Gå til innhold

Bør boliger bli gratis?

44 stemmer

1. 1. Bør boliger bli gratis?

• Ja
      12
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, og det blir aldri å skje. 

I et land med boligmangel, hvem skal bestemme hvem som skal bo gratis, og hvem som skal bo på gaten? Dette er et forslag som vender så langt mot fantasiland som mulig. Dessuten er ikke disse lovnadene du viser til i artikkelen innført. Det er sannsynligvis en jallalovnad, av en jallapolitiker, i et jallaland. Det finnes nok av eksempler på dette.

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratis boliger til alle er nok ikke noe god ide av flere grunnen.

Først må de gratise boligene fremskaffes som blir en dyr affære for staten.

For det andre så vil ikke folk lengere få bestemme selv hvor de vil bo.

I dag kan man leite etter en bolig man kan kjøpe i et område man ønsker, i en ordning der man får biloger gratis av staten blir det vel fort staten som bestemmer hvor folk skal bo.

Tror ikke det er det gamle sovjetveldet som vil løse boligsituasjonen i Norge.

Lenke til kommentar

Det funker nok ikke i praksis.

Det i Venezuela er ikke salgbart så vidt jeg har sett, minner mer om vårt NAV som betaler husleie for de ute av stand til å betale selv. Hussalg og kjøp går som normalt ellers.

For selv der er ikke hus gratis for alle, det er for f.eks uteliggere med familie som ellers måtte ha bodd på gaten.

Ser ikke for meg hvordan dette skal fungere i praksis, skal f.eks staten forby kjøp og salg av boliger, eller ta over eierskap av alle boliger og fordele slik de ønsker, hvem skal få toppleiligheten på Aker Brygge og hvem skal få 15kvm hybel i utkanten av byen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kan ikke alle få gratis bolig, akkurat som at alle får gratis utdanning og helsetjenester?

Utdanning og helse er langt i fra gratis. Hva tror du f.eks folketrygden går til som en stor del av lønna di går til hvert år?

Å gi folk boliger gratis har blitt prøvd før, under kommunistisk styre. Du ser jo hvordan det gikk. Store betong komplekser der alt er likt, og ingenting vedlikeholdt siden man ikke har noe eierskap til noe. Og hvem skulle bestemt hvem som fikk hvilken bolig? Tror vi har det greitt som vi har det jeg..

At vi er "verdens rikeste land" (som forøvrig ikke er tilfellet lenger) betyr ikke at vi svømmer i penger som kan brukes. Skjønner ikke hvor den logikken kommer fra? Hadde vi hatt masse penger vi kunne brukt på alt mulig, så hadde det allerede blitt pumpet inn i offentlig sektor, vedlikeholds etterslep, skrikende mangel på eldrehjem plasser, og lignende. Og resultatet? At vi ikke har masse penger å bruke, og i hvert fall ikke på  tulleprosjekter.

Lenke til kommentar

Du er klar over at utdanning og helse ikke er gratis?

du er klar over at boliggjeld er subsidiering av bankene? hvor mange milliarder er det bankene i norge soper inn på nordmenns kredittkort, forbrukslån, bil lån og boliggjeld, lån på hytter, lån til firmaer, statsgjeld, gjeld til jordbrukere etc, og atpåtil stimuleres man til å ta opp mer lån enn man egentlig har råd til pga skattefradrag på renter?

skulle ikke forundre meg om snart nært halve norges brutto nasjonalprodukt forsvinner ned i dragsuget på renter og avdrag. dette her var jo en av grunnene til at jeg gikk tungt inn i konspirasjonsteorier i min tid, og jeg har enda ikke fått noe godt svar på hvor disse pengene blir av.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Kan ikke alle få gratis bolig, akkurat som at alle får gratis utdanning og helsetjenester?

Teknisk sett så får alle gratis bolig hvis de trenger det. Du har vel hørt om NAV?

Det kunne kanskje vært ett alternativ til at NAV betaler boligen?

Altså, at NAV bygger boligblokker og lar de som ellers ville fått betalt husleie av NAV bo der.

Åpenbart skille av f.eks narkomane med barnefamilier osv slik at det fungerer i praksis også.

På hvilken måte stimulerer det til å ta mer lån enn de har råd til? Endret av aklla
Lenke til kommentar

Alle som tar opp gjeld, tar hensyn til skattefradraget på gjeldsrenter når de ser hvor mye lånet i realiteten koster dem og hva de sitter igjen med etter at de har tatt opp lån, og det driver gjeldskarusellen. Det er ren økonomi.

Lenke til kommentar

Teknisk sett så får alle gratis bolig hvis de trenger det. Du har vel hørt om NAV?

Det kunne kanskje vært ett alternativ til at NAV betaler boligen?

Altså, at NAV bygger boligblokker og lar de som ellers ville fått betalt husleie av NAV bo der.

Åpenbart skille av f.eks narkomane med barnefamilier osv slik at det fungerer i praksis også.

Det har jeg sagt i mange år og det er egentlig det eneste fornuftige med tanke på økonomi og standarder. Problemet er at staten er redd for å eie ting...

Her i byen solgte de mange bygg siden de "ikke hadde råd til å pusse opp eller vedlikeholde". Relativt kort tid etter så var det mange nye leiligheter til leie og til salgs. Jeg vil tro at de nye eierne tjener penger på investeringen...

Lenke til kommentar

Det stimulerer jo folk til å låne det de har råd til, ikke mer. Man kan fint ta hensyn til skattefradraget, det øker jo bare hvor mye man har råd til å låne.

Jeg ser ikke hvordan ett fradrag skal gjøre at folk blir stimulert til å låne mer enn betalingsevnen tilsier, kun at det øker betalingsevnen i forhold til å ikke få fradraget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...