Elektro lærlingen Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Hei, sitter nå med en lærlingsoppgave som jeg kunne trengt litt hjelp til. Automatisering er noe ikke min sterkeste side da jeg ikke har gjort dette siden videregående skole. Kunne noen forklart enkelt hvordan denne oppgaven kan løses og hvordan det fungerer? Det er den delen med styrestrøm skjema osv jeg sliter med. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Kan jeg spørre hvem som har laget den oppgaven? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Jeg foreslår at du begynner med å forklare hvordan du tror at du kan gå frem for å løse oppgaven! Du skal absolutt få hjelp, men du får neppe noen til å løse hele oppgaven for deg uten egeninnsats. Edit: Har også flyttet tråden din til "Skole og leksehjelp". Endret 2. mai 2017 av Salt_Skin 1 Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Sett deg ned, tegn opp brytere og funksjoner. Det er lett å se når du har det sånn. Automasjon er moro! Lenke til kommentar
Elektro lærlingen Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Har kommet frem med en tegning som jeg tror skal være riktig. Men automasjon er ikke min sterkeste side, så hadde vørt greit med em tilbakemelding på denne tegningen Lenke til kommentar
Elektro lærlingen Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Kan jeg spørre hvem som har laget den oppgaven? Faglig leder i firmaet jeg jobber i mener jeg at det skal være, men kan også vøre at han fikk den ifra opplæringskontoret. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Har kommet frem med en tegning som jeg tror skal være riktig. Men automasjon er ikke min sterkeste side, så hadde vørt greit med em tilbakemelding på denne tegningen Start med å fordele rele og kontaktorer paralellt og ikke i serie. Brukt brytere i rele/kontaktorer til å trigge neste rele osv. Lenke til kommentar
Elektro lærlingen Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Har kommet frem med en tegning som jeg tror skal være riktig. Men automasjon er ikke min sterkeste side, så hadde vørt greit med em tilbakemelding på denne tegningen Start med å fordele rele og kontaktorer paralellt og ikke i serie. Brukt brytere i rele/kontaktorer til å trigge neste rele osv. så jeg burde heller sette det opp i en parallelt en serie? da mener du at jeg skal flytte K1 og K2 ved siden av Q2? problemet mitt er at jeg ikke helt har skjønt hvordan jeg setter opp en tegning over et automatisert anlegg, da praksis er min sterkeste side. burde jeg sette tidsrelene i parallel med Q1 eller opp sammen med start bryteren? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Har kommet frem med en tegning som jeg tror skal være riktig. Men automasjon er ikke min sterkeste side, så hadde vørt greit med em tilbakemelding på denne tegningen Start med å fordele rele og kontaktorer paralellt og ikke i serie. Brukt brytere i rele/kontaktorer til å trigge neste rele osv. så jeg burde heller sette det opp i en parallelt en serie? da mener du at jeg skal flytte K1 og K2 ved siden av Q2? problemet mitt er at jeg ikke helt har skjønt hvordan jeg setter opp en tegning over et automatisert anlegg, da praksis er min sterkeste side. burde jeg sette tidsrelene i parallel med Q1 eller opp sammen med start bryteren? Flytt dem til siden ja og trigg ved brytere fra rele. Lenke til kommentar
Elektro lærlingen Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Takk for svar Har endret tegningen slik. Men hva mener du egentlig med "trigg ved brytere fra rele"? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Takk for svar Har endret tegningen slik. Men hva mener du egentlig med "trigg ved brytere fra rele"? Det jeg mener er at de sekvensielt aktiverer hverandre. Om en leser teksten skal en vifte starte når en trykker S1, med andre ord kan en si at ett/en rele/kontaktor skal aktiveres. Så skal viften svive i 30 sekunder, med andre ord må viften(rele/kontaktor) få i gang en timer, da bør den starte ett annet rele med timer osv. Altså, s1 starter ett rele og ikke flere samtidig. Håper det var forklarende uten å gi deg svaret på oppgaven, viktig å prøve selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå