Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål ang. leiekontrakt


johanf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som kan se på eller anbefale en advokat som kan se på en leiekontrakt?

 

Lurer bare enkelt og greit på om det er noen punkter i kontrakten som jeg bør være obs på eller som gjør at jeg bør være forsiktig/tenke meg om to ganger før jeg signerer.

 

Kanskje særlig punkt 10 på sidene 3/4 og punktene 14 og 15 på sidene 4/5.

 

Legger ved kontrakten her... Håper jeg har klart å sensurere alle personopplysninger!

post-38764-0-75172600-1493707190_thumb.png

post-38764-0-87758700-1493707196_thumb.png

post-38764-0-02822200-1493707204_thumb.png

post-38764-0-42559000-1493707210_thumb.png

post-38764-0-96312300-1493707218_thumb.png

post-38764-0-76889100-1493707225_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og da regner jeg med det ikke går på tvers av utleieloven?

 

Det er jeg faktisk usikker på, men så for meg at det der fort kunne bli problemer iform av krangling og tidsbruk. Er det dog en leilighet du virkelig har lyst på kan du vel nevne punkter du er uenige i, og evt spørre om en korrigering. 

Lenke til kommentar

Kontrakten er ikke ulovlig (vedlikehold er stort sett undergitt fri avtalerett), men den er i favør av utleier på punktet vedlikehold. Dette får betydning for hvor høy leie utleier kan kreve, jf. husleieloven § 4-1.

Takk for tilbakemelding, Krikkert. Setter veldig stor pris på det. Er det noe som kan bli veldig dyrt over kort tid? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner omfanget av mine forpliktelser utover normal bruksslitasje på leiligheten. Jeg er vel egentlig en leietaker som ikke sliter nevneverdig mye på en leilighet.

Lenke til kommentar

Her er det jo en todelt vedlikeholdsforpliktelse, hvor det først er ved varighet ut over seks år at det potensielt kan bli dyrt.

 

Vent litt - er dette noe som trer i kraft 6 år etter denne kontrakten, eller 6 år etter at man flytter inn første gang? Jeg har bodd i leiligheten 3 år allerede.

Lenke til kommentar

Dette er noe som trer inn når man har bodd der i seks år sammenhengende. Hvis du allerede har bodd der i tre år vil plikten slå inn om tre år.

 

Gjelder dette også når kontrakten er ny? (Fornyelse av kontrakt, og dette ikke har blitt opplyst om tidligere) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...