Gå til innhold

Nybegynner skal kjøpe digitalpiano


zm94

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er helt blank, men har lyst til å lære og spille piano. Jeg lurer på om det er OK å begynne med et som har 61 tangenter, eller om det lønner seg å kjøpe et med 88 med en gang? 

 

Må også tenke litt økonomisk, da jeg er student..

 

Tips om hva jeg bør gå for mottas med takk! :)

Endret av zm94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg. Har du fått kjøpt deg noe?

 

Jeg har sett litt på Roland F110 og videre mot Roland F140. Veldig fine digitale pianoer, men spørs om det er verdt prisen.

 

Skal du forresten lære hjemme? Eller gå på noe kurs?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bra å se at det er flere av oss som skal lære å spille piano(/keyboard), etter hva jeg har fått med meg er det OK med 61, men best med 88, da får du hele spekteret med en gang.

 

PS: Irriterende at det ikke er et forum på Norsk om piano/keyboard, feks piano.no :p

 

Lykke til og play on.:D

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha alt i ett er Yamaha NP32 et greit valg. Gear4Music er seriøse og gir mye for pengene, men betalingemetodene er litt uvante. Toll og MVA er inkludert i prisen. Du trenger normalt ikke 88 tangenter da øverste og nederste oktav sjelden brukes, og enda sjeldnere brukes samtidig. Du kan normalt enkel transponere oktav eller halvnoter opp og ned med et knappetrykk.  76 eller 61 fungerer for det meste. Under 61 synes jeg blir for lite og begrensene (selv om en kan jobbe med f.eks bare 25 eller 37 via sequencer, men da er man ute av live piano-sjiktet)
 
Et alternativ er tangenter og software (PC/Mac);
 
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1753924&page=1&&do=findComment&comment=23650526
 
Det fungerte heller dårlig via MIDI på Android tablet når jeg testet, men det funker nok bedre på iPad.

Lenke til kommentar