvifte Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 En vanlig PC vifte i seg selv vil ikke kjøle ned noe, den vil kun forflytte luft. En vanlig bordvifte vil være mye bedre til å forflytte luft enn en liten PC vifte. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Hva med vannavkjølt "kjøler" til pc? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan du tror at noe slikt skal fungere? 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Jeg vet ikke hvordan en vannavkjølt avkjøler til pc fungérer. Hvis en pc står i et varmt rom om sommeren, og du har en super-pc fra nyeste dato, da må det vel mér enn vanlige vifter til for å kjøle ned kortene og prosessorene i pc'en? Er det ingen kjølefunksjon i de viftene, blåser de kun luft? Endret 3. mai 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Woods Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Jeg vet ikke hvordan en vannavkjølt avkjøler til pc fungérer. Hvis en pc står i et varmt rom om sommeren, og du har en super-pc fra nyeste dato, da må det vel mér enn vanlige vifter til for å kjøle ned kortene og prosessorene i pc'en? Er det ingen kjølefunksjon i de viftene, blåser de kun luft? En vifte flytter kun luft. Hvis du er bestemt på å bruke vifte er nok takvifte den beste løsninga, slik du flytter varm luft raskere opp i rommet. I en vannkjølt PC har du en radiator som kjøler ned vannet som er i systemet. Dette vannet bringes så videre til et element som er påmontert prosessoren. Etter å vært innom dette elementet er vannet varmt igjen, og sendes da tilbake til radiatoren. Du kan selvsagt lage noe lignende som passer hjemme hos deg, men da snakker vi om store vifter og svær radiator. Blir neppe delikat med høy Reodor felgen-faktor. Henger meg på denne. Har planer om å kjøpe portabel aircon nå snart, da leiligheten blir umenneskelig varm om sommeren. Har sett enkelte modeller selges med en slags duk som festes rundt vinduet, slik du får transportert den varme lufta ut via vinduet. Har ingen andre muligheter for å transportere varmen ut. I tillegg er det verdt å nevne at aircon med utedel ikke er aktuelt for meg og de fleste andre som etterspør "portabel aircon", da de fleste av oss bor i leiligheter hvor dette ikke er mulig... Endret 3. mai 2017 av Woods Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Aha, ok .. da går ikke dét ^^ I så fall står jeg igjen med kun denne, som jeg nevnte i førstepost. Det står "Kalluftsfläkt" i parentés, men jeg mistenker at det er bare noe de skriver fordi den ikke har varmefunksjon. Tviler på at den har noen form for avkjølende effekt annet enn en vanlig bordvifte. http://www.johnwall.se/sv/artiklar/bionaire-tower-flakt-mfjarr.html Da ser det ut som at en aircondition er den eneste muligheten. Får sjekke litt rundt og se hva som er billigst og best. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Henger meg på denne. Har planer om å kjøpe portabel aircon nå snart, da leiligheten blir umenneskelig varm om sommeren. Har sett enkelte modeller selges med en slags duk som festes rundt vinduet, slik du får transportert den varme lufta ut via vinduet. Har ingen andre muligheter for å transportere varmen ut. I tillegg er det verdt å nevne at aircon med utedel ikke er aktuelt for meg og de fleste andre som etterspør "portabel aircon", da de fleste av oss bor i leiligheter hvor dette ikke er mulig... Vi har en portabel AC i andre etasje, veldig VELDIG lik den postet i første svar. Fungerer fint. Sammen med varmepumpa i første etasje blir det kjølig i huset. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg vet ikke hvordan en vannavkjølt avkjøler til pc fungérer. Hvis en pc står i et varmt rom om sommeren, og du har en super-pc fra nyeste dato, da må det vel mér enn vanlige vifter til for å kjøle ned kortene og prosessorene i pc'en? Er det ingen kjølefunksjon i de viftene, blåser de kun luft? Grunnen til at man trenger en "kjøler" på en PC er at det er mye varme samlet i et lite punkt. Temperaturen kan bli flere hundre grader inne i en brikke som er et par cm stor. Kjøleren skal bare transportere denne varmen ut til omgivelsene, slik at brikken kommer ned til 50 - 80 grader. Om den bruker vann eller luft er ikke vesentlig. 1 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Som et alternativ til aircondition med kompressor finnes vanlig vifte med kjølelement som man kan ha liggende i fryseren. Vil man ha en liten kjølig bris kan man stikke det frosne elementet i "viftovnen". Jeg vet ikke hvor effektivt dette er eller hvor det kan skaffes. Kanskje noe sånt: http://www.clasohlson.com/no/Luftkjøler/Pr366190000 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Henger meg på denne. Har planer om å kjøpe portabel aircon nå snart, da leiligheten blir umenneskelig varm om sommeren. Har sett enkelte modeller selges med en slags duk som festes rundt vinduet, slik du får transportert den varme lufta ut via vinduet. Har ingen andre muligheter for å transportere varmen ut. I tillegg er det verdt å nevne at aircon med utedel ikke er aktuelt for meg og de fleste andre som etterspør "portabel aircon", da de fleste av oss bor i leiligheter hvor dette ikke er mulig... Vi har en portabel AC i andre etasje, veldig VELDIG lik den postet i første svar. Fungerer fint. Sammen med varmepumpa i første etasje blir det kjølig i huset. Når vi først har deg på tråden, har du automatisert denne - evt. sett noen som kan implementeres i type HS/Domo? Hvilken modell har du? Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg kjøpte denne sist den var på tilbud(2 år siden): http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/kaldluft/klimaanlegg/klimaanlegg-417060/ Fungerer ypperlig, og følger med en del utstyr ifht å få varmluften ut. Trengte også avfukterfunksjonen en gang et velux sto åpent i regnet, fungerte veldig fint til det også. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 (endret) Jeg vet ikke hvordan en vannavkjølt avkjøler til pc fungérer. Hvis en pc står i et varmt rom om sommeren, og du har en super-pc fra nyeste dato, da må det vel mér enn vanlige vifter til for å kjøle ned kortene og prosessorene i pc'en? Er det ingen kjølefunksjon i de viftene, blåser de kun luft? En vifte flytter kun luft. Hvis du er bestemt på å bruke vifte er nok takvifte den beste løsninga, slik du flytter varm luft raskere opp i rommet. I en vannkjølt PC har du en radiator som kjøler ned vannet som er i systemet. Dette vannet bringes så videre til et element som er påmontert prosessoren. Etter å vært innom dette elementet er vannet varmt igjen, og sendes da tilbake til radiatoren. Du kan selvsagt lage noe lignende som passer hjemme hos deg, men da snakker vi om store vifter og svær radiator. Blir neppe delikat med høy Reodor felgen-faktor. Henger meg på denne. Har planer om å kjøpe portabel aircon nå snart, da leiligheten blir umenneskelig varm om sommeren. Har sett enkelte modeller selges med en slags duk som festes rundt vinduet, slik du får transportert den varme lufta ut via vinduet. Har ingen andre muligheter for å transportere varmen ut. I tillegg er det verdt å nevne at aircon med utedel ikke er aktuelt for meg og de fleste andre som etterspør "portabel aircon", da de fleste av oss bor i leiligheter hvor dette ikke er mulig... Mange vifter, store radiatorer og stor PC gir ekstremt varmt rom, bare så det er sagt. Så det vil ha motsatt virkning. Vifter genererer varme , det samme gjør pumpe, og PCer for den saks skyld. Hadde det vært kaldt ute, dvs. vinter, og fortsatt varmt inne, så kunne man brukt vifter (f.eks vanlig ventilasjon) for å få ut den varme luften, og inn med den kalde uteluften. Off topic: Om man ønsker å kjøle ned en PC til under romtemperatur, så trenger man også her en form for aircondition (e.l), noe jeg personlig også bruker. På sommeren så er det motsatt, og det er uteluften som gjør det varmt inne, og ventilasjon med vifter ville bare brukt strøm, samt varmet bittelitt opp, selv om det kanskje momentant ville følt kaldere å sitte foran en vifte som blåser pga. luftstrømmen, så er luftstrømmen samme temperatur som resten av lufta. Man kan bruke is fra fryseren, men så lenge fryseren står i samme system (samme bolig), så vil slike "kjølesystemer" faktisk bare øke temperaturen, for fryseren har måttet jobbe hardt og lenge for å senke temperaturen på vannet til is. Og dette arbeidet har dermed varmet opp leiligheten på et tidligere tidspunkt. Men for all del, om man kan fokusere kulda på et sted, så er jo det viktigste ofte å få seg selv nedkjølt, ikke leiligheten. Bare så lenge man er klar over at man totalt sett har økt temperaturen i leiligheten. Å koble til vann som kjøling kan dog fungere, så lenge det ikke er et lukket system (f.eks som du har i PCen). Men da bruker du også en del vann, og for mange vil det blir raskt veldig dyrt. Og ikke minst svært lite miljøvennlig. Du vil da sende varmen ned i sluket. Endret 3. mai 2017 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå