Gå til innhold

Fikk notification om mulig skadelig "Tyverisporing" på Android 4.3

Anbefalte innlegg

(Poster samme tråd i et annet forum da jeg så jeg feilpostet)

Fikk i dag morges en notification/varsel på min Samsung Galaxy S3 Android 4.3 telefon om et mulig skadelig program/tjeneste ved navn "Tyverisporing" som kan snoke i min private data. Jeg kan ikke huske nøyaktig hva varselet sa. Notificationen dukket opp med et ikon med en trekant med et utropstegn inni. Telefonen spurte meg om jeg ville deaktivere programmet, ettersom det kunne være farlig.

Jeg krysset vekk notificationen da jeg ikke var sikker på hva jeg kunne komme til å deaktivere. Har googlet programmet en del og kan ikke finne det nevnt noe sted på nett. 
Har siden funnet programmet/tjenesten igjen på telefonen min under "Programstyring" menyen. Det har et ikon med et tannhjul og et datavindu. Jeg kan deaktiverere det og tømme data, men det starter opp igjen av seg selv.

Vil tro dette er noe automatisk som følger med i telefonen og som mulig alltid har vært der. Har dog aldri fått varsel om det før i morges, og jeg kan ikke finne det nevnt på nettet noe sted. Varselet om dette dukket opp etter jeg fikk en melding fra ice.net om data rolloveren min for måneden. (Byttet nylig til ice.net-abonnement)

Kan det være noe som utgir seg for å være en tjeneste som hjelper meg med å spore opp telefonen hvis jeg skulle miste den, men egentlig er en form for malware eller noe?

Det står i informasjonen til tjenesten at den er versjon 1.0, og at den har tilgang til ca. all informasjon på telefonen min.

Byttet nettopp språk til engelsk på telefonen, og det ser ut som tjenesten da heter "mobile tracker". Jeg får ikke noe særlig mer forsikrende treff på google med det heller.

Noen som vet noe?

EDIT: Det ser ut til å være en falsk alarm etter noe Samsung/Google har gjort.

http://forums.whirlpool.net.au/archive/2628731
https://android.stackexchange.com/questions/173926/uninstall-harmful-app-mobile-tracker-can-damage-your-device
https://forum.xda-developers.com/galaxy-note-3/help/uninstall-harmful-app-mobile-tracker-t3597448

Endret av olidisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker å være legit ja.

Når det er sakt så er 4.3 ett gammelt system, og vil man være sikker så burde du oppgradere til noe nyere (Android 7.1.2 finnes til S3 på xda-developers.com) eller kjøpe en telefon med nyere system.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Virker å være legit ja.

Når det er sakt så er 4.3 ett gammelt system, og vil man være sikker så burde du oppgradere til noe nyere (Android 7.1.2 finnes til S3 på xda-developers.com) eller kjøpe en telefon med nyere system.

Legit på hvilken måte? At det faktisk kan være noe farlig, eller at det mest sannsynlig er Samsung/Google sin feil?

Forøvrig venter jeg for øyeblikket på ny telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...