Gå til innhold

1. Mai - Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare tøv fra ende til annen. Satt og spilte Witcher 3 i hele dag.

Dette blir en nær sagt optimal 1 mai feiring spør du meg :cool: og tror ikke du var alene om slikt da toget så litt glissent ut i år....

Men misforstå meg rett tanken er jo god som gull den, bare ser ikke helt poenget med å fysisk marsjere i tog hver gang man skal støtte oppunder en sak.

Lenke til kommentar

Hvorfor var det så mye antisemitism og palestinske flagg med LO iår? Hva har det med 1. Mai å gjøre? Og hvorfor er den Norske interesseorganisasjonen LO antisemittisk?

Vel, da vet du mer enn oss, evnt så har du hoppet til konklusjoner. At noen av de samme menneskene på ytterste venstre som er pro palestina også går i 1 mai tog, har vel fint lite med LO som organisasjon å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor var det så mye antisemitism og palestinske flagg med LO iår? Hva har det med 1. Mai å gjøre? Og hvorfor er den Norske interesseorganisasjonen LO antisemittisk?

Vel, da vet du mer enn oss, evnt så har du hoppet til konklusjoner. At noen av de samme menneskene på ytterste venstre som er pro palestina også går i 1 mai tog, har vel fint lite med LO som organisasjon å gjøre.

Men hva har det med 1. Mai å gjøre? Er det er jo arbeidernes dag og handler primært om kampen for arbeidervilkår. Skjønner ikke hva det har med Palestinian eller Israel å gjøre, om de er høyre eller venstre.

post-100211-0-49437600-1493714115_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, den gode gamle "å være uenig med den israelske regjering" = antisemittisme. Da er det greit å få med seg at det også er mange israelere som er uenig med politikken deres og jeg tviler på at disse er antisemitter.

Men jeg er enig i at dette ikke er en klar arbeidersak. Det påvirker arbeidere, men det er mye større enn det.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Men hva har det med 1. Mai å gjøre? Er det er jo arbeidernes dag og handler primært om kampen for arbeidervilkår. Skjønner ikke hva det har med Palestinian eller Israel å gjøre, om de er høyre eller venstre.

attachicon.gif18193274_10154896052404093_545505746678916705_o.jpg

Enig i at det var spesielt med LO logoen på banneret der ja, merkelig om det er offisielt.

Lenke til kommentar

I likhet med Kvinnedagen har denne dagen også mistet det meste av sin funksjon og opprinnelige tanke.

Saker som:

- Nei til oljeutvinning i Lofoten, Senja og Vesterålen.

- "Grønne" arbeidsplasser.

- Nei til boligspekulasjon.

- Nei til "ekstrem" kapitalisme.

- Generell bakvasking av dagens Regjering. 

- Mer lønn til kvinner kun på grunn av kjønnet. 

- Stans tilbakekalling av statsborgerskap.

- Anerkjenn Palestina.

- Boikott Israel. 

Altså en del paroler som har et sted mellom null og niks å gjøre med fagforeninger samt arbeidere. Hensikten er nå kun å fronte en politisk agenda og et snevert syn. Det er ikke et tog for arbeidere, men den norske venstresiden og en god indre følelse. Personlig er jeg motstander av denne nye drakten til 1.mai. Jeg støtter forslaget til FPU om å gjøre 8. mai til fridag istedenfor 1. mai. 

Uansett savner jeg alle skiltene som hyller Vidkun Qusling for å innføre denne dagen. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Altså en del paroler som har et sted mellom null og niks å gjøre med fagforeninger samt arbeidere. Hensikten er nå kun å fronte en politisk agenda og et snevert syn. Det er ikke et tog for arbeidere, men den norske venstresiden og en god indre følelse. Personlig er jeg motstander av denne nye drakten til 1.mai. Jeg støtter forslaget til FPU om å gjøre 8. mai til fridag istedenfor 1. mai. 

Uansett savner jeg alle skiltene som hyller Vidkun Qusling for å innføre denne dagen. ;)

Dette ser jeg ikke poenget med, det blir isåfall en ren ideologisk forankret endring uten noe praktisk betydning utover det at fridagen kommer en uke seinere og at FRP får sitte med følen av å ha gjort noe viktig i ett ledd i å undergrave arbeidsorganisasjoner og fagforbund... eller takk.

Lenke til kommentar

Enig i at det var spesielt med LO logoen på banneret der ja, merkelig om det er offisielt.

Dette er et resultat av en "fagforeningsstafett" der ulike fagfobund og lokale LO-avdelinger utfordret hverandre til å vedta disse parolene. Siden parolene vedtas lokalt kommer vi i denne situasjonen, hvor Støre og LO-ledelsen sentralt marsjere foran paroler de ikke tør ytre støtte til selv siden det er valg til høsten og man ikke kan være for radikale. Lokale foreninger har ingen slike dilemmaer, de stiller ikke til stortingsvalg...

Som Rudde viser er forslaget om å anerkjenne Palestina og/eller boikotte Israel fremmet flere ganger for LO-kongressen. Det gjenstår å se om det blir vedtatt som nasjonalt LO-standpunkt i år eller senere, men jeg mistenker at i hvert fall til etter valget kommer Kristiansen til å ha det mer i kjeften enn i vilje til å gjennomføre dette. Arbeiderpartiet har anerkjennelse på programmet, men der stopper det så langt. De fleste partiene klamrer seg ennå til prestisjeseieren fra Oslo-avtalen fra 24 år tilbake, selv om den er død og begravet av alle parter for lenge siden.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdt en "quote"

Det var Vidkun Quisling som innførte 1. mai som fridag i april 1942.

Den ble opphevet rett etter krigen, men altså gjeninnført to år senere. Det er naturlig å tro at Quisling var inspirert av nazistene i Tyskland som nesten ti år tidligere gjorde 1. mai til fridag og nasjonal festdag. Dagen ble konsekvent omtalt som «arbeidets dag», noe også Quisling gjorde, og noe som fortsatt forekommer i norsk politikk og presse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

...

...

Og alle dere andre "liberalist-hatere". Hvorfor gidder dere å skrive i denne tråden dersom dere synes den er så meningsløs?

EDIT: Ellers så er vel disse demonstrasjonstogene arrangert av sosialistene også et sikkert vårtegn. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nazistene hadde flere velmente tiltak overfor arbeiderklassen. Det samme kan sies om Sovjet, eller USA. At Hitler likte hunder er ikke ensbytende med at å like hunder er å være for jødeutryddelse. Dette er den klassiske korrelasjon-kausalitetsfeilslutningen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...