Gå til innhold

Jordal Amfi blir verdens mest energieffektive ishall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville det ikke vært hensiktsmessig med solceller på taket i stedet for den gresslappen der, altså hvis målet er å være energieffektivt? Når solen står på som verst er det vel kanskje da man trenger mest strøm for å holde isen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ville det ikke vært hensiktsmessig med solceller på taket i stedet for den gresslappen der, altså hvis målet er å være energieffektivt? Når solen står på som verst er det vel kanskje da man trenger mest strøm for å holde isen?

Vil tro hensikten med det grønne taket er fordrøyning av regnvann. Det er mer enn bare energi som er viktig å tenke på når man bygger noe..

Forøvrig så man nylig ifm brannen i Asko sitt lager i Vestby at solceller på taket ikke bare er positivt -om bygningen tar fyr, gjør solcellene det mye vanskeligere for brannvesenet å komme til takkonstruksjonen for å slukke. Nå har ikke jeg regnet på det, men jeg er litt i tvil om kostnadsbesparelsene solceller gir, veier opp for tap av hele bygningen ved brann, kontra kun delvis rehabilitering ved rask slukking..

Endret av Joaaso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro hensikten med det grønne taket er fordrøyning av regnvann. Det er mer enn bare energi som er viktig å tenke på når man bygger noe..

Jeg har en spesiell evne til å spå svar på slike spørsmål;

"Nye Jordal Amfi skal også ha grønt tak. Sedumplantene på taket har en isolerende effekt og gjør at både kjøle- og varmebehovet reduseres. I tillegg vil det grønne taket fordrøye regnvannet og bidra til at alt regnvannet håndteres lokalt. Dette reduserer belastningen på avløpsnettet i Oslo."

Eller kanskje bare jeg klarer å lese artikkelen :p

Lenke til kommentar

Jeg har en spesiell evne til å spå svar på slike spørsmål;

"Nye Jordal Amfi skal også ha grønt tak. Sedumplantene på taket har en isolerende effekt og gjør at både kjøle- og varmebehovet reduseres. I tillegg vil det grønne taket fordrøye regnvannet og bidra til at alt regnvannet håndteres lokalt. Dette reduserer belastningen på avløpsnettet i Oslo."

Eller kanskje bare jeg klarer å lese artikkelen :p

fixed..  

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...