Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil mellom 40k - 100k(75k)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er en ung mann med gode mekaniske skill som ser etter sin første bil. Jeg vil helst holde meg under 75k, kjøpe noe med fornuft og fortsatt litt fart. Lys interiør med skinn, decent med hester (skal ikke være redneck opplegg) og gode kjøreegenskaper er blant de tingene som jeg vil også ha. BMW, Mercedes eller Audi vil jeg helst ikke ha da er for vanlige, jeg liker å stå ut av mangden og tar gjerne en mer radikalt steg for å skyldes litt ut. 

 

Har brukt alt for mye på markedet i det siste, men dette er et virkelig hardt valg, da jeg er svært usikker på hvor mye km/alder kombinasjon er fortsatt ålreit og hva man må passe på i de forkjellige modellene.

 

For nå har jeg sett på dette:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94331562

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85849730

Og denne so mer svært fristende:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87394339

 

Noe annet tips til en nybegynner?

 

Help is appreciated på forhånd, takk!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du allerede ser på Saab så kan jeg vel nevne at de fleste er ganske lette og chippe, Hirsch chip f.x kom med garanti fra forhandlere i  sin tid og leverte ca 220HK. Nå husker jeg ikke helt åssen det var ettersom det er ei stund jeg satt meg inn i dette, men tror det er slik at de fleste biler fra 150hk og 2.0 liter gledelig lar seg chippe til 210/220.  Da motoren som blir levert org sett er tuna endel ned for det norske markedet eller hva det var.

Lenke til kommentar

Citroenen er en fin bil den, men kansje litt for resonable til mitt alder, mangler forresten lys interiør og har heller ikke noe særlig med hester, Honda accorden er ser ut som en godt valg, men enten lys interiør eller litt flere hester vil jeg helst ha, ellers takk for forslagene

Endret av NewScreen
Lenke til kommentar

Siden du allerede ser på Saab så kan jeg vel nevne at de fleste er ganske lette og chippe, Hirsch chip f.x kom med garanti fra forhandlere i  sin tid og leverte ca 220HK. Nå husker jeg ikke helt åssen det var ettersom det er ei stund jeg satt meg inn i dette, men tror det er slik at de fleste biler fra 150hk og 2.0 liter gledelig lar seg chippe til 210/220.  Da motoren som blir levert org sett er tuna endel ned for det norske markedet eller hva det var.

Saab 9-3 2.0 2002 150 hk har jeg sett på det finnes noen modeller av, de er da rundt 30-40k som er en helt ålreit pris, skal se på de litt mer takk

Lenke til kommentar

Lykke til med å finne alle dine krav, kan bli tøft ;)

I denne prisklassen bør man heller finne en bil i god stand til en grei penge, ikke absolutt så viktig hvilken bil det er.

Hjelper lite om det er lyst skinn og mye hester om det koster deg flere titusener i reparasjoner per år og bilen står til stadighet pga tekniske problemer.

Lenke til kommentar

Samme som Volvo D5 da, der er 126/163/185hk like bortsett fra Software. Tror du kan få alle disse opp til 220hk.

Interessant, har volvo v50 for eksempel denne motoren? Kunne det være noe, eller blir det for dårlig handling og litt mye familiebil.

Lenke til kommentar

Lykke til med å finne alle dine krav, kan bli tøft ;)

I denne prisklassen bør man heller finne en bil i god stand til en grei penge, ikke absolutt så viktig hvilken bil det er.

Hjelper lite om det er lyst skinn og mye hester om det koster deg flere titusener i reparasjoner per år og bilen står til stadighet pga tekniske problemer.

Hmm, har konkludert flere ganger selv dette, hva med enten det ene eller andre? Finne en ålreit bil med lys interiør, då uten hester, eller vice versa? Noe forslag fra finn? Hvorfor er s80 for eksempel en dårlig valg? Med for eksempel lave hester, men okey interør.

Endret av NewScreen
Lenke til kommentar

Jeg kjører rundt i en S80 T6 til daglig, så jeg vil anbefale deg å prøvekjøre en hvis du er interessert. Størrelsen, og det faktum at den er en cruiser/milsluker, gjør jo at den har litt skute-følelse.

 

Volvo fant ut at de skulle ha rekkesekseren tverrstilt, og det ble derfor lite plass til automatgirkassen. Den er derfor ganske liten, og er vel egentlig helt på tålegrensen med det originale dreiemomentet på 380 Nm. Å chippe disse til f.eks. 321 hk/456 Nm kan derfor være risikabelt, spesielt ved grisekjøring, så vær obs på det og se an selgeren litt. Hvis jeg skulle velge mellom en selger som har chippet ukritisk og slengt på spoiler og en "R" på bakluka, og en annen selger som er en eldre mann med hatt så hadde jeg definitivt kjøpt av sistnevnte.

 

Siden du skal mekke selv kan jeg jo bare nevne at det er trangt i motorrommet pga. det jeg nevnte over. F.eks. må du ofre litt hud på hendene ved registerreim-skifte.

 

Ellers kan jeg nevne at If og Storebrand er de som har vært lavest i pris på forsikring. 272 hk får jo noen forsikringsselskap til å jekke opp prisen ganske så greit. 

Lenke til kommentar

Volvo fra den tiden er som regel kjedelige å kjøre. Tunge og dårlig kontakt med veien gjennom følelse i ratt og pedaler. Ganske vag i kjørefølelsen. Hjelper lite med sprek motor som mange av dem har, sluker bensin gjør dem også. 

Accord er et litt uvanlig og godt valg. Ikke mange av disse til salgs dog. Lite som slår Hondas driftssikkerhet, de har vel produsert noe sånt som 5 millioner vtec motorer og ingen av dem er rapportert å ha problemer. 

 

Hva med noe sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88304504

Ulempen er at du får automat med på kjøpet, en ulempe spesielt for en ungdom som liker å kjøre bil.

Ikke se deg blind på prisene folk krever, mye av det er fantasi!

Nevnte bil er verdt kanskje 60 tusen. aldri gi det noen krever, da blir du scammet. 

Husk at en eldre bil kan koste mye i reparasjon og drift. tenk også på forsikring hvor mye det koster, ring rundt og hør på priser.

Bil er dyrt og det er mange feller å gå i, mange folk vil lure deg og ta fra deg penger, tenk på det når du drar rundt og ser på og skal handle. Ikke la pengene brenne i lomma, selgere spotter fort en overivirig ungdom med penger å brenne av og du blir flådd ekstra.

Bare et par tips på veien, lykke til med bilhandel, det er en risikosport :)

Lenke til kommentar

 

Samme som Volvo D5 da, der er 126/163/185hk like bortsett fra Software. Tror du kan få alle disse opp til 220hk.

Interessant, har volvo v50 for eksempel denne motoren? Kunne det være noe, eller blir det for dårlig handling og litt mye familiebil.

 

 

Får D5 i V50, men vanligste er vel 1.6D i disse bilene.

Lenke til kommentar

Den er overpriset ja. Tipper den går for 60 000 maks. Hold deg langt unna Saab sin V6 motor. Den er elendig. 1.8t og 2.0t er samme motor og er lett å trimme, samme med 2.3t. På eldre modeller (før 2005) bør veivhusventilasjonen vært oppgradert, dette gjelder spesielt 9-5. Finn deg en 9-3 2005-2007 modell (ikke bio power) med en av de nevnte motorene og du har en sprek og driftssikker bil. Bilene er kresne på oljen, og det bør ikke gå lenge mellom oljeskiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...