Gå til innhold

Så skjedde det igjen: Arbeidere betaler med livet for norske oljeprosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Staten, ved skattebetalerne, tar om lag 90 prosent av regningen for overskridelsene"

Sannhet med modifikasjoner, og fjåsete uttalelse fra journalister og forståsegpåere som skriker høyt når det er noe.

 

En hver bedrift som har invisteringer/kostnader for driften, kan skrive av dette på skatten. Overskridelser/budsjettsprekk er driftskostnad for en hver bedrift, uavhengig om det er "Snikker Anton AS", Teknisk Ukeblad Media AS, Total, Lundin, Eni, Statoil eller "Oil&Crude Operator Company AS".

Petroleumsskatten er på 90%.

På den måten blir det 90% skattefradrag på sprekken.

Staten går ikke inn og "tar regningen" slik som journalisten fremstiller det. Finner de mer olje eller hever utvinningsgraden, blir det 90% skatt av de ekstra inntektene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Alle oljeselskap på norsk sokkel skulle vært tvunget til og ha minst 50% norsk arbeidskraft og 100% av båter og plattformer burde vært bygget i Norge. hvorfor skal vi drive nav avdeling i 40 andre land... la oss gjøre det vi er best til. bygge Norge unik, solid og la oss kutte ut oljen om 20-30 år , fa da vil vi klare oss fint uten, da det kan bygges alt vi tregner med andre materialer, og kraft får vi mer enn nok av allerede fra sol, vind, vann mm. biler kan bygges så de går uten påfyll av hverken strøm eller annet. det er kun vilje til omstilling... og NOEN må begynne.. og helst ta mer en musesteg slik vi nå gjør... noen må ta et kvantesprang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle oljeselskap på norsk sokkel skulle vært tvunget til og ha minst 50% norsk arbeidskraft og 100% av båter og plattformer burde vært bygget i Norge.

Hvorfor stoppe med oljeselskap.

Her må vi inn og regulere i blant annet matvarekjeder og transport også.

Minst 50% norsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar

 

Alle oljeselskap på norsk sokkel skulle vært tvunget til og ha minst 50% norsk arbeidskraft og 100% av båter og plattformer burde vært bygget i Norge.

Hvorfor stoppe med oljeselskap.

Her må vi inn og regulere i blant annet matvarekjeder og transport også.

Minst 50% norsk arbeidskraft.

Make Norway Great Again?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til vinklingen: "Det som ikke er bygget i Norge, det er fali det.." Man bør vel heller fokusere på manglende sikkerhetsrutiner hos enkeltverft eller sør-koreansk arbeidskultur generelt. Det er ingen automatisk garanti mot ulykker å bygge dette i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til vinklingen: "Det som ikke er bygget i Norge, det er fali det.." Man bør vel heller fokusere på manglende sikkerhetsrutiner hos enkeltverft eller sør-koreansk arbeidskultur generelt. Det er ingen automatisk garanti mot ulykker å bygge dette i Norge.

 

Nei. Men vi har strengere krav til sikkerhet på arbeidsplassen.

Strengere krav til opphold nær hengende last. Krav til inspeksjon av løfteutstyr.

Bruk av arbeidstillatelse og sikker jobbanalyse for å kunne samkjøre arbeidsoperasjoner.

http://www.samarbeidforsikkerhet.no/modules/m02/article.aspx?CatId=139&ArtId=193

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle oljeselskap på norsk sokkel skulle vært tvunget til og ha minst 50% norsk arbeidskraft og 100% av båter og plattformer burde vært bygget i Norge.

Hvorfor stoppe med oljeselskap.

Her må vi inn og regulere i blant annet matvarekjeder og transport også.

Minst 50% norsk arbeidskraft.

 

Ønsketenkninger som dessverre aldri går å oppfylle (lengre). Eliten i Norge har solgt landet til eliten i det store utland gjennom avtaler som umuliggjør at vi kan kreve noe slikt. Slike internasjonale avtaler er veldig ødeleggende for et lite land som Norge. Vi skulle ha spilt mye høyere mens vi enda hadde olja som pressmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle oljeselskap på norsk sokkel skulle vært tvunget til og ha minst 50% norsk arbeidskraft og 100% av båter og plattformer burde vært bygget i Norge.

Hvorfor stoppe med oljeselskap.

Her må vi inn og regulere i blant annet matvarekjeder og transport også.

Minst 50% norsk arbeidskraft.

Regner med at det var sarkastisk ment, så jeg klikket på 'Lik dette innlegget'

Lenke til kommentar

Når et skip blir bygget på et Norsk verft,for en utenlandsk reder,og det skjer en dødsulykke,f.eks., så blir det ikke rettet kritikk mot rederen fordi han bestilte båten i Norge! Nei, dette er selvfølgelig verftets og verftnasjonens ansvar! Norske myndigheter har ingen jurisdiksjon i Korea,som forøvrig er verdens ledende verftsnasjon,og som sådan skulle de ha alle muligheter for å takle dette.Forøvrig er også jeg kritisk til at så mye er bestilt i Korea,men det går på økonomiske og tidsmessige/kvalitetsmessige vurderinger.

Lenke til kommentar

Kravene kom etter pionertiden var over. Det var mange som måtte bøte med helsa før denne hverdagen var en komfortabel realitet. Klart det er billigere i andre land som ikke er like "langt" på dette stigespillet. Det er vel kanskje en av grunnene til at kostnadsnivået må ned i Norge? HMS koster mye det altså...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...