Gå til innhold

Bør boliger bli gratis?

44 stemmer

1. 1. Bør boliger bli gratis?

• Ja
      12
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

ja men nå snakker vi først og fremst om boliglån ... det er der skoen virkelig kniper nå, og vet ikke om du har hørt hva BANKENE sier om det? nemlig at det er såkalt død kapital, og at de vil skatte det mer...

Så det er ikke bankene, men huslån man kunne klart seg fint uten? Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke lettvint, og jeg foretrekker såklart vanlige kontanter og at ting er som de er...

Er i mot banker..      Foretrekker "vanlige" kontanter.

Si meg at det ikke bare er meg som synes dette er hysterisk morsomt ...?

Lenke til kommentar

Jeg mener alle burde fått borgerlønn. Minst 15 000 netto hver måned. Da kunne alle fått råd til å spare opp til egen bolig. Alt du tjener over, etter skatt, vil du få beholde. Da vil alle få en bedre sjans.

Men ja, det finnes nok ressurser til at alle skal få bo et sted. Så ingen dårlig idé. På tide å bevége seg videre fra steinalderen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Så det er ikke bankene, men huslån man kunne klart seg fint uten?

ang. rentefritaket jeg ville fjerne som lagde sånn huskestue her inne handler først og fremst om boliglån ja

og egentlig bør det da ikke være så veldig kontroversielt, for jeg sier ikke noe annet enn det bankfolk og diverse andre har sagt før meg, uten at det ble noe ramaskrik av det...

kan du svare meg på hvorfor det jeg sier skaper sånn huskestue? har det noe med at jeg er kristen å gjøre?

Lenke til kommentar

det er ikke lettvint, og jeg foretrekker såklart vanlige kontanter og at ting er som de er...

den eneste her som er hysterisk morsom er du, fordi du skriver så mye tull

har jeg sagt jeg er mot banker? nei .... har jeg sagt jeg vil ha krig? nei .... jeg har spurt deg før hvor du henter dette sprøytet ditt fra

Lenke til kommentar
Edit.

Dine bidrag er.
  • Opium
  • Dark net
  • Bibelen
  • Betale med edle metaller.

Nei. Gir opp.
Det skal flere år til med arbeid for å få deg til å skjønne samfunn/markedsøkonomi (økonomi generelt også tror jeg).
Og det er ikke tid jeg er villig til å kaste bort.
Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nope, tidenes underholdning dette :)

Lenke til kommentar

jeg snakker ikke om å låne over evne så man risikerer konkurs fordi man har rentefradraget, jeg sier at man låner mer enn man bør fordi man har rentefradraget.. det driver opp gjeld og øker skatt... ingen tjener på det utenom bankene.

atpåtil stimuleres man til å ta opp mer lån enn man egentlig har råd til pga skattefradrag på renter?

"Mer enn man egentlig har råd til" tolker jeg som over evne, altså låne mer enn man har råd til å betale tilbake.

Mulig du mente at mange låner mer enn man burde ha lånt om man skulle hatt en del å gå på?

Selv tok jeg forresten ikke høyde for skattefradraget når jeg søkte lån.

Det største problemet er at man leier for mer enn man egentlig har råd til. For de pengene jeg leier for så kunne jeg hatt tilsvarende bolig som jeg hadde eid selv.

Når vi snakker om å låne mer enn man har råd til så snakker man stort sett om boliger som ligger "der man vil bo", altså at folk kjøper boliger som ikke er logiske å kjøpe basert på økonomien sin. Det er snakk om at folk kan bevege seg relativt korte avstander utenfor "drømmelokasjonen" og ha råd til smør på brødskiva og litt til. Det er en grunn til at "lokasjon lokasjon lokasjon" er et ordtak.

Lenke til kommentar

Edit.

Dine bidrag er.
  • Opium
  • Dark net
  • Bibelen
  • Betale med edle metaller.

Nei. Gir opp.
Det skal flere år til med arbeid for å få deg til å skjønne samfunn/markedsøkonomi (økonomi generelt også tror jeg).
Og det er ikke tid jeg er villig til å kaste bort.

denne så ikke jeg i går..

mine bidrag her er mye mer enn det, og du skriver jo bare vås ... jeg har aldri sagt jeg er mot banksektoren, jeg har aldri sagt jeg vil tilbake til å handle med gull og sølv igjen, anarkokapitalisme er ikke det samme som kristendom... jeg foretrekker det systemet vi har nå, men jeg har aldri likt gjeld. jeg poengterte og at det er fult mulig å klare seg uten banker for det finnes alternative måter å organisere økonomien på, men om landbruket ble nedlagt, så hadde folk sultet ihjel.. folk syter over landbrukssubsidier, men å subsidiere at folk setter seg i gjeld, ser det ikke ut til å bli sett på som problematisk i det heletatt. og jeg synes det er litt rart, for å si det pent.

for en ufattelig dum tråd.

Lenke til kommentar

jeg snakker ikke om å låne over evne så man risikerer konkurs fordi man har rentefradraget, jeg sier at man låner mer enn man bør fordi man har rentefradraget.. det driver opp gjeld og øker skatt... ingen tjener på det utenom bankene.

atpåtil stimuleres man til å ta opp mer lån enn man egentlig har råd til pga skattefradrag på renter?

"Mer enn man egentlig har råd til" tolker jeg som over evne, altså låne mer enn man har råd til å betale tilbake.

Mulig du mente at mange låner mer enn man burde ha lånt om man skulle hatt en del å gå på?

Selv tok jeg forresten ikke høyde for skattefradraget når jeg søkte lån.

Det største problemet er at man leier for mer enn man egentlig har råd til. For de pengene jeg leier for så kunne jeg hatt tilsvarende bolig som jeg hadde eid selv.

Når vi snakker om å låne mer enn man har råd til så snakker man stort sett om boliger som ligger "der man vil bo", altså at folk kjøper boliger som ikke er logiske å kjøpe basert på økonomien sin. Det er snakk om at folk kan bevege seg relativt korte avstander utenfor "drømmelokasjonen" og ha råd til smør på brødskiva og litt til. Det er en grunn til at "lokasjon lokasjon lokasjon" er et ordtak.

det stemmer ... og dette mener du folk som nøyer seg med å bo litt mere spartansk skal subsidiere med rentefradrag?

Lenke til kommentar

Påsan, det er kun en person som dummer seg ut her og det er ikke meg.

Du har fortsatt ikke svart på hvordan dagens samfunn kan klare seg uten banker.

Jeg vet at du tror du har gjort det, men du har ikke det.

Trist.

jeg sa "et samfunn kan fungere uten banker", men når du sier "dagens samfunn" så spørs det hva du mener med det, for det ville blitt mer likt anarkokapitalisme og det vil si i praksis ingen stat.

banker har ingenting med svartebørsen å gjøre (utenom mht hvitvasking inn i den hvite økonomien) og så stor er den:

http://freakonomics.com/2011/11/01/the-black-market-is-the-second-largest-economy-in-the-world/

her går det ann å bruke noen av hundrevis av digitale valutaer, edle metaller, perler eller varer som betalingsmiddel... verden ville sett ut litt som i mad max noen steder hvor det er de med flest skytere og størst muskler som styrer mens andre steder sikkert ville minne mer om christiania i københavn og vært relativt fredelige.. jeg kan ikke se at vi hadde tjent på å ha det sånn, men poenget mitt var at det er fult mulig å organisere et slags samfunn sånn. krigen i jugoslavia, før og under 2 verdenskrig etc, var det å handle sånn ganske normalt

jeg var litt inne på dette sporet her før så jeg vet en god del om dette her.. dvs jeg fryktet en kollaps av banksystemet ala det vi så på 1930-tallet. kan til info si at det ikke er noe å være redd, dør vi så dør vi ... som kristen har jeg blitt fri fra alt det der... at denne verden går mot en slags kollaps på et eller annet tidspunkt tror jeg nok, jeg så trekkene i samfunnet da mht at samfunnet ble mer og mer skjørt og unge generasjoner som virket på meg som tok ting som en selvfølge, men det er ikke noe jeg gidder gå rundt og bekymre meg for, jeg stoler på Gud. man får aldri beskyttet seg nok mot en kollaps, hva er nok, er 20 kg sølv nok? 100 kg? holder frysetørket mat for 1 år, eller bør du satse på å ha for 5? er 3 pistoler og en halvautomatisk 223 + pumphagle nok, og ville jeg faktisk drept om jeg måtte beskytte det jeg hadde mot tyver hvis det sto om mitt eget liv på sikt?

jeg orker ikke tenke på sånt lenger ... ikke har jeg barn heller...
Endret av marius77
Lenke til kommentar

krigen i jugoslavia, før og under 2 verdenskrig etc, var det å handle sånn ganske normalt

Det var også normalt å drite bak en busk og tørke seg med blader for 2000 år siden.

Det var også vanlig med blodhevd i Vikingtiden - da var det normalt.

For 100-ish år siden var det normalt med slaver.

Personlig vil si at det har vært en fremgang siden da. 

Men man har jo folk som alltid ser tilbake og synes ting var bedre før.

Lenke til kommentar

det stemmer ... og dette mener du folk som nøyer seg med å bo litt mere spartansk skal subsidiere med rentefradrag?

Herre min hatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...