Gå til innhold

1. Mai - Tråden

Anbefalte innlegg

Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum. Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen ;)

Hva har liberalismen til felles med nazismen?

Staten ;)

Hva har anarkistene til felles med Nasjonalsosialismen?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum. Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen ;)

Staten ;)

Begge tilhører særdeles onde ideologier.

Lenke til kommentar

Staten ;)

Moving the goal post now? ;)

Anarkisme er vel mer en filosofi eller tilstand enn det er noen matnyttig politisk ideologi.

Lenke til kommentar

Moving the goal post now? ;)

Egentlig ikke i og med at goalpost var din "Alle politiske ideologier ..."

Anarkisme er vel mer en filosofi eller tilstand enn det er noen matnyttig politisk ideologi.

P´den andre siden er det muligens riktig at det muligens ikke kan beskrives som en politisk filosofi, ettersom politikk kan defineres som "hvordan man kan bruke tvang for å nå sine mål", mens målet for anarkistene er å stoppe tvangsbruken. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

målet for anarkistene er å stoppe tvangsbruken

Det er vel heller slik at anarkistene legger opp til at de mest hensynsløse, blodtørstige og brutale fritt kan bruke makt mot andre.

Anarkistene er virkelighetsfjerne og forholder seg ikke til mennesket som det er, men forestiller seg en verden som ikke har noe med den virkelige verden å gjøre. Anarkistene forutsetter at mennesker ikke har menneskelige egenskaper. Anarkister er altså dypt menneskehatende og ondskapsfulle.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Og de siste halvt dusin innleggene illustrerer vel hvorfor jeg ikke er mer aktiv i denne debatten.

tXkCBVR.gif

Anarkister er altså dypt menneskehatende og ondskapsfulle.

Huff da. Og jeg som trodde på Kardemommeloven og det godes seier over det onde. Faen ta Thorbjørn Egner! 

Hvor skal jeg melde meg for å få min straff...?  :(

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er vel heller slik at anarkistene <X> legger opp til at de mest hensynsløse, blodtørstige og brutale fritt kan bruke makt mot andre.

Anarkistene <X> er virkelighetsfjerne og forholder seg ikke til mennesket som det er, men forestiller seg en verden som ikke har noe med den virkelige verden å gjøre. Anarkistene <X> forutsetter at mennesker ikke har menneskelige egenskaper. Anarkister <X> er altså dypt menneskehatende og ondskapsfulle.

<X> = sosialistene/kommunistene/sosialdemokratene/fascistene/

There, I fixed it for you.  :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

tXkCBVR.gif

Akkurat den stripen oppsummerer vel dagens parlamentarisme: "Vi er flere enn deg derfor har du å værsågod å underkaste deg".

Lenke til kommentar

Anarkister er altså dypt menneskehatende og ondskapsfulle.

Huff da. Og jeg som trodde på Kardemommeloven og det godes seier over det onde. Faen ta Thorbjørn Egner! 

Hvor skal jeg melde meg for å få min straff...?  :(

Ja, man tror selv man er god og har gode tanker, men all den tid anarkister benekter menneskets natur så blir resultatet at ideologien deres er ond.

Lenke til kommentar

Ja, man tror selv man er god og har gode tanker, men all den tid anarkister benekter menneskets natur så blir resultatet at ideologien deres er ond.

Du forutsetter at anarkister benekter menneskets natur noe mere enn andre, eventuelt implisitt at menneskets natur blir anderledes av at den konsentreres gjennom representasjon.

Men nå var det ikke det du sa, at "ideologien" er ond. Du sa: "Anarkister er altså dypt menneskehatende og ondskapsfulle." Og mitt dilemma gjenstår: Hvis premisset ditt er at jeg er en ondskapsfull menneskehater, hvorfor skal jeg bry meg med å delta i denne diskusjonen? 

Lenke til kommentar

Her lekes det med ord men moralsk blir man stående på stedet hvil ;)

Vi er anonyme legfolk på et tilfeldig nettforum. Det er neppe her samfunnsmoralen utvikler seg uansett. Og selv om min personlige moral* har forandret seg tildels radikalt i løpet av de siste ti årene, er det neppe forumets fortjeneste primært. Her graves skyttergraver mer enn det bygges møteplasser, og på internett premieres leken med ord høyere enn innsikt, og standhaftighet høyere enn tvil...

* Edit etter en tur med bikkja: Det er vel strengt tatt ikke min moral som har endret seg så mye, men min problem- og løsningsforståelse...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Men ifølge deg så er mennesket av natur ondt, så da vil vel en benektning av denne naturen være godt?

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...