Skatteflyktning Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Nå er det vel ikke KUN forholdet til jødene som er kritiserbart med nasjonalsosialistene. Å kasta bort en ellers utmerket arbeidsdag, er jo i seg selv kritiserbart. Det reduserer verdiskapningen i samfunnet med ca 0.5%. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Uansett savner jeg alle skiltene som hyller Vidkun Qusling for å innføre denne dagen. Verdt en "quote" Det var Vidkun Quisling som innførte 1. mai som fridag i april 1942. Den ble opphevet rett etter krigen, men altså gjeninnført to år senere. Det er naturlig å tro at Quisling var inspirert av nazistene i Tyskland som nesten ti år tidligere gjorde 1. mai til fridag og nasjonal festdag. Dagen ble konsekvent omtalt som «arbeidets dag», noe også Quisling gjorde, og noe som fortsatt forekommer i norsk politikk og presse. Ett paradoks vi kan leve med. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Om man innser at nasjonalsosialismen var en type sosialisme forsvinner paradokset. I Sverige feirer nasjonalsosialistene fortsatt 1. mai http://www.dagen.no/Nyheter/sverige/Flere-hundre-nynazister-i-1.-mai-tog-i-Sverige-474454 Igrunnen syns jeg man kunne slått den sammen med 17.mai, så hadde man kunne feiret både sosialistene, og nasjonalistenes dag samtidig, slik at nasjonalsosialistene ikke behøver å ta fri to dager i mai. Endret 2. mai 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Slapp av mann. Du har tatt helt av i det siste. I det siste? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Om man innser at nasjonalsosialismen var en type sosialisme forsvinner paradokset. Igrunnen syns jeg man kunne slått den sammen med 17.mai, så hadde man kunne feiret både sosialistene, og nasjonalistenes dag samtidig, slik at nasjonalsosialistene ikke behøver å ta fri to dager i mai. Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum. Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum.Nei, ikke alle Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen Tja, bortsett fra at noen av oss helst ville jobbe. Endret 2. mai 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Ah, den gode gamle "å være uenig med den israelske regjering" = antisemittisme. Neida, men det er ikke snakk om bare uenighet her. Det er snakk om holdninger og forskjellsbehandling av Israel fordi det er en stat med jødisk majoritet. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum.Nei, ikke alle Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen Tja, bortsett fra at noen av oss helst ville jobbe. Goody little two shoes får gre gresset i hagen litt i mellomtiden da, jobben løper nok ikke ifra deg og alarmklokka ringer på ny morgenen etter den skal du se. Så stress ned mens du kan Endret 2. mai 2017 av Thoto79 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Nå er det vel ikke KUN forholdet til jødene som er kritiserbart med nasjonalsosialistene. Å kasta bort en ellers utmerket arbeidsdag, er jo i seg selv kritiserbart. Det reduserer verdiskapningen i samfunnet med ca 0.5%. Jepp, Arbeit Macht Frei. Aller helst skulle alle vært ekte slaver under en liten håndfull mektige rikinger som fritt kunne utnytte folk, men dessverre har den moderne stat kommet i veien for det. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Her fant jeg endelig noe jeg kan si meg enig i fra 1. mai (anno 1952) 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Du skulle nok helst levd på 50-tallet. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Tror nok ikke han hadde vært fornøyd da heller 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Jeg syns faktisk plakaten er noe ironisk, i og med at dette vel var høydepunktet i det norske sosialistiske styret. Ting har blitt adskjillig bedre siden den gang, nå har man til og med tilgang til informasjon som motsier hva regjeringen sier, noe man ikke hadde når NRK og de "politiske" avisene var det eneste man fikk informasjon fra. Medmindre man hadde en radio som kunne få inn BBC world service. (Ikke at det var stort bedre på den tiden.) Endret 2. mai 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Nå er det vel ikke KUN forholdet til jødene som er kritiserbart med nasjonalsosialistene. Å kasta bort en ellers utmerket arbeidsdag, er jo i seg selv kritiserbart. Det reduserer verdiskapningen i samfunnet med ca 0.5%.Jepp, Arbeit Macht Frei. Aller helst skulle alle vært ekte slaver under en liten håndfull mektige rikinger som fritt kunne utnytte folk, men dessverre har den moderne stat kommet i veien for det. Du vet at du betaler for den fridagen ved at du får lavere lønn. Lenke til kommentar
På den andre siden. Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Jeg støtter forslaget til FPU om å gjøre 8. mai til fridag istedenfor 1. mai. Dette ser jeg ikke poenget med, det blir isåfall en ren ideologisk forankret endring uten noe praktisk betydning utover det at fridagen kommer en uke seinere og at FRP får sitte med følen av å ha gjort noe viktig i ett ledd i å undergrave arbeidsorganisasjoner og fagforbund... eller takk. Fridag er et dårlig ord for anledningen og er misvisende for poenget, beklager det. For det er ikke fri fra skole og arbeid som er essensen, men det er hva markering skal bety. Siden arbeiderens dag har blitt en dag for all venstrepolitikk burde den avvikles. Siden seks av tolv saker, syv hvis du inkluderer likelønn, fra linken jeg la ved omhandler paroler som ikke har en direkte tilknytting fagforeningsarbeid eller arbeidere sier sitt. 1. mai kan gjerne beholde navnet sitt, men en egen fridag burde det ikke være. 1. mai er en dag for AP, SV og Rødt til å slå politiskmynt på hele høyresiden. Å undergrave arbeidernes dag greier venstresiden helt fint på egenhånd. De trenger ikke få fri til å gå i tog av den grunn. 8. mai derimot er Frigjøringsdagen. Dagen det ble klart at Norge ikke skulle være en satellittstat i det tredje riket. Dagen vi fikk vår frihet. Dagen okkupasjonsmakten ga slipp. En dag som absolutt kan minne oss på å ikke ta friheten forgitt. Dessuten inkluderer 8. mai nå også veteraner, en gruppe som har bidratt til friheten vi nyter godt av. Siden venstresiden, så vidt meg bekjent, ikke ønsker at vi skulle blitt innlemmet i det tredje riket er dette en felles dag. Helt motsatt av hva 1. mai er blitt. Uten å kunne vise til forskning antar jeg at verdier som frihet og en suveren stat er rimelig felles over hele spekteret. Noen måtte uansett foreslå endringen. At det var noen fra høyresiden i politikken er ikke overraskende, heller forventet. Uansett hva FRP skulle føle støtter jeg endringen. Sak er viktigere enn å frata noen gleden og poenget ved å initiert handlingen. Nazistene hadde flere velmente tiltak overfor arbeiderklassen. Det samme kan sies om Sovjet, eller USA. At Hitler likte hunder er ikke ensbytende med at å like hunder er å være for jødeutryddelse. Dette er den klassiske korrelasjon-kausalitetsfeilslutningen. I tilfelle du sikter til mitt innlegg var det et forsøk på en spøk og kuriositet. Endret 2. mai 2017 av På den andre siden. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 ... ... ... Og alle dere andre "liberalist-hatere". Hvorfor gidder dere å skrive i denne tråden dersom dere synes den er så meningsløs? Liberalisthatere? Liberal og sosial går hånd i hånd Det er noe som heter den gyldne middelvei. Fokus på individuell frihet samtidig som man tenker på at hele folket skal ha et minimum er veien å gå. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Nå er det vel ikke KUN forholdet til jødene som er kritiserbart med nasjonalsosialistene. Å kasta bort en ellers utmerket arbeidsdag, er jo i seg selv kritiserbart. Det reduserer verdiskapningen i samfunnet med ca 0.5%.Jepp, Arbeit Macht Frei. Aller helst skulle alle vært ekte slaver under en liten håndfull mektige rikinger som fritt kunne utnytte folk, men dessverre har den moderne stat kommet i veien for det. Du vet at du betaler for den fridagen ved at du får lavere lønn. Hva har det med det jeg skriver å gjøre? Kutt ut avsporinger, du. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 (endret) Liberalisthatere? Liberal og sosial går hånd i hånd Det er noe som heter den gyldne middelvei. Fokus på individuell frihet samtidig som man tenker på at hele folket skal ha et minimum er veien å gå. Jupp, for all del la oss finne en mellomting mellom frihet og slaveri, mellom rett og galt, mellom kapitalisme og sosialisme. Endret 3. mai 2017 av Gavekort Bilde i spoiler Lenke til kommentar
Markedsfundamentalisten Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum. Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen Hva har liberalismen til felles med nazismen? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Alle politiske ideologier har noe til felles med sosialnasjonalismen, den ble ikke påtenkt i ett vakum. Uansett så skjønner jeg ikke all grininga med en fridag for folket, dere liberalister får dere jo tross alt en free-ride her igjen Hva har liberalismen til felles med nazismen? Staten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå