Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Canal Digital og SMTP problemer

Anbefalte innlegg

For en stund siden begynte jeg å få problemer med å sende mail, uten å ha gjort noen nye innstillinger. For flere år siden da jeg fikk bredbåndet ble jeg fortalt å bruke "No authentication", altså ikke noe brukernavn/passord (som egentlig ikke høres så merkelig ut da jeg er fysisk tilkoblet deres nett), men som sagt ble det plutselig problemer.

Jeg søkte opp hjelp på nettsidene til Canal Digital der det ikke stod så mye, men noe om gratis opprettelse av Telenor epostadresser. Men for å sende epost må man visstnok bruke samme avsenderadresse som man kobler seg opp med. Så hva om man bruker andre epostadresser der det ikke følger med SMTP servere (kun POP)? Det gikk greit å sende fra andre adresser via Canal Digital tidligere, men altså ikke nå.

Jeg kunne ha kontaktet Canal Digital om dette, men chat'n er aldri oppe, det er ikke mulig å bruke kontaktskjemaet til annet enn noen få bestemte ting og deres telefonlinjer koster selvsagt litt ekstra..

Noen som har noen forslag til hvordan jeg skal løse dette og hvorfor disse problemene har oppstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canal Digital bruker Telenor sine servere for distribusjon av Epost, og du må derfor legge inn denne informasjonen i ditt Epostprogram.  

Innkommende: pop.online.no   (MERK: Bruker du eposten på flere steder bør du vurdere å bruke IMAP)

Utgående (SMTP): smtp.online.no

Port: 25, 465 eller 587 (Ingen sikkerhet, SSL, TLS)

Brukernavn: Epostadressen din

Passord: Passordet ditt hos Canal Digital 

Anbefaler deg å ikke bruke port 25 da denne er helt usikret og sendes i klartekst. Ofte er den sperret av leverandøren også. Gå for 587.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Canal Digital bruker Telenor sine servere for distribusjon av Epost, og du må derfor legge inn denne informasjonen i ditt Epostprogram.  

Innkommende: pop.online.no   (MERK: Bruker du eposten på flere steder bør du vurdere å bruke IMAP)

Utgående (SMTP): smtp.online.no

Port: 25, 465 eller 587 (Ingen sikkerhet, SSL, TLS)

Brukernavn: Epostadressen din

Passord: Passordet ditt hos Canal Digital 

Anbefaler deg å ikke bruke port 25 da denne er helt usikret og sendes i klartekst. Ofte er den sperret av leverandøren også. Gå for 587.

Jeg fikk ikke dette til å fungere (jeg prøvde epostadresse/passord som jeg bruker for å logge inn på "Min side" hos Canal digital). Hvilken epostadresse er det du mener for "brukernavn"?

Da jeg ble tilkoblet Canal Digital hadde jeg ulike epostadresser fra før og jeg opprettet ikke noen hos dem, men da trengte man hverken epostadresse eller brukernavn for å sende (SMTP).

Lenke til kommentar

Port 25 er vel sperret i utgangspunktet hos Canal Digital og må åpnes.

Du kan aktivere/deaktivere eller endre port her

https://kabel.canaldigital.no/hjelp/bredband/stille-inn-epostserver/

Trenger du ringe dem så prøv dette nr, da slipper du dyrt 5-sifret nr. 67106090

Det kan komme godt med! Takker :)

Jeg chattet riktignok med dem før jeg postet her (chat er visstnok oppe nå og da, så jeg var heldig der), men der var det ingen som kunne hjelpe og de ba meg kontakte Telenor (som også kun har et veldig dyrt telefonnr.).

Hva er grunnen til at man evt. skal bruke port 25 hvis den er usikker og port 587 kan brukes? Er det noen SMTP servere som ikke takler 587?

Lenke til kommentar

Port 25 er vel sperret i utgangspunktet hos Canal Digital og må åpnes.

Du kan aktivere/deaktivere eller endre port her

https://kabel.canaldigital.no/hjelp/bredband/stille-inn-epostserver/

Trenger du ringe dem så prøv dette nr, da slipper du dyrt 5-sifret nr. 67106090

Det kan komme godt med! Takker :)

Jeg chattet riktignok med dem før jeg postet her (chat er visstnok oppe nå og da, så jeg var heldig der), men der var det ingen som kunne hjelpe og de ba meg kontakte Telenor (som også kun har et veldig dyrt telefonnr.).

Hva er grunnen til at man evt. skal bruke port 25 hvis den er usikker og port 587 kan brukes? Er det noen SMTP servere som ikke takler 587?

Port 25 er "utdatert" da den ikke er kryptert. Det betyr at meldingene dine sendes over nettet i klartekst, leselig av hvem som helst.  

Lenke til kommentar

Tidligere tillot mange leverandører deg å sende epost via SMTP uten autentisering (dvs. du kunne gjøre dette uten å logge inn). Dette er stort sett historie nå for å bekjempe spam osv. 

Port 25 er ikke kryptert. Om noen skulle ønske å lytte på trafikken som sendes via port 25 vil de i teorien kunne plukke opp brukernavn/passord eller andre sensitive opplysninger. Derfor er den nå lukket hos de fleste leverandører men i spesielle tilfeller åpner de den for deg skulle du har særlig behov for det.

Sending av epost benytter som oftest port 465 for SSL og 587 for TLS.

Det er kun epost adresser som tilhører Telenor/Canal Digital hvor du skal benytte Telenor sine servere. Typisk Telenor -adresse er [email protected]. Dersom du til eksempel har [email protected] er det Google sine servere, og er det [email protected] eller [email protected] er det Microsoft/Hotmail som skal benyttes. Bare nevner dette siden det virker usikkert hvem som faktisk hoster epost adressen din. Dette er helt uavhengig av hvem du har som nettleverandør.

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

Da jeg ble Canal Digital-kunde kunne man opprette en online.no epostadresse (faktisk flere om jeg ikke husker feil), men da jeg allerede hadde flere epostadresser hadde jeg ikke behov for dette (jeg hadde faktisk en online adresse også, som jeg ikke har brukt så mye). De fleste av adressene jeg bruker aktivt har en tilhørende SMTP server, men ikke alle, og de fungerer ikke alltid. Derfor er det nyttig å kunne ha en ekstra en i så tilfelle, for i det hele tatt å kunne få sendt ut mailen.

Nå var ikke dette noe problem ettersom Canal Digital opplyste om SMTP server oppsett der man ikke trengte å ha en online.no adresse, men kun sette opp SMTP adressen til Telenor uten passord/brukernavn, selvsagt kun via det fysiske Canal Digital kabelanlegget, men dette har altså nå blitt forandret og jeg lurte på hvordan det nå foregår.

Jeg forstår nå at de rette og slett har kuttet ut denne muligheten og at man dermed kun får sendt ut mail fra en bestemt konto ved hjelp av en matchende SMTP server, så løsningen om en konto sin SMTP server er nede for tiden er vel rett og slett å sende fra en annen adresse -ikke bytte SMTP server for en adresse som ikke matcher denne?

Takk for forklaringen ang. port 25. Det virker som om man ikke har spesielle grunner til å bruke denne porten bør man for all del sette opp port 465 eller 587 for SMTP.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg forstår nå at de rette og slett har kuttet ut denne muligheten og at man dermed kun får sendt ut mail fra en bestemt konto ved hjelp av en matchende SMTP server, så løsningen om en konto sin SMTP server er nede for tiden er vel rett og slett å sende fra en annen adresse -ikke bytte SMTP server for en adresse som ikke matcher denne?

Jeg har brukt Google Mail (GMail) siden de var i beta fasen for mange år siden, og har vært utrolig fornøyd. Avsluttet både hotmail og online -adressen.

Kan ikke huske jeg noen gang har opplevd at serverne er nede. Store leverandører har redundans når det kommer til servere og sluttbruker vil neppe oppleve nedetid uten at det er noe helt spesielt. Dette er rett og slett et ikke tema, tør jeg påstå.

I utgangspunktet kan du jo selvsagt sende fra Online/Telenor SMTP -server med en annen (la oss si GMail da..) avsender og svar -adresse på mailen. Mottaker vil ikke se noe forskjell sånn rent praktisk..

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

Her tar du feil angående port 25.

# telnet smtp.online.no 25
Trying 193.213.115.8...
Connected to smtp.online.no.
Escape character is '^]'.
220 nmsh7.nsc.no ESMTP Sendmail 8.15.2/8.15.2; Tue, 13 Jun 2017 11:50:31 +0200
ehlo kpolberg.no
250-nmsh7.nsc.no Hello 77.18.146.180.tmi.telenormobil.no [77.18.146.180], pleased to meet you
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-EXPN
250-VERB
250-8BITMIME
250-SIZE 268435456
250-DSN
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-STARTTLS
250-DELIVERBY
250 HELP
250-STARTTLS betyr at den støtter at du svitsjer til TLS på port 25.
Lenke til kommentar

Trying 193.213.115.8...
ehlo kpolberg.no
250-nmsh7.nsc.no Hello 77.18.146.180.tmi.telenormobil.no [77.18.146.180], pleased to meet you
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-EXPN
250-VERB
250-8BITMIME
250-SIZE 268435456
250-DSN
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-STARTTLS
250-DELIVERBY
250 HELP

Kjenner jeg er litt på tynn is her, men TLS og STARTTLS er vel ikke det samme? 

STARTTLS er ikke nødvedigvis TLS, men kan også være SSL. 

Jeg mener også at det er noe som er lagt på protokollen i ettertid, ikke "bygget inn" i port 25 slik SSL er i 465.

Derfor vil det vel være avhengig av programmet og epostserveren om port 25 er kryptert eller ikke, og jeg mener å huske at ikke alle har dette.

Rett gjerne på meg om jeg er på ville veier.

Lenke til kommentar

Trying 193.213.115.8...
ehlo kpolberg.no
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-EXPN
250-VERB
250-8BITMIME
250-SIZE 268435456
250-DSN
250-AUTH PLAIN LOGIN
250-STARTTLS
250-DELIVERBY
250 HELP

Kjenner jeg er litt på tynn is her, men TLS og STARTTLS er vel ikke det samme? 

STARTTLS er ikke nødvedigvis TLS, men kan også være SSL. 

Jeg mener også at det er noe som er lagt på protokollen i ettertid, ikke "bygget inn" i port 25 slik SSL er i 465.

Derfor vil det vel være avhengig av programmet og epostserveren om port 25 er kryptert eller ikke, og jeg mener å huske at ikke alle har dette.

Rett gjerne på meg om jeg er på ville veier.

STARTTLS er SMTP kommandoen for å starte TLS. Helt normal TLS basert på x509 sertifikater. 465 skal ikke benyttes til epost etter 1998 selv om mange gjør det pga legacy løsninger. 587 kan benyttes, men ser ingen store fordeler over STARTTLS på 25.

Epost benytter såkalt opportunistisk TLS, støtter serveren det så benyttes det gjerne, men dette kan overstyres i klientprogramvaren. Du kan også instruere klienten eller epost-serveren din til å kun sende over TLS, eller benytte spesifike SMTP servere med TLS for definerte domener.

EDIT: Litt av rotet her handler om at TCP/25 benyttes til flere ulike ting i epostverdenen. 587 benytter også STARTTLS meg bekjent, men vil trolig kreve TLS/SSL (benytter sjeldent 587).

EDIT2: Ah! 587 krever per RFC6409 SMTP-AUTH, altså autentisering. STARTTLS synes å være valgfritt sånn rent formelt.

EDIT3: Ref. edit 1 så benyttes TCP/25 til både sending av epost fra klient og kommunikasjon mellom mailservere.  Sånn rent designteknisk kan det være ryddigere å la TCP/587 håndtere epost fra klienter - selv foretrekker jeg å ikke åpne en ekstra port i mange tilfeller (såfremt TCP/25 ikke er blokkert), men her er det altså et designhensyn som taler for å velge 587.

TGIF

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...