Gå til innhold

Bør boliger bli gratis?

44 stemmer

1. 1. Bør boliger bli gratis?

• Ja
      12
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når jeg sier å låne mer enn man egentlig har råd til, så sier jeg at uten det skattefradraget, så hadde folk neppe tatt så store lån (i snitt) ... altså er skattefradraget en kunstig stimuli som blåser opp belåningen mer enn man ville gjort uten det, noe som er "normalen"...

Ja, de hadde tatt mindre lån, men hatt samme utgift som uten skattefradraget da lånet hadde blitt dyrere å betale :) Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ja, de hadde tatt mindre lån, men hatt samme utgift som uten skattefradraget da lånet hadde blitt dyrere å betale :)

nei, for folk hadde lånt mindre og boligprisene hadde blitt tilsvarende lavere.. thats my point.. og "bonusen" du får på å sette deg i gjeld, betales uansett av deg selv og alle andre her i landet over skatteseddelen... det er meningsløs pengeflytting og subsidier som til syvende og sist bare bankene tjener på.

når han over her poengterte at ingenting er gratis mht gratis bolig, så foreslo jeg noe som kanskje ikke hadde trengt koste noe spesielt... nemlig at litt av oljefondet blir brukt til å bygge prisregulerte blokkleiligheter i stor skala som er ment å vare LENGE og selges til prisen det kostet å bygge de med klausul om at du må være under en viss inntekt/formue for å få kjøpe en, og at du ikke kan selge videre med profitt.. det her var noe ala det systemet vi hadde på 1980-tallet, og da var boliger billig... før boligmarkedet ble "deregulert".

bolig skal være et sted å eksistere, ditt hjem, og jeg har da altid tenkt at det bør være billigst mulig og alle bør kunne ha et.. det skal ikke være noe du setter deg i gjeld til pensjonsalder for å skaffe deg, om du da ikke er veldig sær og skal ha villa med marmorsøyler, svømmebasseng etc..

jeg kan ikke skjønne annet enn at det bør være mulig å få til billige boliger igjen, for vi har jo hatt det før, uten masse underbetalt slavearbeidskraft fra østeuropa her til å bygge det for oss... det var nordmenn som bygde det den gangen til skikkelige lønns og arbeidsvilkår, og vi var ikke noe fattig land, enda var bolig her på 80 tallet og bakover billig i forhold itl i dag pluss en periode midt på 90 tallet da vi kjøpte - til og med i oslo.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hva har det å si om selve lånet er lavere om utgiftene er de samme som når man i følge deg låner for mye?

Er det bedre å ha 1,5 millioner i lån som koster 10 000 i måneden enn 2 millioner i lån som koster 10 000 i måneden med samme betalingstid?

Lenke til kommentar

Hva har det å si om selve lånet er lavere om utgiftene er de samme som når man i følge deg låner for mye?

Er det bedre å ha 1,5 millioner i lån som koster 10 000 i måneden enn 2 millioner i lån som koster 10 000 i måneden med samme betalingstid?

det sparer ivertfall skattebetalere, firmaer etc som ikke setter seg selv i gjeld for å finansiere en lånegalopp de ikke tar del av for unødvendige utgifter som egentlig bare er en subsidiering av banker.. 

jeg kan ikke skjønne hvorfor en sparsommelig og nøktern gjeldsfri sykepleier skal betale mer i skatt, for at bankene skal tjene mer. jeg er prinsipielt imot gjeld, jeg har aldri likt det... jeg eier heller en gammel bil gjeldsfritt enn en ny bil jeg skylder penger på.

banker har egentlig ingen annen funksjon enn å være et sted du oppbevarer sparepenger, hvor du låner penger eller som mellommann på transaksjoner... det er ikke som landbruk, som produserer en livsnødvendig vare (mat), og de som er høyt oppe i banksektoren pleier ikke være fattigfolk heller (uføre, folk med helseproblemer som får sykepenger, pensjonister etc). greit at de har en samfunnsnytte, men vi trenger ikke blåse de opp.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
"Banker har egentlig ingen annen funksjon enn å være et sted du oppbevarer sparepenger"

"This began around 2000 BC"

​Rart at noe som har en funksjon som egentlig (ifølge deg) er helt unyttig har vært omkring i over 4.000 år.

Greit å ta av seg "jeg misliker folk med lån" brillene og være litt objektiv i blant

Banker leverer, og har levert, en/flere tjenester som er nødvendige i rundt 4.000 år.

edit: Du er jo så mot banker, hvordan vil/ønsker du at systemet skal være uten banker (eller noe som ligner).

Endret av wampster
Lenke til kommentar

"Banker har egentlig ingen annen funksjon enn å være et sted du oppbevarer sparepenger"

"This began around 2000 BC"

​Rart at noe som har en funksjon som egentlig (ifølge deg) er helt unyttig har vært omkring i over 4.000 år.

Greit å ta av seg "jeg misliker folk med lån" brillene og være litt objektiv i blant
Banker leverer, og har levert, en/flere tjenester som er nødvendige i rundt 4.000 år.

var det det jeg sa? nei ... så jeg forventer en unnskyldning.

hadde verden klart seg uten banker? et definitivt ja... 

hadde verden klart seg uten bønder? et definitivt nei...

Lenke til kommentar

Dagens samfunn (og det som har eksistert de siste 4.000 årene...

Nei. Ikke i nærheten en gang.

Hvis du er av en annen formening kan ikke du prøve å overleve uten vipps/kredittkort/nettbank de neste årene er du snill.

Lenke til kommentar

Hvis du er av en annen formening kan ikke du prøve å overleve uten vipps/kredittkort/nettbank de neste årene er du snill.

vi trenger ikke gå lenger enn til krigen i jugoslavia hvor det var hyperinflasjon når det var krig og hvor bøndene fikk betalt i edle metaller ... så det er fult mulig å klare seg uten banker ...men om du ser litt større på det kan ezekiel 7:19 være verdt å bite seg merke i.

Lenke til kommentar

vi trenger ikke gå lenger enn til krigen i jugoslavia hvor det var hyperinflasjon når det var krig og hvor bøndene fikk betalt i edle metaller ... så det er fult mulig å klare seg uten banker ...men om du ser litt større på det kan ezekiel 7:19 være verdt å bite seg merke i.

Om du henter inspirasjonen din fra science fiction (bibelen) skjønner jeg hvordan du kan ha de meningene du har.

Takk for meg. Å diskutere økonomi med en som bruker argumenter fra bibelen er ikke noe jeg gidder å kaste bort tiden min på.

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du henter inspirasjonen din fra science fiction (bibelen) skjønner jeg hvordan du kan ha de meningene du har.

Takk for meg. Å diskutere økonomi med en som bruker argumenter fra bibelen er ikke noe jeg gidder å kaste bort tiden min på.

*ansiktsklask*

jeg sier: det er fult mulig å klare seg uten banker ... jeg sier ikke: jeg vil ha krig ... hvor er det du henter dette sprøytet ditt fra?

også tomler faktisk noen denne stusselige fyren opp... utrolig

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Du henter din fra noen som påstår at det var en person som gikk på vannet og mettet flere tusen mennesker med et par fisk for noen tusen år siden.

Jeg tror ikke du kan komme med argumentet "hvor henter du dette sprøytet fra" påsan.

Hvis du kan forklare meg hvordan du mener samfunnet vi har i dag (og har kommet frem til de siste 4000 årene) kan fortsette uten banker er jeg lutters øre. Og det bør ikke være hentet fra bibelen (eller annen science fiction. 

Endret av wampster
Lenke til kommentar

*ansiktsklask*

jeg sier: det er fult mulig å klare seg uten banker ... jeg sier ikke: jeg vil ha krig ... hvor er det du henter dette sprøytet ditt fra?

også tomler faktisk noen denne stusselige fyren opp... utrolig

Hvor mange kg edle metaller har du tenkt å betale huset ditt med?

Lenke til kommentar

Du henter din fra noen som påstår at det var en person som gikk på vannet og mettet flere tusen mennesker med et par fisk for noen tusen år siden.

Jeg tror ikke du kan komme med argumentet "hvor henter du dette sprøytet fra" påsan.

Hvis du kan forklare meg hvordan du mener samfunnet vi har i dag (og har kommet frem til de siste 4000 årene) kan fortsette uten banker er jeg lutters øre. Og det bør ikke være hentet fra bibelen (eller annen science fiction. 

siden du er lutters øre, så regner jeg med at du har fått med deg at det er mange måter å klare seg uten banker på .... det er ikke lettvint, og jeg foretrekker såklart vanlige kontanter og at ting er som de er... jeg bare sier at det går ann å organisere samfunnet uten noe banksystem. det går derimot ikke ann å organisere et samfunn uten landbruk, med mindre det er små grupper som lever av jakt/fiske på et veldig øde sted. folk klager over landbrukssubsidier, men folks lånegalskap ser ivertfall ikke du til å ha noe motforestillinger mot å være med på å subsidiere, for meg fremstår det som merkelig...

Endret av marius77
Lenke til kommentar

siden du er lutters øre, så regner jeg med at du har fått med deg at det er mange måter å klare seg uten banker på .... det er ikke lettvint, og jeg foretrekker såklart vanlige kontanter og at ting er som de er... jeg bare sier at det går ann å organisere samfunnet uten noe banksystem. det går derimot ikke ann å organisere et samfunn uten landbruk. folk klager over landbrukssubsidier, men folks lånegalskap ser ivertfall ikke du til å ha noe motforestillinger mot å være med på å subsidiere, for meg fremstår det som merkelig...

Hvordan.. HVORDAN. skal bedrifter -  de som sørger for at du har mat i kjøleskapet (og et kjøleskap å ha mat i) klær i klesskapet (og et klesskap å ha klær i), bensin på (den gamle ikke belånte) bilen din, og så videre fungere UTEN banker.

Jeg spør ikke hvordan DU som privatperson fungerer.

Jeg spør om hvordan SAMFUNNET skal fungere.

Er. Det. Mulig.

Skal Expert sende et par tonn gull med hest og kjærre for å få inn varer?

Skal XXL lagre et par mrd i gull (edle metaller) for å betale grossister.

Hvordan skal de frakte det til/fra fabrikker.

Hvordan skal fabrikkene distribuere dette til de ansatte.

Jeg kunne skrevet ca tusen punkter til uten at jeg tror du hadde klart å svare på et eneste av dem.

Du tenker ikke mer enn 5 meter forran nesa, og mener du kan alt.

Prøv en gang å se på det STORE bilde, og prøv for guds skyld (pun intended) å reflekter litt før du svarer

Endret av wampster
Lenke til kommentar

siden du er lutters øre, så regner jeg med at du har fått med deg at det er mange måter å klare seg uten banker på .... det er ikke lettvint, og jeg foretrekker såklart vanlige kontanter og at ting er som de er... jeg bare sier at det går ann å organisere samfunnet uten noe banksystem. det går derimot ikke ann å organisere et samfunn uten landbruk. folk klager over landbrukssubsidier, men folks lånegalskap ser ivertfall ikke du til å ha noe motforestillinger mot å være med på å subsidiere, for meg fremstår det som merkelig...

Hvordan.. HVORDAN. skal bedrifter -  de som sørger for at du har mat i kjøleskapet, klær i klesskapet, bensin på (den gamle ikke belånte) bilen din, og så videre fungere UTEN banker.

Er. Det. Mulig.

ja det er faktisk mulig, og jeg har jo gitt deg et eksempel over her på det... så tro det eller ei: et samfunn KAN klare seg uten noe banksystem.

Lenke til kommentar

Så klart, man må bare spare :)

Så om bonden trenger en ny fancy traktor som kan dobble produksjonen må han bare spare opp alt han kan i 10 år før han kan kjøpe den, i stedet for å låne å betale den ned på 3 :)

Eller om du skal kjøpe hus, så må du spare i 40 år mens du leier hos noen andre før du kan kjøpe, i stedet for å kjøpe med lån, så betale ned mens du bor der.

Høres jo veldig bra ut :)

Lenke til kommentar

ja det er faktisk mulig, og jeg har jo gitt deg et eksempel over her på det... så tro det eller ei: et samfunn KAN klare seg uten noe banksystem.

Hvor kommer kontanter fra?

Hvem lager kontanter?

Hvem oppbevarer kontanter?

Jeg vet ærlig talt ikke om du troller nå, eller om du er seriøs.

Se for øvrig også oppdatert forrige post.

edit: Jeg uthever dette nok en gang siden dette er hjørnesteinen i spørsmålet mitt.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Så klart, man må bare spare :)

Så om bonden trenger en ny fancy traktor som kan dobble produksjonen må han bare spare opp alt han kan i 10 år før han kan kjøpe den, i stedet for å låne å betale den ned på 3 :)

Eller om du skal kjøpe hus, så må du spare i 40 år mens du leier hos noen andre før du kan kjøpe, i stedet for å kjøpe med lån, så betale ned mens du bor der.

Høres jo veldig bra ut :)

ja men nå snakker vi først og fremst om boliglån ... det er der skoen virkelig kniper nå, og vet ikke om du har hørt hva BANKENE sier om det? nemlig at det er såkalt død kapital, og at de vil skatte det mer...

Lenke til kommentar

Hvor kommer kontanter fra?

Hvem lager kontanter?

Hvem oppbevarer kontanter?

Jeg vet ærlig talt ikke om du troller nå, eller om du er seriøs.

Se for øvrig også oppdatert forrige post.

edit: Jeg uthever dette nok en gang siden dette er hjørnesteinen i spørsmålet mitt.

har du hørt om darknet? der får du kjøpt mye rart.. tror du de ringer DNB og spør om et lån for å kjøpe 10 kg opium og sender pengene med vipps eller sender kontanter i en postpakke?

det er et eksempel, et annet eksempel er system d, som handler om klær, sko osv

vet ikke om jeg trenger å skrive det her med fet skrift og virke opprørt, men det er faktisk mulig å klare seg helt uten banker ... vil jeg ha det sånn? nei ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...